Kompostkvern

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kompostkvern

Innlegg pejahren Man Apr 24, 2006 13:32

For de som vurderer å anskaffe kompostkvern, og bor i nærheten av en Smart Club butikk, ser jeg i dagens reklameblekke derfra at de har 2500 W valsekvern til 1 299 kr. Jeg tror det er samme kverna som jeg kjøpte i fjor, og jeg er godt fornøyd med den, selv om den har tatt noen 10A sikringer :oops:
Espen

Den som finner stavefeil får beholde disse.

Mine bilder
Brukerens avatar
pejahren
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Harryford Man Apr 24, 2006 15:51

Det var rimlig! - - - Har selv en stiga, (tror jeg!) og den kosta ca 2000.- for 3 år siden. Før det hadde jeg en "kuttekvern", - kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at den gikk i stykker! Den var sein, bråkete og slo kvistene i hendene. Valsekverna setter jeg kvisten oppi, og den ordner opp selv! - og bråker ikke, verken for meg eller naboene!
Mvh John - Risør
Brukerens avatar
Harryford
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lathyrus Tor Jun 08, 2006 11:40

Var på Smart Club i går, og dette er fortsatt prisen. Merket var ukjent for meg. Betyr merke noe for sånne maskiner? Hvordan er det med slitasje på trommelen? Vil en sånn maskin glede meg lenge uten at jeg må gjøre noe eller må jeg kjøpe valser stadig vekk?
Hva er egentlig ugress?
Lathyrus
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Line Cathrin Tor Jun 08, 2006 13:13

Hvorfor skal du kjøpe ny en i år hvis du kjøpte en i fjor? Høres ut som den du kjøpte i fjor ikke holdt mål da. Så hvorfor vil du da kjøpe en som du tror er den samme engang til?

eller misforsto jeg noe her nå? :fun:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Berit Tor Jun 08, 2006 13:37

Forsto det som at Espen bare vil være snill og tipse alle oss som ikke kjøpte i fjor, jeg... ;)
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Line Cathrin Tor Jun 08, 2006 13:51

Berit skrev:Forsto det som at Espen bare vil være snill og tipse alle oss som ikke kjøpte i fjor, jeg... ;)

:lol: :lol: :lol:

Ikke huet helt i water i dag jeg. :fun:

Takk for tipset espen 8)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg pejahren Tor Jun 08, 2006 14:45

Jeg klarer meg nok godt med den jeg kjøpte i fjor, ja. Den virket i hvert fall greit sist jeg brukte den :mrgreen:

Det vil nok kunne være forskjell på kvaliteten, men mange tester har vel også konkludert med at det ikke nødvendigvis er slik at dyrest = best. Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om kvaliteten på kverna, utover det faktum at den har tygget de kvitene og annet som jeg har matet den med :fun:
Espen

Den som finner stavefeil får beholde disse.

Mine bilder
Brukerens avatar
pejahren
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lathyrus Man Jun 12, 2006 8:30

Nå har jeg vært på Smartclub og kjøpt billig kvern. På gamle tørre kvister av et par cm tykkelse er den suveren. Men unge friske kvister klarer den ikke å dele skikkelig. De kommer gjennom og da er bare halvparten laget flis av, resten kommer som en hakkete stokk. Dermed har jeg ikke fått løst hele mitt kverningsproblem. Nå må jeg legge kvistene til tørk først, og det er tungvint.
Hva er egentlig ugress?
Lathyrus

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jun 12, 2006 9:50

Det er mulig den nye kverna di trenger å justeres.
Se på bruksanvisningen.
Min var heller ikke 100% da jeg kjøpte den, så jeg justerte den så avstanden ble riktigere mellom kverna og siden.
Det er metall mot metall - og jeg justerte til det kom ut små metallspon, det skal være fra 0,0 til 0,5 mm klaring på min kvern.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lathyrus Man Jun 12, 2006 9:53

Takk for tipset. Det fulgte ikke med bruksanvisning, bare en kortfattet monteringsanvisning. Skal sjekke om jeg finner noe fra fabrikk eller leverandør på nett etter hvert. For jeg kikket nedi og syntes det var merkelig stor avstand.
Hva er egentlig ugress?
Lathyrus

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jun 12, 2006 10:47

Det skal være stor avstand på den ene siden av kverna, den siden kvistene ikke blir matet ned i. Mens den korte avstanden er på den siden kvistene blir matet ned i.
På min maskin er det en skrue man skal skru på. Den skal skrus helt inn og så 1/2 gang ut igjen om jeg ikke husker helt feil.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Jun 12, 2006 11:02

og jeg justerte til det kom ut små metallspon

Sto dét i bruksanvisningen? :o
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jun 12, 2006 11:47

calypso skrev:
og jeg justerte til det kom ut små metallspon

Sto dét i bruksanvisningen? :o

Nei, men det lærte jeg av karene som jobber i teknisk etat i kommunen, de som mekker og klargjør kommunens kompostkverner som er et annet merke, men med helt samme funksjon som min.
I bruksanvisningen sto det at avstanden skulle være fra 0,0 til 0,5 mm.

Obs!: Jeg tok selvsagt ut kontakten mens jeg skrudde. :shock:
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Kråkerøy Man Sep 04, 2006 16:21

Idag har også jeg anskaffet kompostkvern til kr 1490,-. Annonseavisen til OBS hadde for en tid tilbake med kjempetilbud (i forhold til veiledende pris). Det har ligget i bakhodet på meg, og idag tok jeg turen for å se om de hadde flere igjen, og det hadde de. På OBS Tunejordet (for dere som bor i Østfold) hadde de tatt inn ganske mange.
Jeg vet ikke hvordan den er, men det er en valsekvern Gardena LH 2500 beregnet for store hager med store trær iflg. produktinformasjonen, i tilfelle flere av dere skulle ha behov for noe tilsvarende.
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lathyrus Man Sep 04, 2006 19:52

Jeg ser i annonsene at Smartclub nå selger sine kverner for 899. Det er et merke de importerer selv. Såvidt jeg kan skjønne fungerer de like godt som andre. I hvert fall fungerer min helt greit etter at jeg justerte den.

Det som er et problem for meg er at det er et par cm mellom knivene på valsen, så komposten blir veldig grov. Jeg vet ikke om andre valsekverner har tettere kniver.
Hva er egentlig ugress?
Lathyrus

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Sep 04, 2006 21:54

Lathyrus skrev:Jeg ser i annonsene at Smartclub nå selger sine kverner for 899. Det er et merke de importerer selv. Såvidt jeg kan skjønne fungerer de like godt som andre. I hvert fall fungerer min helt greit etter at jeg justerte den.

Det som er et problem for meg er at det er et par cm mellom knivene på valsen, så komposten blir veldig grov. Jeg vet ikke om andre valsekverner har tettere kniver.

Komposten min blir også grov, som du beskriver, men de tjukke grenbitene kommer ut "most" - så det blir forholdsvis raskt kompostert, men ser kanskje ikke så pent ut.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Økologi i hagen