God drenering i bed?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

God drenering i bed?

Innlegg Hanne67 Tir Aug 08, 2017 8:29

Det er en fordel med god drenering i bed, så plantene ikke blir altfor våte på røttene, - spesielt nå mot vinteren.
Jeg er litt usikker på hva som er beste måten å få til det på, men skjønner at leirejord ikke er så lurt. Hva slags jord er best, og tilsetter dere noe for å bedre dreneringen?
Brukerens avatar
Hanne67
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: God drenering i bed?

Innlegg Vigdis Tir Aug 08, 2017 9:48

Leire er en ting, men du må jo også vurdere om vannet står i haven din, har du flat tomt eller bakker? Jeg har leire, og når jeg planter vekster som vil ha god drenering, tilsetter jeg singel eller lecakuler, gjerne en del under planten og blander litt i jorden rundt. Dette vil jeg i fremtiden også gjøre ved all planting i deler av haven hvor det er mest fuktig. Det må også sies at jeg planter omtrent aldri i ren leire, blander leirejorden med kompost eller kjøpejord.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Aug 08, 2017 16:10

Om man ønsker å dyrke ømtålelige planter som kan være vanskelige å få til i et vanlig blomsterbed pga. fuktighet, så kan et opphøyet bed være en enkel løsning. Da settes planten i en haug med sand og grus, litt hevet over terrenget rundt, da er det ingen fare for stående fukt. Et hull i bakken, i tett leirjord, vil fylles med vann, uansett hvor mye grus og leca man fyller nedi.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hanne67 Ons Aug 09, 2017 14:10

Takk for svar begge to! :)
Her er det heldigvis ikke leire, men jeg har blandet inn kjøpejord med mye torv i + skjellsand. De staudene som ikke tåler så mye fuktighet har jeg plantet inntil husveggen hvor det ikke blir så mye regn. Det med opphøyd bed var lurt og med sand/grus i bunnen.
Brukerens avatar
Hanne67

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest