Zeta trädgård

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Ann Søn Jun 08, 2003 21:39

... av Granfelt, Linde og Skoglund kom dumpende ned i postkassa mi etter at jeg hadde glemt å avbestille den [jeg pleier å være flink, jeg har ikke råd til annet ... ]. Og så tenkte jeg, det er av og til de bøkene man ikke hadde tenkt å verken kjøpe eller låne som i ettertid betyr mest for en, de som nettopp kommer dumpende, overraskende og litt "Næmen, hva er nå dette, da!?".

Den følger planteskolen og utstillingshagen Zeta utenfor Stockholm, i ett år. Heldigvis begynner året i mars, akkurat når hagen begynner å våkne, og vi får høre betraktninger fra nåværende eier, vi får gode råd, noen planteprofiler og mange, mange (alle?) vakre bilder. Boka er i stort format og på tykt papir så det føles virkelig som en kaffebordbok. Med bilde av en magnolia på utsiden ... *sukk*

Ikke at jeg vet om denne kommer til å bety mye for meg, men jeg innbiller meg at jeg kommer til å slå opp igjen og igjen i den. Da jeg vandra ute i hagen i dagen tenkte jeg på enkelte av sakene som ble sagt; jeg var blitt inspirert, rett og slett.

En (negativ) ting til slutt. Vet dere hvordan man tester om hvilket nivå en hagebok ligger på? Altså, hvem som er publikum? Man undersøker hvilke planter som blir anbefalt for hvilken hardførhetssone. I denne boka blir magnolia anbefalt til "sone 2, kanskje 3", og de har et par andre sånne lett gjennomskuelige råd. Da skjønner man at det er til leserene som skal være helt 110% sikker på at planta deres vil overleve de henvender seg til. Altså ... nybegynneren? Men det er sikkert fordi jeg sjøl er så veldig på hugget for tida på å teste hardførhet at jeg blir litt irritert over sånt :oops:

Jeg lurer på om navnene på forfatteren, fotografen og journalisten er tilfeldig valgt :D
Ann
Turbobruker
Turbobruker

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest