Varmkompost: type og underlag

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Varmkompost: type og underlag

Innlegg idasofie Tor Jun 15, 2017 8:51

Hei! Jeg er ny i forumet og har noen spørsmål :)

Vi har bestemt oss for å kjøpe en varmkompostbinge, og valget står nå mellom Hasselfors Garden 225L og Biolan 220L. De er tilsynelatende ganske like, men Biolan er høy og smal, Hasselfors liten og bred. Har formen på kompostbingen noe å si for komposteringen, enkelheten i bruk osv?
(Kompostbjørn er også en mulighet, men vil egentlig gjerne ha inkludert temperaturmåler..)

Er også litt usikker på hva bingen skal stå på. Om den står på gress blir det vel fort vanskelig å klippe rundt den (særlig som hos oss, der den skal stå i et hjørne med hus og gjerde på to sider). Har vurdert å fjerne plenen i et område rundt kompostbingen, og ha enten bark eller singel som underlag. Vil helst ha en så pen og vedlikeholdsfri løsning som mulig, uten å lage gjemmested for brunsnegler. Hva har dere?
idasofie
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Varmkompost: type og underlag

Innlegg Runegutt Tor Jun 15, 2017 13:15

Jeg ville sett på Kompostbjørn eller Cipax
Bjørnen pga at du slipper kvister i bunnen.
ipax fordi den har stor tømmeluke
Jeg har Grønne johanna. Fungerer den også, men tømmelukene er knøttsmå, og isolasjonen er for dårlig til vintern her.
Du får noe veske fra komposten, så plen er bra ste.
så bør den løftes for vintern
min står på palle
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest