Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg Runegutt Tir Mar 13, 2018 19:04

Anbefaler deg å vene med sette den i gang.
Gressklipp er suverent som "starter"
Å f igang en varmkompost i kuldegrader,er for spesielt iteresserte
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Lør Apr 14, 2018 22:21

Ja, har ikke startet opp ennå, men synes jo det er lenge å vente til det blir gressklipping. Ser ut til at vi ikke får kuldegrader framover nå. Har bedt gemalen, som handler, å spørre om å få grønt de skal kaste i butikken. Det var visst OK, men de som henter dette kommer til ulike tider så det må klaffe med butikkbesøk. Vi får se. Det går fort mot sommer. Problemet nå er plassering. Hadde tenkt ut en grei plass, men det er rett utenfor utedelene til varmepumpene. Litt klaring blir det vel, men beholderen er større enn jeg hadde tenkt. Foreløpig bare øyemål. Det har med tilgjengelighet, snømåking og at min bedre halvdel ikke synes om å ha den rett utenfor inngangsdøra. Er for så vidt enig, men må man ..... Klarte med et nødskrik å få sendt inn papirene til kommunen før vi dro sørover. Fikk ikke regningen før dagen før avreise. De som solgte bedyret at de hadde sendt den rett etter at jeg fikk den i hus. Det hadde de nok, men de hadde glemt å frankere konvolutten. Jeg måtte jo sende kvittering for betalt beholder til kommunen ++ og betalt over nett ville jeg først få det tidligst dagen etter at vi hadde dratt. Etter som jeg betaler alt over nett, var jeg ikke klar over at banken ikke hadde slike tjenester lenger. Jeg måtte videre til posthuset. Ble litt ekstra styr, men tilskuddet var på plass da vi kom hjem. Slutt på tilskudd til kompostbeholdere i Oslo etter 1. april.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Søn Apr 15, 2018 17:09

Orm, dette bør du tenke på med plassering:
Avrennig- hvor havner den?
Lunt
Tilgjengelighet for legge i og ta ut.

Oppstart før plensesong:
Et godt lag flis eller halm+ meget nitrogeholdig materiale. + jord
Bland godt.
Meget nirogenholdig: Rekeskall eller urin.
Jorda er for å få bakterier.
Får du ikke dette til starte på 3-4 dager, så kjør med sukkerlake. 2Kg sukker, 4 liter vann, 1/2 ts sitronsyre.
Kok og held i dunken.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg andedammen Ons Apr 18, 2018 13:14

hei orm
jeg har 2 kompostbjørn binger, venter aldri på varme før oppstart. Mine fylles fortløpende med alt slags matavfall, det hender det tar litt tid før de kommer i gang, om det er mange - grader over lang tid. Men de kommer av seg selv uten å kaste bort penger på sukkerblandinger etc. ei heller noe spesial mix i bunnen, annet en det ordinære flis mixen som jeg strør over matavfallet. Bruk heller penger på noe reker, og hiv skallet det er god saker som runegutt sier, hvis du vil framskynde oppstarten (men du trenger ikke det kommer av seg selv uansett).
Nærhet til hus er "viktigst" om du skal få hele husstanden til å bruke den er min erfaring,men regn med at det blir din "jobb" uansett.
jeg har min rett på plenen og har aldri hatt lukt problem, men bruker "alltid" strø på toppen og innerlokket året rundt.
Lykke til med bjørnen
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Runegutt Man Apr 23, 2018 16:00

andedammen skrev:hei orm
jeg har 2 kompostbjørn binger, venter aldri på varme før oppstart. Mine fylles fortløpende med alt slags matavfall, det hender det tar litt tid før de kommer i gang, om det er mange - grader over lang tid. Men de kommer av seg selv uten å kaste bort penger på sukkerblandinger etc. ei heller noe spesial mix i bunnen, annet en det ordinære flis mixen som jeg strør over matavfallet. Bruk heller penger på noe reker, og hiv skallet det er god saker som runegutt sier, hvis du vil framskynde oppstarten (men du trenger ikke det kommer av seg selv uansett).
Nærhet til hus er "viktigst" om du skal få hele husstanden til å bruke den er min erfaring,men regn med at det blir din "jobb" uansett.
jeg har min rett på plenen og har aldri hatt lukt problem, men bruker "alltid" strø på toppen og innerlokket året rundt.
Lykke til med bjørnen

Hvis du legger carbonholdig materiale i bunnen, får du raskere arbeidstemperatur. Reker er supre, men du må ha karbon for å få til forbrenning, og for binde nitrogen.
sukkerlake er nødhjelp, men får temperaturen raskt opp, spesielt hvis komposten har stoppet opp av en eller annen grunn.
Dessverre har ikke alle binger innerlokk.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Man Apr 23, 2018 17:49

Takk for råd. Jeg kommer sikkert til å trenge flere. Bingen har innerlokk. Tror plasseringen blir som først tenkt - rundt hjørnet for inngangen. Det blir nordsiden men kan ikke måke ganger i lange baner om vinteren. Vi brøyter forbi der vinterstid da jeg må komme meg i drivhuset. Har ikke satt komposteringen i gang ennå. Mangler grønt, men skal rydde opp litt i bed der det er alt for trangt. Er også en del annet å gjøre i hagen. Jeg har noe halvkompostert innekompost - og matavfall er i det siste satt i garasjen. Ellers har jeg en - etter hvert - ½ søpplesekk m. løv som har to overvintringer. Akkurat nå har jeg en del brunt, men lurer på hvordan sagflis vil fungere (til vinteren). Vi har kompostkvern, men den står nå med en fastkilt kvist og må opereres før bruk. Gammel men virket sist den ble brukt. Den er med kniv og bruker en del tid på kuttingen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Man Apr 23, 2018 19:32

Knivkvern er supert til lage strø. Har du strøet i et gammelt dynetrekk, og henger det på klessnora, tørker det kjapt.
Jeg bruker stallflis fra felleskjøpet. Billig og fungerer udmerket.
så har jeg endel kværna greiner innmellom for struktur. Jeg har valsekvern, og bitene blir for store til å gi nok karbon kjapt.

Går ut fra at du ikke har kuldegrader, så kjør igang.
Min Grønne Johanna holder 45 grader, og får ikke mere mat. Må tømmes, skal bare få stå og putre til den er ferdig,

PS Hvis det ikke fulgte med en rørepinne, med utfellbare blad, så kjøp deg en. Den gjør kompostlufting mye lettere.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/luckringstav-kompost.html
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Tir Mai 01, 2018 16:25

Huff, har kjøpt med rørepinne og glemte å sjekke hvordan den så ut. Dumt for dette visste jeg egentlig. Den er spiralformet og ser ikke for meg at jeg vil klare å få rørt rundt med den. Egner seg antagelig bare til å løfte opp innerlokket med. Har greip foreløpig.
Kan jeg helle i supperester i komposten. Minimale rester av blomkål- og aspargessuppe. Som regel blir det litt igjen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tir Mai 01, 2018 17:01

orm skrev:Huff, har kjøpt med rørepinne og glemte å sjekke hvordan den så ut. Dumt for dette visste jeg egentlig. Den er spiralformet og ser ikke for meg at jeg vil klare å få rørt rundt med den. Egner seg antagelig bare til å løfte opp innerlokket med. Har greip foreløpig.
Kan jeg helle i supperester i komposten. Minimale rester av blomkål- og aspargessuppe. Som regel blir det litt igjen.

I varmkompost går alt, bortsett fra citrus.
Skaff skikkelig rørepinne, den sparer deg for mang en ergrelse
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Turi Man Mai 07, 2018 9:16

Nå har vi skaffet oss Bokashi. Det blir spennende. Vi er en familie med to barn som plutselig spiser mye mindre middag enn forventet så vi har en del matsvinn. Skal bli fint å få kompost av det. Jeg regner nesten med at vi må ha flere enn de to bøttene som vi kjøpte, men det finner vi ut av.
Takk for alle tips i disse innleggene.

Vi har også anlagt kjøkkenhage i år. Vi bruker doble pallekarmer. Jeg har gjort som det sto i siste Hagetidend og lagt aviser nederst, så diverse brunt og grønt klipp fra hagen (ikke de skumleste ugressene) før et nytt lag med aviser. Så kjøpejord oppå der. Avhengig av hva vi skal så i år har kjøpejordlaget vært ca én pallekarm, mer for potetkarmen. Målet er kompostjord om ca to år nederst. Da skal jeg grave og mikse kjøpe- og kompostjorda. Vi har gjort noe lignene i en stor og dyp betongkasse som var murt ned i hagen. Den var opprinnelig brukt som søppelbeholder for 80 år siden, men nå inneholder den fem velvoksne tujaer i småbiter og eller alt vi orket å kutte ned de første to årene etter overtakelse av hagen. På toppen har vi kjøpejord og grønnsakene stortrives der.
Funkishagen
Brukerens avatar
Turi

Innlegg Runegutt Man Mai 07, 2018 10:21

Turi skrev:Nå har vi skaffet oss Bokashi. Det blir spennende. Vi er en familie med to barn som plutselig spiser mye mindre middag enn forventet så vi har en del matsvinn. Skal bli fint å få kompost av det. Jeg regner nesten med at vi må ha flere enn de to bøttene som vi kjøpte, men det finner vi ut av.
Takk for alle tips i disse innleggene.

Målet er kompostjord om ca to år nederst. Da skal jeg grave og mikse kjøpe- og kompostjorda.

Med bokashi får du kopostjord ganske så quickt.
Har hatt jordfabrikk på kjøkkenet, og fått jord på 3 uker etter at bøtta er blanda i kjøpejord.
Har lært meg å ikke legge tørkepapir i bokashibøtta, og å finknuse eggeskall.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Tir Mai 15, 2018 17:46

Nå er komposten i gang her. Det virker varmt og har sunket litt. Fikk t.o.m. telefon fra Sparbutikkken om restgrønt. Det kaller jeg service. Nå spiser vi en del fisk, som vi kjøper der, og den er ikke billig, men likevel. I dag har den fått gressklipp fra årets første klipping + matbøtta og tørt løv. Rene babyen dette. Spørs hvordan det går til vinteren med bare to i kosten.
Er det viktig å ha innerlokket på?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tir Mai 15, 2018 21:53

orm skrev:Nå er komposten i gang her. Det virker varmt og har sunket litt. Fikk t.o.m. telefon fra Sparbutikkken om restgrønt. Det kaller jeg service. Nå spiser vi en del fisk, som vi kjøper der, og den er ikke billig, men likevel. I dag har den fått gressklipp fra årets første klipping + matbøtta og tørt løv. Rene babyen dette. Spørs hvordan det går til vinteren med bare to i kosten.
Er det viktig å ha innerlokket på?

Håer du har i noe greinkut eller flis, elers blir komposten ganske kmpakt etterhvert.

Her i gården har jeg flerdagers tømming av "Grønne Johanna"
Hun har fått barnehagemat og flis i hele vinter.
God struktur i de øvre lag, mot bunen er dt kjempekompakt, og det til tross for at jeg forer med greinkutt og flis nok.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Fre Mai 18, 2018 18:48

Kan nok være at jeg har for lite grovt, ja. Har en del trær m. tørre kvister som skulle vært kuttet, så da blir det forhåpentligvis råd med det. Bare jeg får med gemalen til å se på grenkutteren vår så ville det gå litt raskere. Tror det må litt større krefter enn jeg har til å få ut den fastkilte kvisten. Kanskje må vi til å demontere om vi greier. Nå leste jeg nylig noe om at disse kutterne må oljes. Det har vi visst og aldri gjort. Den sto ute i flere år med plastsekk over om vinteren før gemalen brukte den en gang og så satte den i garasjen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Fre Mai 18, 2018 22:07

Jeg kjøper strøflis for hest/fjøs å Felleskjøpet. I tillegg bruker jeg greiner som har vært i kompostkvern
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg krokupan Søn Mai 20, 2018 11:34

Som fersking med varmkompost dukker det stadig opp nye spørsmål. Då eg starta for nokre veker sidan vart det sagt at varmkompost er om lag som å fyre i omnen, der ei bøtte med ved gir ein kopp med oske. No er dunken vår full etter etterfylling for tredje gang, og prosessen går godt med god varme. Når eg no kasta om innhaldet trur eg faktisk at ferdig mold vil utgjere minst 30% av volumet. Er dette normalt, eller tek eg feil og må vente lenger?
Sjølve kaster vi lite mat, men vi får mykje frå eit storkjøkken i form av potet- og grønnsakskrell, salatblad og brødskalker ( tenk å kaste skalker,- det beste på heile brødet). Til strø blir det brukt sagflis etter vedsaging.
Det vart snakka om modning etter å ha tømt dunken. Kan nokon gi eit godt råd om korleis det foregår. Er det i ein stamp, eller på friland?
krokupan

ForrigeNeste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest