Økt kompostproduksjon

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Økt kompostproduksjon

Innlegg Runegutt Tir Nov 07, 2017 21:01

For å få mer kompost, har jeg økt varmkomposteringskapastten min, samt supplert med bokashi.
Den varmkomposten som nå er i gang, får matavfall fra barnehagen jeg jobber i.
Bokashibøttene får mitt avfall.

Det blir spennende å se hvor lang id det tar før Grønne Johanna får forstpoppelse.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Økt kompostproduksjon

Innlegg Arild Tir Nov 14, 2017 14:47

Jeg har ikke erfaring med varmkompost annet enn naboens nede i veien. Det er en stor, grønn, rund beholder med lokk og temperaturmåler. Når den er i gang går alt avfall i den; kjøkken avfall, nesten alt fra hagen inkludert mesteparten av eplene fra noen frukttrær de har. Det lukter boss og skit når den tømmes, så den er ikke så luktfri som kaldkompst av oppfliset kvist-kvast. Det er innenfor akseptabelt nivå heldigivs. Komposten er mer kompakt, og selv om eierne av slike kompostdunker sier det er helt luktfritt, er det ikke det før etter tre døgn med lufting og spavending. Bedet som får rikelig av den komposten har friske og frodige planter, tror det får litt hønsegjødsel i tillegg.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: Økt kompostproduksjon

Innlegg Runegutt Tir Nov 14, 2017 17:03

Arild skrev:Jeg har ikke erfaring med varmkompost annet enn naboens nede i veien. Det er en stor, grønn, rund beholder med lokk og temperaturmåler. Når den er i gang går alt avfall i den; kjøkken avfall, nesten alt fra hagen inkludert mesteparten av eplene fra noen frukttrær de har. Det lukter boss og skit når den tømmes, så den er ikke så luktfri som kaldkompst av oppfliset kvist-kvast. Det er innenfor akseptabelt nivå heldigivs. Komposten er mer kompakt, og selv om eierne av slike kompostdunker sier det er helt luktfritt, er det ikke det før etter tre døgn med lufting og spavending. Bedet som får rikelig av den komposten har friske og frodige planter, tror det får litt hønsegjødsel i tillegg.

Jeg har bedrevet varmkompostering i mer enn 20 år. Lukt=for lite carbon eller uoden kompost.
Økninga mi er to bokahubøtter, og en heimelaga komposttønne. '
På et sted der jord kun kan handles over disk, og ei hustomt av berg, må man tenke litt.
Komposthauger med tang, hestemøkk og hagerask, varmkomposter og bokashi.

Barnehagematavfall er noe varmkomposten liker.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7 og plaget med saltholdig vind
Brukerens avatar
Runegutt

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest