Humler i komposten

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Humler i komposten

Innlegg Snuskelusken Søn Mai 12, 2019 16:08

Så skulle jeg være lur og vende på fjorårets komposthaug, og finner nesten ferdig og fin jord tror jeg, (hvordan vet jeg om den er ferdig til bruk?), men så hører jeg plutselig en illsint humledronning inni der som syntes det var rimelig frekt av meg å rote til bolet dens... Fikk heldigvis spadd den forsiktig fram slik at den ikke ble helt begravd under komposten, men har jo ødelagt boet den hadde startet på... :( Stakkars. Og jeg som er så glad i humler. Har to humlekasser i hagen, men neida, den skulle altså bo i komposten.. Den surret rundt resten av dagen rundt og lette øst og vest i alle kroker og krinkler i komposten, lette etter en ny inngang å starte på.. Så den var rimelig bestemt på plasseringen! Hva gjør jeg? :D
Snuskelusken
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Humler i komposten

Innlegg Nienna Søn Mai 12, 2019 20:00

Bygg opp en ny komposthaug av det som ikke er blitt til jord. Ferdig kompost fra haug ute, ser ut som den fineste jord :) Så får vi håpe at humledronningen finner en plass i den nye haugen til et nytt bol.

Jeg fikk et insektshotell i gave. Fin hagepynt. Men absolutt ingen insekter har sjekket inn :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Snuskelusken Man Mai 13, 2019 8:05

Koselig med insekter!
Er litt redd for å spa mer i komposten i tilfelle hun har slått seg til på nytt der inne.. Et par dager siden jeg så humledronninga sist, så enten har hun flyttet inn igjen, eller til et annet sted.. Tør ikke sjekke i frykt for å ødelegge ny bolplass.. Hmm. Kanskje det bare får ligge til høsten? Hva gjør humlene på høst/ vinter? Flytter de ut sånn at det er trygt å romstrere da, eller overvintrer de i bolet? Mye dumme spørsmål her altså, beklager det.
Snuskelusken

Innlegg kirsitn Man Mai 13, 2019 9:02

Snuskelusken skrev:Koselig med insekter!
Er litt redd for å spa mer i komposten i tilfelle hun har slått seg til på nytt der inne.. Et par dager siden jeg så humledronninga sist, så enten har hun flyttet inn igjen, eller til et annet sted.. Tør ikke sjekke i frykt for å ødelegge ny bolplass.. Hmm. Kanskje det bare får ligge til høsten? Hva gjør humlene på høst/ vinter? Flytter de ut sånn at det er trygt å romstrere da, eller overvintrer de i bolet? Mye dumme spørsmål her altså, beklager det.

Humlebol er ettårige og anlegges som oftest på ulike steder hvert år, så du kan trygt spa om komposten sent på høsten. Når det nærmer seg høst, vil det klekkes nye dronninger, og disse er de eneste som overvintrer for å lage nytt bol neste vår. Alle arbeiderne, dronene (hannene) og den gamle dronninga dør når det blir vinter.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester