Hva liker vekstene av matavfall?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hva liker vekstene av matavfall?

Innlegg Arild Tir Aug 11, 2009 13:58

Kaffe er nok litt spesiell fordi det er en bønne. Noen typer frø, bønner, linser kan være fullverdig gjødsel i seg selv. Næringsinnhold med tanke på gjødselverdi, NPK, er aldri etter forbrenning. Det er som oftest fra tørket tilstand. Etter forbrenning er det kun kalium igjen, alt annet enn mineraler er gått opp med røyken.

Narturgjødselen består av en del hurtigvirkende gødsel som er tilgjengelig i jorden omtrent med det samme (spesielt kompostert materiale). Ofte er mesteparten av næringen bundet og frigjøres gradvis av mikroorganismene i jorden. Disse organismene er aktiv ned til en viss temperatur (må sjekke bøkene for å finne korrekt tall) og derfor er gjødseleffekten når temperaturen i jorden synker ut på høsten sterkt begrenset. Jeg kan ikke si noe nøyaktig om kaffegrut, men høyst sannsynlig kan du bare blande den inn i jorden så lenge du har lyst, uten noe skade på plantene. Selv har jeg gjort det så lenge jeg orker. For eksempel har studier vist at hønsegjøsel har en effekt i opptil 3 år, avhengig av jordtype, fordi mikroorganismene først blir aktive et godt stykke ut på våren. Om vinteren vaskes ikke næringsstoffene ut som for eksempel med fullgjødsel. Likevel betyr det ikke at man skal la være å tilføre hønsepellets hvert år for optimal næringstilførsel.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Aug 11, 2009 14:02

Arild skrev:Kaffe er nok litt spesiell fordi det er en bønne. Noen typer frø, bønner, linser kan være fullverdig gjødsel i seg selv. Næringsinnhold med tanke på gjødselverdi, NPK, er aldri etter forbrenning. Det er som oftest fra tørket tilstand. Etter forbrenning er det kun kalium igjen, alt annet enn mineraler er gått opp med røyken.

Kunne du utdype litt hva du mener med at kaffe er en bønne?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Aug 11, 2009 14:36

Strengt botanisk er vel kaffebønnen muligens et frø, men i daglitale er de jo bønner så jeg kaller dem det. De er i hvert fall ikke legumer eller medlem av erteblomstfamilien. Jeg er ikke botaniker og derfor ikke så petete når det gjelder begreper og klassifisering. Poenget mitt var at frø, bønner, linser, alle disse spireemnene fra plantene, ofte har høye NPK verdier, og de kan være fullverdig gjødsel i hagen, og at generelt sett har de har høyere NPK verdier enn bladverket. Noen av gjødseltypene i handel er basert på bønner fra flere arter av erteblomstfamilien også bomullsfrø er brukt. Det er helt sikkert flere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Fanny Man Mar 13, 2017 11:42

Denne samtalen var interessant.
Leser over her at eggeskall brytes sent ned og kommer ikke plantene så raskt til nytte.
Jeg har fulgt en oppskrift sett på Facebook i det siste ; bananskall , kaffegrut og eggeskall, som jeg har kjørt i hurtigmikser.
Undres på om eggeskallene brytes ned hurtigere da... (?)
Jeg har foreløpig (siden det ennå er vinter) bare lagt grauten rundt plantene ute (og noen inne), ikke gravd ned.
Noen som har tro på dette , som næring og jordforbedrer ?
Fanny
Fanny
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Man Mar 13, 2017 12:30

Kniven i hurtigmikseren er nok det som blir raskest "nedbrutt" av dette rådet. :mrgreen:
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Fanny Man Mar 13, 2017 15:23

En kan bli nedbrutt av slike grinete og totalt unyttige kommentarer også, Calypso.
Artig at jeg i dag møtte en som jobber som gartner i arboretet i Bergen, og jeg fikk spurt om denne blandingen som beskrevet over her var å anbefale svaret jeg fikk var at denne formale gjødsel er kjempebra. Jo mer pulverisert eggeskall, jo bedre.
Fanny
Fanny

Innlegg Mccoolhill Man Mar 13, 2017 16:25

Tømte en kompostbinge ifjor som hadde stått i to år. Eggeskalla var noe misfarget ellers like "fine".
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg orm Man Mar 13, 2017 17:26

Eggeskall brytes veldig sakte ned, ja. Jeg har i vår 'skjemt' kniven på mixeren. Hadde spart opp eggeskall. Skallene ble mer el. mindre pulverisert. Driver av og til med slike forsøk. Kniven kan tas ut og slipes, tror jeg. Ellers er denne fra en eldgammel, liten Kenwood 'still going strong' - bare stativet er litt ødelagt. Jeg har en nyere maskin med litt større eggknuser - foreløpig ubrukt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Mar 13, 2017 17:49

Eggeskall er svært solide saker. Kinesere konserverer egg ved å grave dem ned i gjødselbingen. Amoniakkgass trenger i gjennom skallet, men ikke bakterier. Etter noen år er eggene inni helt sorte av amoniakken, men fullt spiselige. Lukter amoniakk som litt vellagret ost. Eggeskall i jorden oppfører seg akkurat som skjellsand. Hever pH litt, og fungerer som en god metode til å forhindre at jorden blir for sur. Om jorden ikke er sur, skjer det ingenting med eggeskallene/skjellsanden. "Kalkeffekt", kalsium som er nyttig for planter, er bare mens det er frie kalsiumioner i jorden
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Tor Mar 23, 2017 20:09

Veldig bra tråd, og særlig calypso som erfaren og opplest.
Selv bruker jeg kaffegrut overalt, aske på roser og bær og banan til rosene. (valpen vår ble glad for banane) ofte det er vanskelig å finne kjøpegjødsel med like mye K+ som N+ . Tangmel i sekk høres veldig bra!! Felleskjøpet, eller?
Husker fra jeg var liten at all kaffegrut ble tømt et sted og der grov vi meitemark før fisketur med dupp og angel, altså et meitemarkoppdrett. Det MÅ jo være bra.
akr

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest