Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg orm Ons Jan 29, 2020 14:26

Takk for forslag! Ingen hyller under min oppvaskbenk så høyden er ikke problemet, men div. andre fastmonterte innretninger. Trodde bokashibøtte var rektangulær, men det er den jo ikke. Må evt. finne annen plass til gulvkluter og moppeutstyr el. noe mindre å ha dem i om det går. Prøvde en vaskebøtte, men den er for bred og egentlig for liten. Kommer nok ikke til å skille meg med varmkomposten. Blir nok mer varme i den når vekstsesongen starter. Det meste av hageavfallet må likevel til kommunekomposten. Det er altfor mye til en varmkompost. Måtte være å bytte ut matbøtta m. bokashi i de kaldeste månedene. Spørs litt om kost kontra nytte også.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Ons Jan 29, 2020 21:31

Matbøtta må du beholde-
Bokashi fyller du i en gang i døgnet, så du trenger et mellomlager.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Tor Jan 30, 2020 0:16

Har ikke tenkt å hive matbøtta, men den er nok en del mindre enn bokahsibøtta så ikke egnet som mellomlagring. Var ute og klippet noen germanicairisblader i dag og tok i varmkomposten. Får se det litt an før jeg investerer. Fikk en femsifret regning på rørleggerarbeide nylig. Lekkasje på varmtvannsrør i kjelleren. De var og stengte varmtvannet julekvelden og gjorde resten 2. januar, så jeg har levd som i gamle dager i jula. Betonggulv m. sluk så dette var bare rør og arbeide.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tor Jan 30, 2020 18:04

orm skrev:Har ikke tenkt å hive matbøtta, men den er nok en del mindre enn bokahsibøtta så ikke egnet som mellomlagring. Var ute og klippet noen germanicairisblader i dag og tok i varmkomposten. Får se det litt an før jeg investerer. Fikk en femsifret regning på rørleggerarbeide nylig. Lekkasje på varmtvannsrør i kjelleren. De var og stengte varmtvannet julekvelden og gjorde resten 2. januar, så jeg har levd som i gamle dager i jula. Betonggulv m. sluk så dette var bare rør og arbeide.

mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Unni Fre Jan 31, 2020 8:25

Runegutt skrev:mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.

Eller litt skjeldnere for oss late.. :oops: .. med fare for mugg i bøtta dog :lol:
Brukerens avatar
Unni
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Tir Feb 04, 2020 13:37

mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.

Nå skjønte jeg hva du mente, Runegutt. Samler i matbøtta og tømmer i bokashibøtta. Det var da omstendelig. Trodde du bare tok avfallet i bokashibøtta etter hvert jeg. Blir nok vanskelig her med to bøtter. Avfallsbøtta jeg har må henge på dør ellers velter den (el. kjøpe en ny som står). Bokashibøtta får bare plass der matbøtta er. Kanskje om jeg river ut den ene innretningen på glideskinne. Synes disse er greie da. Må uansett finne plass til andre saker og da må jeg rydde og kaste. Det siste sitter langt inne for en samler. Er også såpass gammel at jeg vel bare skulle sitte i en stol med et strikketøy. Men takk for råd og forslag.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tir Feb 04, 2020 15:40

Jeg har en isboks til dagligsamling av bokashimateriell
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Tir Feb 04, 2020 16:30

Ja, isboks går vel bra om du tømmer hver dag. Jeg har lokk på matbøtta og er vel av de late/glemske.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester