Kompostering av gresstorv

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kompostering av gresstorv

Innlegg orm Fre Aug 23, 2019 15:14

Utvider et bed m. plen rundt. Da blir det mye gresstorv som jeg må få unna. Har tidligere lagt opp torva m. undersiden opp i et hjørne. Jeg synes det tok svært mange år før denne ble til jord. Kanskje ble det for tett. Ville muligens hjelpe å legge kvistlag mellom torvlagene. Lurer på hvilken metode som går raskest. Har varmkompost, men jeg har snart fylt en stor trillebår (stor) og har jo andre saker som skal i varmkomposten også. Har en binge m. jord som jeg tar av om våren, men må vel da evt. spa ut jorda og legge torva underst. Mye jobb for ryggen til gamle meg. Vet at noen legger løv i sekk for at det skal kompostere, men torv? Kan selvsagt kjøre torva til kommunens kompost, men synes det er ille selv om jeg har prøvd å få av en del av den løse jorda. Vet hva jeg burde gjort, men har ikke kjøpt inn pallekarmer derfor graver jeg.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Kompostering av gresstorv

Innlegg calypso Fre Aug 23, 2019 19:34

Gresstorv formulder ganske greit, om den ikke blir for tørr. Vann haugen godt, og dekk med en presenning.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Lør Aug 24, 2019 11:23

Takk calypso! Da vet jeg hva jeg gjorde feil sist.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Aug 26, 2019 11:41

Jeg har (etter tips fra Magnar, tror jeg det var) lagt gresstorv oppned som kant når jeg har lagd nye bed i skråninger. Da kan jeg bygge opp i den ene kanten og får en naturlig avgrensing mot plenen. Det funker dog bare hvis man liker å ha kanter som på sikt blir "organiske" siden man ikke får noen knivskarp overgang mellom bed og plen på dette viset.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Sep 01, 2019 23:27

Mulig på fjellet, kirsitn, men hjemme er det ganske flatt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Sep 02, 2019 8:34

orm skrev:Mulig på fjellet, kirsitn, men hjemme er det ganske flatt.

Det går jo an å bruke det for å bygge Hügelbed hvis du ikke har et uttalt mål om at det skal fortsette å være flatt. :D
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Sep 02, 2019 13:00

Er ganske kaotisk i hagen i år. Jeg har alt for mye og det vokser meg over hodet. Har ingen som jevnlig kjører bort full kassevogn m. hageavfall, klipper plen, trær og busker og setter ned løker etc. lenger og det merkes. Har vært inne på tanken om hügelbed, men måtte evt. ha på plenen. Andre steder er det ikke plass. Ikke før det er ryddet, men har fått stuet vekk gresstorva. Jeg må bare ta det som haster mest og så får det andre bli som det blir. Trøsten er at insektene nok har hatt det bra i hagen i sommer.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Sep 03, 2019 10:34

Jeg bare snur torven når jeg utvider bed. Den formuldes ganske raskt. Særlig hvis jeg også legger på litt oppdelt hageavfall. Hvis jeg skal plante noe der jeg har utvidet, river jeg bare torven i stykker og legger den rundt planten. Prøver å gjøre alt hagearbeid så lettvint og naturvennlig som mulig. Vi har aldri kjørt bort noe hageavfall. A!t går i kaldkompost som naturen tar seg av. Er veldig fornøyd med nettingbinger fra Biltema.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tir Sep 03, 2019 21:56

Det har lett for å bli for mye når man plutselig er alene om alt. Hos meg gikk det tre somre hvor praktisk talt ingenting ble gjort, så jeg synes du har vært flink. I sommer har jeg fått gjort litt mer, og så får vi krysse fingre for at det går bedre neste sommer.
Jeg føler med deg, orm, jeg vet litt om hvordan det kan være. Stor klem til deg! :klem:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Ons Sep 04, 2019 10:13

Takk timanna. Vet jo at vi ikke er de eneste som er blitt alene. Kunne nok fått gjort mer, men innimellom blir man bare sittende og orker ingen ting. Jeg har jo barn og svigebarn som er innom og hjelper, men de har jo også sitt. I sommer hadde strømmen gått her mens jeg var på fjellet og så hadde de ikke turt å fortelle meg det før jeg kom hjem. Jeg er jo ikke akkurat av den hysteriske typen og vet at maten i fryserne ikke tiner opp før det har gått en tid, men den erfaringen har nok ikke de som ikke lagrer mat.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Sep 04, 2019 16:26

Jeg kjenner godt følelsen av å ikke orke noen ting. Jeg tenker at det er helt normalt når man har mistet halve livet sitt.
Til neste år vil jeg prøve å grave opp grønnsakterrassen min på nytt, den er helt gjengrodd. Tilogmed mynten har forsvunnet i ugras!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest