Bokashi

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Bokashi

Innlegg TMB Tir Apr 11, 2017 18:36

Jeg driver med bokashi og har gjort det siden i fjor sommer. Væsken jeg tapper av fryser jeg ned i ziplockposer, så jeg kan vanne den ut og gjødsle med den utover i sesongen. Bokashibøtta fylles med oppkappet matavfall og bokashstrø mellom hvert lag. Væsken tappes av jevlig. Så står den fulle bøtta anaerobt og modner i to uker og så skal den i jord. Jord under, fermentert bokashi+ jord godt blandet i midten og jord på toppen. Og uten lokk, for nå skal resten av prosessen skje aerobt. Jeg laget meg jordfabrikk inne i januar og det gikk aldeles strålende. Den stod på varmekabler og kom også selv opp i god temperatur i midten, mens prosessen var på sitt mest intense. Nå har jeg en stor kasse med svart digg jord, som skal ut etter påske. Tenkte å solde den og blande endel i pallekarmene mine som jordforbedring. Klumpene har jeg over i en utendørs jordfabrikk, som jeg etablerer nå.

Helt forundret over hvor fin jord det blir så fort.
TMB
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg TMB Tir Apr 11, 2017 18:50

calypso skrev:Bokashi er en japansk metode, hvor hovedmålet er avrenningsvæsken som kan brukes som gjødsel da den er svært nitrogenrik. Om det er jordproduksjon som er målet, er det ingen god idé, da denne væsken (nitrogenet) er nødvendig for nedbrytingen av "restavfallet". Selv om disse restene blir hakket opp og blandet med jord, blir det et nitrogenunderskudd som forsinker nedbrytingen til jord svært mye.

Hvilke kilder har du som støtte for dette da Ståle?

Nederlandske forskere har undersøkt forskjellene på fermentering med bokashi og tradisjonell kompostering av organisk avfall, ut ifra et miljøperspektiv. Bokashikompostering (fermentering) gir mindre karbonutslipp og mindre svinn enn tradisjonell kompostering av matavfall. Tradisjonell varmkompostering avgir drivhusgasser og mye av nitrogenet (som du vil ha i plantejorden din) går tapt som ammoniakk. Resultatene er publisert i denne forskningsrapporten (2013, engelsk).
http://bokashinorge.no/wp-content/uploa ... osting.pdf
TMB

Innlegg calypso Tir Apr 11, 2017 21:38

Det går an å "forklare" på mange måter, særlig når man ønsker at CO2 skal "forsvinne" :mrgreen:
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg TMB Ons Apr 12, 2017 9:44

At Bokashijord er så fattig på nitrogen at det gjør jorda uegnet til bruk for plantene er en påstand jeg aldri har hørt før.
Jeg lurer fortsatt på hvilke kilder du støtter deg på her.
TMB

Innlegg blys Ons Apr 12, 2017 10:00

calypso skrev: Om det er jordproduksjon som er målet, er det ingen god idé, da denne væsken (nitrogenet) er nødvendig for nedbrytingen av "restavfallet". Selv om disse restene blir hakket opp og blandet med jord, blir det et nitrogenunderskudd som forsinker nedbrytingen til jord svært mye.

Eg lurer også på kor desse påstandane er henta frå.
Jordproduksjon er absolutt hovedmålet mitt. I tillegg kjem bonus for drivhusgassutslepp, å kunne handsame eige matavfall og produsere gjødsel.
Eg har no kompostert med Bokashi sidan desember. Eg har tappa av all væske, likevel er det vorten jord på 4-6 veker. Eg har heller ikkje småkappa matavfallet.
Eg har hatt jordfabrikk inne i vinter, men no går bøttene ut i åkrar og bed.
Bokashivæska har eg både frose, oppbevart på flasker i kjøleskåp og alle plantene på planterommet har fått bokashivæske.
Plantene er kompakte, friske og grøne. Men best av alt så har eg mykje flott kompostjord ståande i drivhuset som skal nyttast til tomatene når dei skal plantast ut.
Eg kan anbefale bokashimetoden :star:
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg TMB Lør Apr 15, 2017 17:27

Da gjør vi det veldig likt. Jeg fryser også ned bokashivæsken til senere bruk. Og innendørs jordfabrikk ble til nydelig svart jord med få klumper, på under 4 uker. Skal solde bokashien og legge eventuelle klumper tilbake i neste jordfabrikk jeg starter.

Men en ting - Jeg tenkte å lage neslevann i tillegg, for å få med mer Nitrogen. (Pluss at vi har *kremt* et overskudd av nesle på de to målene vi kaller hage).
Lurer på om jeg bare skal blande neslevann og bokashivann i hver gjødsling eller gjødsle med begge hver for seg.
Noen tanker om hva som er best? På Bokashinorge står det i grunnen bare om begge måtene å gjødsle på. Ikke noe om å evt. blande.
TMB

Innlegg blys Lør Apr 15, 2017 18:16

Eg vil tru det er hips om haps om ein blandar eller nyttar det kvar for seg. Sjølv vil eg nytte det eg har for hånden kvar for seg.
Eg har nytta mykje neslevatngjødsel tidlegare år, men må ut or hagen for å plukke neslene.
Nesleuttrekket er mest stabilt, medan bokashivæska kan vel variere meir alt etter kva matavfall du har hatt i bøtta.
Har du tomat - ikkje gje for mykje nitrogen under mogninga.
blys

Innlegg TMB Lør Apr 15, 2017 18:55

...må ut or hagen for å plukke neslene.

*ørlite misunnelig*

Takk for svar. Skal notere meg det med tomatene.
TMB

Innlegg Tua Fre Mai 12, 2017 7:45

Hey :)
Hvordan går det med bokashiprosjektene rundt omkring? Jeg er veldig fersk i bokashigamet, men har stor tru og enda større entusiasme for dette prosjektet. På kontoret står det 7 bøtter til fermentering, sirlig stablet og merket med postit lapper for nedgravingsdato. Jeg bruker vanlige bøtter, da jeg synes 1100,- pr bøtte var drøyt, Særlig når man trenger mange, veldig mange. Den første bøtta er snart klar til nedgraving, den er blank og det ser ut til at jeg har brukt nok avispapir/tørkepapir sånn at det ikke blir for vått i bøtta.
Tua

Innlegg blys Fre Mai 12, 2017 19:58

Eg er framleis like 'happy' for bokashi- kompostering.
Spennande å sjå korleis verknaden av bokashi-komposten vert for dei næringskrevjande vekstane mine.
Mais, squash og gresskar skal snart få vere prøveklutar.
Prisen du oppgjev er for 2 bøtter og 1 pose strø - ikkje pr bøtte. Men det er fikst at det kan gjerast på ein billeg måte berre med bøtter med tett lokk.
Ein kan faktisk spare pengar ved å lage strøet sjølv og.
blys

Innlegg Runegutt Tir Jun 20, 2017 13:37

Kan man tømme bokashibøtta i kaldkompostn på vintern?
Ingen fare for mus og anna kryp?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg blys Tir Jun 20, 2017 14:10

Det vil eg tru går fint. I vinter blanda eg med jord inne i 50 l plastkasser, men i år kjem eg til å prøve å få
det ned ute i ein pallekarm med lauv og jord, dersom det ikkje vert for hard vinter.
Eg ville ha lagt eit slags lokk eller ein kompostgrind over for å sikre at dyr ikkje grev i godsakene. Prosessen vil sjølvsagt ikkje gå om vinter, men vil fyrst sette fart når det vert vår og varme.
Eg ser no virkningen av bokashi på grønnsakene eg dyrkar :D
blys

Innlegg Runegutt Tir Jun 20, 2017 14:12

blys skrev:Det vil eg tru går fint. I vinter blanda eg med jord inne i 50 l plastkasser, men i år kjem eg til å prøve å få
det ned ute i ein pallekarm med lauv og jord, dersom det ikkje vert for hard vinter.
Eg ville ha lagt eit slags lokk eller ein kompostgrind over for å sikre at dyr ikkje grev i godsakene. Prosessen vil sjølvsagt ikkje gå om vinter, men vil fyrst sette fart når det vert vår og varme.
Eg ser no virkningen av bokashi på grønnsakene eg dyrkar :D

Udmerket. Jeg tror jeg må supplere komposten min med etpar bokashibøtter.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest