Har du hagebøker å anbefale som julegaver?

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Har du hagebøker å anbefale som julegaver?

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Nov 06, 2011 15:56

Det slo meg når jeg leste Jensens tråd om kinaboka at jeg har lyst på tips på bøker jeg burde ønske meg, eller gi vekk sjøl. Det er jo så utrolig mange hagebøker, og jeg er aldri i bokhandel så jeg får ikke mer inspirasjon enn de forslagene jeg får via Amazoon, og fra forum og blogger.

Så, har du en par bøker du har lyst til å anbefale?

A Shelter in the Garden er min anbefaling akkurat nå.
http://www.amazon.co.uk/Shelter-Garden- ... 074&sr=8-2
Boken tar for seg små hus/byggverk i hagen og jeg synes den er veldig inspirerende. Masse ulike bygg, fra hageboder til pergola. Boken har ikke så detaljerte beskrivelser at du kan bruke den som byggetegning, men inspirasjon har den i bøtter og spann.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Re: Har du hagebøker å anbefale som julegaver?

Innlegg Maritfri Søn Nov 06, 2011 17:18

Jeg har kjøpt meg "Jeg ved, hvor der findes en have" av Claus Dalby. Den handler om Ivy Høghs hage som er helt fantastisk fin. Boken er raus med bilder- store oversiktsbilder- og beskriver hagens trær, busker og stauder ned til navnet på den enkelte . Dette er en bok for dem som liker og har plass til litt trær og busker og digger skyggeplanter :) Anbefales varmt- jeg er kjempebegeistret :dream:

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8764102599

Han har også en ny bok som slippes i morgen; Hemmelige haver, som jeg nok kommer til å handle til meg selv fra meg selv :) http://www.klematis.dk/d/Hemmelige-haver-i783.html

Marit
Brukerens avatar
Maritfri
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg kerode Søn Nov 06, 2011 18:54

Jeg har nettopp bestilt boken 'Trädgårdera' fra Capris.no Har ikke kommet så veldig langt enda men så langt er det en hygglig og igjenkjennbar liten fortelling. Den er dog skreven på svenk, vet ikke om den også finnes på norsk.
kerode
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg solfrid Søn Nov 06, 2011 19:07

Lusten at trädgårdera er en ganske så ny svensk bok og ikke oversatt. Muligens det skjer, men det regner jeg ikke med. Det er sjelden hagebøker blir oversatt. Dessverre. Har boken selv og den ligger og venter på meg. :D

En som derimot er oversatt er Lena Israelssons Dyrk dine egne grønnsaker. Lekker, informativ og enkel. Har hatt den på gjennomsyn og den står på ønskelista til jul. For oss som er helt grønne på grønnsaksdyrking.

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8202343593
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Søn Nov 06, 2011 19:17

Jeg er ikke så flink til å lese bøker lenger, og jeg er heller ikke så avansert når det kommer til hagebøker... :oops:
"Hvilken plante hvor" er på tilbud nå hos Cappelen, og endelig har jeg fått skaffet den. :D
Tror det var et tips jeg fikk på Facebook. ;) Kanskje nesten alle har den allerede, men det må da være en fin julegave til nybegynnere innen hage?
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Nov 06, 2011 19:34

Damms store grønne hagebok er min yndlingsbok i hagebokhylla mi. Jeg leser mindre og mindre i bøker og mer og mer på nettet, men denne boka bruker jeg.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Amfjell Søn Nov 06, 2011 19:45

I haust har eg kjøpt 3 nye hagebøker og kan anbefale alle: Henrik Valentin - Om lusten att trædgardera, her skildrar forfattaren livet i hagen og ivrar for å erstatte arbeide i hagen med eit nytt verb å hage. Eg er nett byrja på boka, men er i utgangspunktet heilt einig med han, det er sjelden eg opplever det eg gjer i hagen som arbeid, der er meir ein tilstand eg er i. Det kan jo sjølvsagt diskuterast om ordet arbeide skal vere negativt. men når det vert etterfulgt av sukk og stønn så er det vel det.
Så har eg kjøpt Marie Hansson og Bjørn Hansson - Perenner, det er ei flott oppslagsbok med 2800 vekstar og 1000 bilete.
Dei to ovanfor er svenske og det går greitt å lese.
Den siste eg kjøpte er engelsk, ei aldeles fortryllande fin lita ordbok med nydelege illustrasjonar: Bill Neal - Gardener's Latin.

Dette er bøker som eg ville vore overlykkeleg over å ha fått under juletreet.
Amfjell
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Grimen Søn Nov 06, 2011 20:05

Dersom en liker roser, og spesielt David Austins roser kan jeg anbefale. David Austin: "The English Roses'. Austin beskriver gruppene og de ulike hybridene på en glimrene måte. Rosene er lekkert fotografert. Faren med boken er at jeg/en får lyst til å kjøpe mange Austinroser :lol:

Boken er gitt ut av Octopusbooks, se her. Rimlig lett å få tak i både hos bokhandlere og på nettet.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kerode Søn Nov 06, 2011 20:12

Lena Israelssons bøker er herlige synes jeg og nå som hun først er nevnt vil jeg tilføye boken 'Kål och krasse' (kål og karse blir det vel på norsk). Den er helt fantastisk inspirerande hvis man skal lage seg en kjøkkenhage. Men den er vel ikke heller å finne på norsk, i hvert fall ikke på capris.no..
Fint med denne tråden synes jeg. Jeg er bestandig på jakt etter gode hagebøker og ser frem mot mange gode tips :)
kerode

Innlegg Oline Søn Nov 06, 2011 20:43

Den beste hageboka er Landscape in Landscape av Piet Oudolf som kom ut i år. Den viser 23 hager han har skapt. Hagene er i forskjellige størrelser. Det er utrolig flotte bilder, men det beste er at det følger med plantelister og plantegninger for alle hagene. Så nå er Oudolfs hemmeligheter iferd med å bli mine.
Brukerens avatar
Oline

Innlegg Anne på Moseplassen Man Nov 07, 2011 15:56

Så mange flotte tips da! Piet Oluf føyk rett inn i ønskelista, digger bøker som viser hageplaner i tillegg til bildene. Mulig roseboken til Austin burde snikes inn på mannens...

Jeg har en par av de nevnte bøkene selv og, "hvilken plante hvor" er jo en genial bok å ha, og jeg er enig med Solfrid, den "Dyrk dine egne grønnsaker" er god og inspirerende. (jeg har skrevet om begge på moseplassen faktisk, men i lys av siste diskusjonen om bloggmas så tror jeg at jeg dropper å lenke dit denne gangen :lol:)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lillii Man Nov 07, 2011 21:48

Har nettop lest Ulla Hasselmarks Fröbok. Anbefales! Nydelige bilder og inspirerende tekst. :)
Hilsen Lillii

Haging er sååååååå deilig!
Bilde
Brukerens avatar
Lillii

Innlegg Solita Man Nov 07, 2011 22:01

Noen bøker å anbefale er 100 inspirations gardens- dream gardens of England
http://www.amazon.co.uk/Dream-Gardens-E ... 1858945119

For dem som liker naturstein i hagen
Landscaping with Stone
http://www.amazon.co.uk/Landscaping-Sto ... 555&sr=1-2

The art and craft of stonescaping
http://www.amazon.co.uk/Art-Craft-Stone ... 613&sr=1-2

Mvh
Solita
Solita

Innlegg Berit Tir Nov 08, 2011 9:52

Ikke glem Carel Capeks "Et år i min have"
(Det må da være noen som enda ikke har den?) :oops:
Gjenkjennbart og komisk om hagelivets sorger og gleder gjennom året, med fornøyelige strekillustrasjoner av broren Josef.
Leser den igjen og igjen, og ler så jeg gråter, hver gang.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maritfri Ons Nov 09, 2011 21:32

Jeg har jo ellers to flotte hagebøker skrevet av vår egen Magnar :wizard: Kanskje både nye og gamle brukere av forumet som trenger å minnes på/ tipses om disse unike, i norsk sammenheng, bøkene som tar for seg spennende stauder og løk som med hell er prøvd ut i Harstad. Bøkene er informative og har flotte bilder av alle plantene. Til inspirasjon og som oppslagsverk :star:

http://magnar.aspaker.no/

(Håper du har flere igjen Magnar :) )

Marit
Brukerens avatar
Maritfri
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg strikkelises Lør Nov 19, 2011 8:01

Mine tips er mer "lesete" enn håndbøker. Koselig vinterlektyre for hageglade.

Jeg har nylig kjøpt "Garden People: The Photographs of Valerie Finnis". Har bare rukket å bla i den. Det er mer kulturhistorie, men altså om hagefolk, en av dem er Roald Dahl. Herlige bilder og interessant lesning (for meg i hvert fall)!

Ellers er en av mine gamle favoritter "Urban Gardener" av Elspeth Thompson. Hun var en britisk hagejournalist som dessverre døde for et par år siden. Boken handler om hennes erfaringer med hageparseller i London. Grønnsaker og alt mulig. Veldig artig.

Tredje tips er "Tilbake til naturen" av Harald Thaulow, en gammel norsk bok om forfatteren og kona som flytter til et småbruk på Sørlandet. Den må du til antikvariat etter, men jeg ser den av og til.
Brukerens avatar
strikkelises

Neste

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest