På leit etter hagedam-litteratur

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

På leit etter hagedam-litteratur

Innlegg AreBare Man Aug 08, 2016 12:45

Nå som høsten snart er her, tenkte jeg å planlegge litt i forkant av neste års hageprosjekt. Jeg liker å gjøre grundig forarbeid (det er jo halve moroa) så da ønsker jeg å få tak i litt litteratur om hagedammer. Noen som har anbefalinger?
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: På leit etter hagedam-litteratur

Innlegg Dag Man Aug 08, 2016 12:58

Denne leste jeg i forrige uke. Hadde to dammer en gang og flere store koi. Problemet var
å holde dammene rene. Det var så mye arbeid at jeg ga det opp etter noen år. Men
har veldig lyst til å sette i gang igjen.
http://www.hagedammen.no/display.aspx?menuid=-1002#kap1
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aimar Man Aug 08, 2016 15:06

http://www.adlibris.com/no/bok/dammer-i ... 8252923988
Synes denne boka er brukbar, men vil ikke gi den toppkarakter. Fins en del engelsk litteratur, og du vil også finne en del på Norsk Hagedamforening sine sider. Tenker du på en dam med fisk, eller en dam med planter og det som vil komme naturlig som frosk og salamander?
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AreBare Man Aug 08, 2016 17:14

Per i dag har jeg planer om en dam i to platåer med et liten foss i mellom. Og den blir liten for tomta er paddeflat. Den nederste med fisk og vannliljer og den øverste med noen sumpvekster og en badestrand til fuglene ;)
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Man Aug 08, 2016 19:03

Da er du ikke så langt unna mine planer. Jeg har en gammel gårdsdam med litt alger og grums, så godt som flatt område. Planen er å bygge en mindre dam med mye planter lenger "opp", og en bekk med "fossefall" mellom disse. Må da ha en pumpe og et eller annet filter. I tillegg vil jo også plantene og bekken bidra til filtrering. Har også vurdert å lage et sumpfilter med mye sumpplanter. Dammen har leirbunn og naturlig tilsig, så den går aldri tørr. Men dette er et landbruksområde, og vannet som kommer inn er litt for næringsrikt, og da blir det lett alger.
Andre prosjekter har tatt litt tid, så planene for dammen er foreløpig bare planer. Et av prosjektene som skal gjennomføres først innebærer en del graving, og da er planen å grave ned en strømkabel, slik at jeg får et strømuttak ved dammen. Så derfor blir det litt fram i tid, men dammen er jo fin nå også, men vil jo helt klart bli bedre hvis jeg får litt sirkulasjon og filtrering av vannet.
Har flere hagedambøker (engelsk) enn den jeg nevnte litt lenger opp her. Kan anbefale denne, på dansk, oversatt fra engelsk:

http://www.adlibris.com/no/bok/vand-i-h ... 8711267592
aimar

Innlegg AreBare Man Aug 08, 2016 19:30

Takk Dag og Aimar.

Ja, det er litt å tenke på i forbindelse med dam skjønner jeg. Må få laget et skjult område for pumpe og filter som man samtidig har lett tilgang til for rengjøring. Strøm har jeg heldigvis like i nærheten. Må også finne en grei måte å skjule damduken på. Regner med å finne masse rullestein når jeg graver ut til dammen så mye sorteringsarbeid blir det. Endringer blir det sikkert også underveis. Pleier å få noen lyse ideer som innebærer masse ekstraarbeid hver gang jeg har noen prosjekter på gang.
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Man Aug 08, 2016 19:54

Det beste er å få plassert pumpe og filter under nivå til vannoverflaten. Ofte er det jo veldig koselig å ha en patting/sitteplass tett innpå dammen. Da kan du ha et filter og pumpe i et "filterrom" skjult under plattingen, med en luke for adkomst.
aimar

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest