Komposthaug med ugras - kan jeg bruke jorda?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Komposthaug med ugras - kan jeg bruke jorda?

Innlegg mosemor Lør Apr 05, 2008 21:52

Overtok for to år siden en hage som ikke hadde blitt stelt på noen år. Driver og manner meg opp for å ta fatt på to gamle kompostbinger hvor det i fjor sommer vokste villig vekk med brennesle og bringebær. Må jeg spa vekk alt sammen og starte på nytt eller kan jeg bruke noe av jorda som ligger dypest? Har lite lyst å spre elendigheta men har også behov for jordforbedring da det er mest tung leirjord på tomta. Har kjøpt meg ny kompostbinge - vil jeg kunne legge den gamle komposten i den + nytt hageavfall og få god jord?
Brukerens avatar
mosemor
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Apr 05, 2008 21:58

Brennesle xx(
Jeg vil tro at du sliter litt med dette. Mitt råd er faktisk å spraye den haugen med roundup en par ganger for å bli kvitt rotugraset. Og så kansje prøve deg frem litt, grav ut noe jord her og der og se hva som spirer i det? Det er desverre ikke så greit å fjærne rotugress med kaldkompostering, det blir ikke varmt nok til å drepe frøene, og røtter kan også overleve (tror jeg).
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage starter Lør Apr 05, 2008 22:03

Men i varmkompost går det vel?
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Apr 05, 2008 22:12

ja, viss varmkomposten er varm nok så.
Jeg har sett mange anbefale å slenge ekle ugress i ei bøtte med vann først. La de stå og gjære ei uke eller så og så dumpe det grønne i varm eller kaldkomposten og vanne ut vannet. Genialt med brennesle da, for det blir jo næringsrikt vann av dette. (neslevann)

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg mosemor Lør Apr 05, 2008 22:23

Hmmm...høres ut som jeg fryktet - det blir en større gravejobb denne våren. Alternative hvis jeg sprøyter med rounddup hvor lenge vil det ta før jeg kan bruke jorda da, og når bør jeg sprøyte?
Brukerens avatar
mosemor

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Apr 05, 2008 22:58

Jeg ville ha sprøytet i to omganger, og ikke ha brukt den ferdigtynnede men heller blandet selv.
Sprøyt første når det meste av ulike frøsorter har spirt, så trolig ikke på en god stund. Så venter du i tre uker og sprøyter på nytt. Ikke luk før det har gått nye to-tre uker. Da bør alt være dødt. Er det ikke det så sprøyt en runde til.

Poenget her er å la plantene trekke til seg giften, derfor må du ventet til det er noen blader å få gift på, og ikke fjærne disse bladene etterpå heller.

Men, jeg satser på at noen andre kommer på banen her og bekrefter/avkrefter at jeg tenker rett, er trøtt så surremulighetene er tilstede...

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Søn Apr 06, 2008 0:48

Det nederste av jorda i bingene er da sikkert ugressfritt?
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arnefb Søn Apr 06, 2008 6:17

Roundup bør sprayes på i juni leste jeg på kanna.Men hvorfor ikke luke det tomt for ugress,ugress slipper jorda utrolig lett tidlig på våren, da er det jo bare å grave fram jorda og fjerne evntuelle rotrester - :)
Kaldkomposten her blir lagt under pressenning tidlig på forsommeren når hageryddingen er ferdig, da kommer ikke ugressfrøa til :D
+ at de stridige ugressa som løvetann og tyssekål er lagt i sorte søppelsekker og brukt til jordforbedring året etter.
Brukerens avatar
Arnefb
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg elisa Søn Apr 06, 2008 9:32

Arnefb skrev:+ at de stridige ugressa som løvetann og tyssekål er lagt i sorte søppelsekker og brukt til jordforbedring året etter.

Kva er tyssekål, det same som skvalderkål kanskje? Eg har store haugar med skvalderrøtter som eg lurar på kva eg skal gjøre med :? . Dette er jo spesialavfall for å seie det mildt. Funkar søppelsekkmetoden på desse?
Brukerens avatar
elisa

Innlegg Arnefb Søn Apr 06, 2008 10:00

Det er det samme som Skvalderkål ja - søppelsekkmetoden fungerer utmerket, røttene råtner rettogslett- :mrgreen:
Brukerens avatar
Arnefb

Innlegg elisa Søn Apr 06, 2008 10:29

Arnefb skrev:Det er det samme som Skvalderkål ja - søppelsekkmetoden fungerer utmerket, røttene råtner rettogslett- :mrgreen:

Så fint, takk skal du ha! Og beklager trådkupping :oops: .
Brukerens avatar
elisa

Innlegg Hage starter Søn Apr 06, 2008 10:45

markblomst skrev:ja, viss varmkomposten er varm nok så.
Jeg har sett mange anbefale å slenge ekle ugress i ei bøtte med vann først. La de stå og gjære ei uke eller så og så dumpe det grønne i varm eller kaldkomposten og vanne ut vannet. Genialt med brennesle da, for det blir jo næringsrikt vann av dette. (neslevann)

Vil skvallerkål også dø om det ligger i vann 1 uke? Ingen fare for formering av vannet heller? Kan jo da bare ligge i trillebår og dø da :D eller?
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Søn Apr 06, 2008 10:52

Jeg hentet en kaldkompostbinge i fjor, og brukte i et bed. Den var også overgrodd av ett eller annet. Jeg plukket de røttene jeg så ut av den, og resten av sommeren gikk jeg jevnlig og plukket småspirer her og der, etterhvert som det dukket opp. (Akkurat som jeg gjør i andre bed, forsåvidt.) Har ikke hatt mer trøbbel i dette bedet enn de andre.

- Men jeg antar det vil vise seg nå til sommeren, om det blir et problem eller ikke. Så du kan få nærmere rapport til høsten. ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arnefb Søn Apr 06, 2008 12:12

Hage starter skrev:
markblomst skrev:ja, viss varmkomposten er varm nok så.

Vil skvallerkål også dø om det ligger i vann 1 uke? Ingen fare for formering av vannet heller? Kan jo da bare ligge i trillebår og dø da :D eller?

Nei dessverre skvalderkålen drukner ikke,ikke engang etter en uke under vann(har prøvd :lol: ) men i varmkomposten vil den dø!!
Brukerens avatar
Arnefb

Innlegg calypso Søn Apr 06, 2008 12:22

Arnefb skrev:
Nei dessverre skvalderkålen drukner ikke,ikke engang etter en uke under vann(har prøvd :lol: ) men i varmkomposten vil den dø!!

En dunk med gjærende planterester, f.eks. nesle eller valurt, tar knekken på alt planteliv, og guggen kan trygt tømmes på komposten etterpå. Det er er en trygg måte for frø, røtter, ugressklokke, krypsoleie, Ornithogalum og lignende spesialavfall
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Søn Apr 06, 2008 13:04

En dunk med gjærende planterester, f.eks. nesle eller valurt, tar knekken på alt planteliv, og guggen kan trygt tømmes på komposten etterpå. Det er er en trygg måte for frø, røtter, ugressklokke, krypsoleie, Ornithogalum og lignende spesialavfall[/quote]

Hvordan får man den til å gjære slik at alt som ligger i haugen dør, inkl Skvallerkål da:roll: ? Min "haug" er nemlig blanda drops...
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest