Eggekartonger og dorullkjerner

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Eggekartonger og dorullkjerner

Innlegg Nienna Lør Jan 26, 2019 14:37

I fjor sådde jeg bondebønner, andre bønner og erter i dorullkjerner. Det gikk veldig bra. Jeg plantet hele dorullen, men sjekket ikke hvor lang tid nedbrytningen tok, eller om røttene vokste ut sidelengs gjennom kartongen. Nå lurer jeg på hvordan andre grønnsaker liker forkultur i dorullkjerner og eggekartonger. Hvor lang tid tar nedbrytningen? Tenkte å så kålvekster i eggekartonger, to frø i hvert rom for å spare tid og slippe å prikle og samtidig bruke dem til noe nyttig :)

Hva med å forkultivere gulrøtter, pastinakk og persillerot i dorullkjerner? Noen som har prøvd?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Eggekartonger og dorullkjerner

Innlegg blys Lør Jan 26, 2019 22:17

Eg veit at mange nyttar dorullkjernar til å så vekster som skal ha litt djupe potter, slik som bønner og erter.
Eg tykkjer det er litt vanskeleg med å halde jamn fukt i desse og brukar heller roottrainers som har celler som er djupe og kan åpnast. Røttene utviklar seg bra i desse og vert ikkje skada ved utplanting. Men alt slikt er smak og behag. Eg har nytta papppotter til sukkererter og dei har eg ikkje sett att i jorda, så dorullkjernar vil nok kompostere like greit.

Når det gjeld kål så tykkjer eg dei veks best ved å breiså og så ompotte når størrelse tillet det. Det virkar som fleire frø saman gjer at det er lettare å ha rett fukt. Kålen stagnerer ofte i vekst når det vert for fuktig.
Å forså gulrot og pastinakk er eit sjansespel, då det er lett å få skade på rotspissen. Mjølkekartong er det nokre som brukar og at ein fjernar botn ved utplanting. Mjølkekartong vil nok kompostere seinare enn papp vil eg tru.
Eg sår gulrot og pastinakk på friland før frost om hausten eller med ein gong det er mogeleg å så om våren. Frøa toler å ligge i kald og frosen jord.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Jan 27, 2019 12:44

Takk for svar, blys :D
Det er selvsagt vanskelig å svare på hvor lang nedbrytning av papp tar i jorden :) Mange forhold vil spille inn. Jeg tenkte uansett å teste ut noen frø i ulike beholdere. Har sånne svarte pluggbrett i plast. Og de er jo praktiske. Bortsett fra at de tørker ut på et blunk og nærmest må våkes over. Kanskje går det lettere med eggekartongrom. Pappen vil holde bedre på fuktighet. Og hvis ikke rotutviklingen blir hemmet kan jeg plante dem ut med kartong.

Persillerot og pastinakk er trege både med å spire og vokse. Jeg skal så både dem og gulrøtter direkte. Problemet er bare at de kan spire for tidlig. Så jeg venter. Melkekartonger er jo en mulighet. Får bare prøve meg frem og teste ut nye ideer :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Tor Feb 07, 2019 16:43

Eg bruker dorullkjerner til bønnene kvart år. Og tror det tar kort tid før dei brytes ned i fuktig jord. Det funker iallfall godt.
Erter sår eg direkte. I år skal eg teste gulerøttene i melkekartonger. Må sei eg baler med å få til gulerøtter!
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest