Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg Albings Tir Jun 18, 2019 22:45

Aldri tenkt på å spyle oppi der! Det vet jeg heller ikke om jeg tør, jeg har en Biltema-kvern som helt sikkert bør holdes tørr, både med tanke på det elektriske og stålkvalitet i forhold til korrosjon.
Våt papp har jeg aldri prøvd, men det skal jeg huske.
Albings
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg andedammen Fre Jun 21, 2019 12:39

Albings skrev:Aldri tenkt på å spyle oppi der! Det vet jeg heller ikke om jeg tør, jeg har en Biltema-kvern som helt sikkert bør holdes tørr, både med tanke på det elektriske og stålkvalitet i forhold til korrosjon.

Jeg skjønner at du ikke tør med tanke på det elektriske, det er helt sikkert mange maskin typer som ikke "tåler" det, uten at jordfeil bryter slår ut.

Kona liker generelt ikke kompostkverna, så hun bruker gressklipperen (Flymo) til "kvern" når hun har luket opp "større" ugras med rot eller jord klump og småkvist. Hun legger det i en liten haug kjører klipper fram og tilbake over haugen til den er kverna, så raker hun det sammen og vipper det til kompost.

Bildet herfra https://www.havenyt.dk/tips/kompost/62.html viser en gammel gressklipper, påmontert en hjemmesnekra oppsamler, i linken beskrives bruk som "kompostkvern"

Bilde
andedammen

Innlegg Albings Tir Jul 02, 2019 15:27

Tømte litt fra bunnen av min kompostbjørn for første gang i dag, etter at den ble startet opp ved påsketider. En erfaring jeg gjorde meg var at malt etter ølbrygging omdannes utrolig sakte/dårlig! Det eneste jeg kjente igjen av det jeg tok ut var disse kornene, som var ganske så intakte!
En annen ting jeg la merke til var at råkomposten lukter til forveksling likt kumøkk, eller kugjødsel som fra jordet. Er dette normalt?
Albings

Innlegg Runegutt Tir Jul 02, 2019 15:52

Ja, det er normalt.
Mulig malten fungerer som konserveringsmiddel.
Prøv å bland den inn i mindre porsjoner
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Tir Jul 02, 2019 16:37

Den maltguffa som er igjen etter ølbrygging, er temmelig kompakte saker. Mannen min brygget øl, men maltrestene gikk i restavfallet her. Jeg tror det blir for lite luft i komposten med maltrester. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg andedammen Tir Jul 02, 2019 17:20

Hei
Jeg har ingen problem med maltrester, riktig at det kan bli for "kompakt" men det løses lett med mer strø
andedammen

Innlegg Albings Tir Jul 02, 2019 17:45

Ja, jeg lurte fælt på hvordan jeg skulle balansere malten med strø, og kunne nok hatt mer. Det var det aller første jeg komposterte, så meget ukvalifisert gjetning var det jeg hadde å gå etter.
Godt å høre at det er normalt med denne kulukten, da må jeg si meg fornøyd med debut-batchen til tross for litt kompakt malt!
Albings

Innlegg Runegutt Tir Jul 02, 2019 21:53

tror de vil fungere bedre å blande inn malt over flere dager.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Ons Jul 03, 2019 20:18

Hvis du brygger store batcher, som min mann gjorde (75-100 liter), vil det nok være lurt å dele det opp. Men la det stå ute, for det begynner fort å lukte surt av det xx(
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester