Tor Smaaland: «På gress»

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tor Smaaland: «På gress»

Innlegg Tyrfing Tor Jul 25, 2013 15:37

Et lite forsøk på en kort anmeldelse av: «På gress. Komplett guide til den grønnere siden av gjerdet. Gress til pryd, plen, park, idrett, mat og ellers overalt på kloden.»

Boken starter med en grei gjennomgang av grasets betyding og utbredelse og litt om grasplenens historie. Og en anbefaling om å heller dyrke blomstereng enn grasplen.

Det er liten tvil om at Smaaland kan endel om gras, men det er tydelig at han ikke ønsker å lære bort hvordan man dyrker det i denne boka. Selv for en fersk amatør som meg var det lite å hente, det blir så alt for overflatisk:
F.eks. er beskrivelsen av plenlufting slik: «En liten plen huller du møysommelig med med greip 10–15 cm dypt. Siden strør du en centimeter pussand over alt og raker sanden så den drysser ned i hullene.» Jeg forstår hva han mener, men det er fordi jeg har luftet plen tidligere. Dersom jeg ikke hadde gjort det er jeg usikker på om den beskrivelsen hadde vært god nok. Når det gjelder gjødsling er informasjonen også ganske omtrentlig: Minst to ganger i året og mindre nitrogen om høsten enn om våren. Jeg hadde ventet noe mer detaljer fra denne boka. Problemer med mose konkluderer han med at er forårsaket av et ønske om feil vegetasjon, hverken gjødsel eller jernsulfat er nevnt i den sammenhengen.

Boken virker innbydende, med mange bilder av gras. Men det er få eller ingen bilder eller skisser som illustrerer teksten. F.eks. får man forklart hva isbrann er, men ikke sett eksempel på en typisk skade. Man får forklart hvordan man ser forskjell på blad fra svingel og kvein, men får ingen skisser til å hjelpe på forståelsen. Tunrapp blir stort sett mobbet i hele teksten, men blir ikke hengt ut med bilde. Etc.

Den mest interessante delen av boken er bolken med beskrivelser av egenskapene til endel grasarter, men også her hadde det vært kjekt med noen bilder.

Boken er fyllt opp med mer eller mindre artige anekdoter med mer eller mindre tilknytning til gras. F.eks. er det en drøy bolk om fotball og kunstgras. Endel av disse epistlene virker som om er tatt med som fyllmateriale. Smaaland skriver i starten av boken at han i utgangspunktet ville skrive en liten håndbok. Jeg synes det er synd at han ikke holdt seg til sin opprinnelige plan.

Alt i alt er dette en småartig og pludrete bok, og er lesverdig som slik. Men om det er dyrking av grasplen man er interessert i får man mer informasjon fra f.eks. Mesterhagens tips om vedlikehold av plen.
Tyrfing
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tor Smaaland: «På gress»

Innlegg UnaCita Fre Jul 26, 2013 16:12

Har et par av Smaalands tidligere utgivelser, men jeg ble aldri noen fan av hans hagebokstil.
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest