Har du hagebøker å anbefale som julegaver?

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Har du hagebøker å anbefale som julegaver?

Innlegg Vigdis Ons Nov 23, 2011 11:08

Inger Karin skrev:Jeg er ikke så flink til å lese bøker lenger, og jeg er heller ikke så avansert når det kommer til hagebøker... :oops:
"Hvilken plante hvor" er på tilbud nå hos Cappelen, og endelig har jeg fått skaffet den. :D
Tror det var et tips jeg fikk på Facebook. ;) Kanskje nesten alle har den allerede, men det må da være en fin julegave til nybegynnere innen hage?
Takk for dette tipset, Inger Karin! Denne har jeg lenge vært på utkikk etter, tror den har vært utsolgt, men nå er den bestilt! Nybegynner eller ikke. :)
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg pusepilde Ons Nov 23, 2011 22:47

Jess, der får jeg meg et nytt eksemplar av hvilken plante hvor :D
Jeg har klart å slite ut den jeg har :oops: Virkelig en uunnværlig hagebok!

Andre favoritter er:
Hannu Sarenström: Trädgårdsvisioner
Ulf Nordfjell: 12 trädgårdar
Beth Chattos bøker liker jeg også veldig godt. Fikk mye inspirasjon fra The Shade Garden når jeg sloss med bjørkerøtter, leire og annen dævelskap i skogen.
Piet oudulfs bøker nytes igjen og igjen, og at han har gitt ut ny bok passer fryktelig bra siden jeg har ny hage. Årets julegave til meg selv :D
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Ons Nov 23, 2011 23:16

Hvilken plante hvor kom i nytt opplag i 2010, før det var den ganske riktig utsolgt fra forlag.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg patina Fre Nov 25, 2011 16:15

Cappelens store staudebok av Jane Schul synes jeg er en bra bok. Den blir jeg aldri lei og den ligger alltid fremme på mitt kjøkkenbord :)

Nå dumpet Den nyeste Claus Dalbys, Hemelige haver i min postkasse :) Den får terningkast 6 av meg! sååå inspirerende og så mange flotte hagemennesker som er med i boken :D
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tigertina Lør Nov 26, 2011 0:46

For folk med dilla på urter og urtemedisin, så kan jeg på det sterkeste anbefale 2 bøker:
"Medisinske urter" av Andrew Chevallier, og "Urter" av Jenna McVicar :)

En annen bok jeg har brukt mye, er en søt, godt forklart og praktisk liten bok om grønnsaker:
"Hannas Hage" av Ellen-Beate Vollen. :D

De to første er digre og tjukke, finnes heldigvis ofte på salg ;) Jeg bruker alle bøkene mye!
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg hajal Lør Nov 26, 2011 7:39

Ole Johnny Larsen har skrive ei bok om Rhododendron som kjem ut no i desember på Licentia Forlag.
Den er på 280 sider og omtalar alle artar som kan dyrkast i Norge. Inneheld over 400 bilder.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maria i Strandhuset Lør Nov 26, 2011 12:43

Om du liker Gressbakker, Præriehaver eller hva de nå kalles, er Piet Oudolfs Landscapes in Landscapes et must. Jeg ser den anbefalt tidligere i tråden også, men en god ting kan ikke sies for ofte. Sammen med Ulf Nordfjell: 12 trädgårdar gir det en breddeinspirasjon av haveelementer som kan innpasses overalt.

Landscapes in Landscapes har planteplaner, men skal man planlegge gressbakker i egen (eller andres)haver, er boken Dream Plants for the Natural Garden, av Henk gerritsen og Piet Hein helt nødvendig, iallefall voldsomt arbeidsbesparende. Med den i huset har du ikke lenger kjedelige stunder - den er bare ikke til å slippe. Plantekunnskap, erfaringsdeling og humor - hva mer kan man kreve av en havebok?
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Liv L Ons Nov 28, 2012 12:22

Engelske Carol Kline har skrevet denne boka. Fin og enkel om hvordan du kan få mere planter ut av hva du allerede har. Masse bra tips i den.
'Grow Your Own Garden: How to propagate all your own plants '
Liv L
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg torunn Ons Nov 28, 2012 12:56

For en fin tråd!! Har ikke så mye nytt å bidra med men...Da min datter flyttet hjemmefra til en leieleilighet som har innglasset veranda, forsvant Urter (husker ikke hvem som er forfatter, men norsk oversettelse, noen år gammel) som har flotte foto, avdelinger for urtehage, for anvendelse av urter i folkemedisin, produkter av urter og mat med mye spennede urter i!
Det må jeg ta som et godt tegn! Og har kjøpt henne en fin urtesaks som litengave til jul.
Selv fikk jeg boken Stauder i sin tid som fersk hageeier, noe jeg gleder meg over ennå. Likedan "Rett vekst på rett sted" for oss med hage på feil sted:-)
Tenker det må passe til mottaker også;
-til naboen; "Ugrasbekjempelse i stor stil" (desverre ikke skrevet ennå)
-til min søster i blokk med trang balkong; "Pottehagebok"
-til min mann ; "Finn fram i din egen hage" (under arbeid av meg)
Lykke til med julehandel!! ;)
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Svend Åge Nielsen Lør Des 01, 2012 18:36

Som jul gave vet jeg ikke, men kommer du forbi et antikvariat så se efter Det Bestes " Håndbok for plante og Hagestell" det er minst 30 år siden den er git ut. Men er like aktuell i dag. ( Beskriver alt grunnleggende,) Jeg kjøper opp alle jeg kommer over på loppis og gir dem som gaver til alle som er interssert i have.
Svend Åge Nielsen

Innlegg anitaH2 Lør Des 01, 2012 23:29

Jeg flottet meg med Havedrømme i to bind da jeg var innom Haven i Hune i sommer. Og boka om Haven i Hune. Kunne godt ha ønsket meg dem til jul! Derimot anser jeg 1001 gardens you must see before you die som et skuffende bomkjøp. Egner seg kanskje som reiseguide, men små og få bilder fra hvert sted var en nedtur, synes jeg. (Men hvordan jeg kunne vente noe annet med 1001-konseptet, det har jeg ikke noe godt svar på... :oops: )
Your task is not to foresee the future, but to enable it. Antoine de Saint Exupéry, fra boka Citadelle (The Wisdom of the Sands)
Brukerens avatar
anitaH2

Innlegg magnolia Søn Des 02, 2012 17:07

Svend Åge Nielsen skrev:Som jul gave vet jeg ikke, men kommer du forbi et antikvariat så se efter Det Bestes " Håndbok for plante og Hagestell" det er minst 30 år siden den er git ut. Men er like aktuell i dag. ( Beskriver alt grunnleggende,) Jeg kjøper opp alle jeg kommer over på loppis og gir dem som gaver til alle som er interssert i have.

Den første hageboka mi, som jeg kjøpte i et antikvariat, var denne. Anbefales som grunnbok for begynnere og som oppslagsbok for viderekomne.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Amfjell Man Des 03, 2012 18:19

Å ikkje forgløyme Dag si siste rosebok. Eg har henne ikkje sjølv, men dersom ho ikkje ligg under julletreet i år så kjøper eg ho sjølv etter jul. Kika såvidt i ho på ein bokhandel i dag, og den ville eg ha vorte utruleg glad for å få.
Eg tykkjer egentleg ikkje det er så mykje hagebøker å få tak i, når det gjeld bøker om mat så er det ikkje måte på utval.
Amfjell

Innlegg UnaCita Lør Des 08, 2012 20:03

Tuslet innom Amazon.co.uk i dag i en "liten" lesepause og fant The Layered Garden :dream: .

http://www.amazon.co.uk/Layered-Garden- ... 850&sr=1-1

Den havnet først på Wish-lista, men så kom jeg plutselig på at jeg ikke hadde tenkt på julegave fra meg til meg enda. Og dermed var den saken avgjort.

Nydelige bilder av en slik hage jeg ønsker meg og flott tekst. Gleder meg.

Alt av Carol Klein kan selvsagt anbefales.

Og den nye drivhusboka til Claus Dalby ligger også og venter i hylla til etter-eksamensk-tid. Har bladd i litt den, og den er helt NYDELIG :dream: . Slik bøkene hans alltid er.
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Grimen Søn Des 09, 2012 22:06

Lars-Åke Gustavsons bøker om "Rosor for nordiske tredgårder" kan anbefales :) . Tre bind som kan kjøpes separat.
Adlibris nettbokhandel har bind 1 og 2 i salg (bind 3 utsolgt).
http://www.adlibris.com/no/default.aspx
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest