Fersk med kompost - er dette en grei start?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fersk med kompost - er dette en grei start?

Innlegg Bille Fre Jul 27, 2012 14:07

I feriehagen blir det litt hageavfall som hittill har vært samlet i utkanten av hagen. Kan sikkert nyttiggjøre dette bedre, så nå vil jeg prøve med litt mer organisert kompostering.

Har vel tenkt å snekre et par binger etter hvert, skifter kledning på feriehuset i løpet av vinteren og vil da ha endel materialer. Men nå begynner jeg i det små med en billig nettingssak fra Biltema. Den er bare 530 liter, men foreløpig er jeg usikker på hvor stort volum jeg egentlig trenger, så begynner derfor litt smått.

Planen er å flytte det meste hageavfallet som i løpet av sesongen er lagt i nevnte haug, over i nettingbingen. Dermed blir det samtidig rufset litt i og blandet. Framover er det vel mer frø i det som blir kastet, og det bør jeg kanskje holde unna den nye bingen? Er ikke redd for litt ugressfrø, det kommer jo i bedene uansett. Har ikke tenkt å blande inn matavfall i dette, er for sjelden i feriehagen til at det blir mengder å snakke om uansett. Plenklipp lar jeg stort sett bli igjen på plenen, men en og annen gang kan jeg nok kaste litt i komposten. Men ellers blir det diverse fra luking og rydding i bed, m.m.

Hvis jeg gjør det som tenkt, og fyller denne lille nettingbingen, kan den da stå til neste sesong uten å bli vendt? Det bør jo være veldig god lufting når volumet er såpass lite. Må den dekkes til?

Etter hvert snekrer jeg nok ihvertfall to rom, sånn at jeg hvert år har ett rom å fylle opp, og ett rom som er ferdig til bruk.

Har søkt litt på forumet, men fant ingenting om nettingbinger (kanskje forskjellen er mindre enn jeg tror).
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Fersk med kompost - er dette en grei start?

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Jul 27, 2012 15:55

Nettingbingen er veldig luftig, så det lett kan tørke litt fort ut. Men du kan jo vanne litt opp i der + legge over en barkduk/jorddekke-duk el. Duken holder litt på fuktigheten og massen får ikke så mye lys.
Du kan godt fylle opp og la dette ligge i fred - og bruke når den er ferdig om 1-2 år.

Hageavfall blir til jord etter en tid - om det ligger i en haug, en billig nettingbinge - eller en dyr og fancy binge. Det går litt fortere om man spar om, men det er ikke nødvendig.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bille Man Jul 30, 2012 18:36

Takk for svar, Lene!

Lurer på en sak til. Kan jeg sette bingen rett på bakken, eller bør jeg ha feks en pall med duk over, under bingen? Kanskje det bare blir enda mer behov for vanning hvis jeg har lufting uinder. Tenker at duk evt kan bremse fukt som renner gjennom haugen og som vel tar med seg en del av næringen? Eller tenker jeg bare for mye nå? hehe...
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jul 30, 2012 19:00

Sett den rett på bakken, da får du metemark opp i den. Det enkleste er helt ok!
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nikoline Tor Aug 02, 2012 7:31

Jeg skulle stille de samme spørsmålene, så etter å ha lest tråden i går bestemte jeg meg for hva jeg skulle gjøre. Nå har jeg handlet inn tre netting-binger fra felleskjøpet (de har tilbud akkurat nå), og de er stilt opp på rad og rekke i en skyggekrok på tomta. Rett på bakken. Måtte bli kvitt litt jord, så brukte den til å planere sammen med litt pukk og litt leire, men tror det er nok jord på toppen til at meitemarken skal komme krypende.

Planen min er å fylle opp beholder nummer 1 i løpet av en sommer, flytte innholdet over i beholder nummer 2 sommeren etter, og til slutt over i beholder 3 sommeren etter der igjen. Da vil det alltid være plass i beholder nummer 1 for nytt avfall (håper jeg), nummer 2 vil godgjøre seg, mens nummer 3 vil forhåpentligvis være full av flott kompostjord. Gleder meg til å se hvordan det fungerer! :jump:

Og takk for at du deler informasjon med oss Lene, alt blir så mye lettere når man har noen med litt erfaring! :-s
Eier av to hager, en fra 1952 og en fra 1985
hagebloggen min..
renoveringsbloggen min..
Brukerens avatar
Nikoline
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest