Hvor mye gjødsel ?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvor mye gjødsel ?

Innlegg Vimsa Søn Apr 13, 2008 18:14

Jeg gjødsler i hagen hvert år.
Det vil si - jeg strør Algomin på plenen og en liten dæsj på bærbuskene.
Rosene får sin rosegjødsel, ca. 1 youghurtbeger med gjøsel hver.
I blomsterbed har jeg ingenting.

Kan jeg gjødsle mere ?
Jeg synes mine planter bestandig er litt puslete i forhold til andre sine planter.
Kan det være at det er gjødslingen det står på ?
Jeg har jo hørt om det som heter overgjødsling, og det er nok dette som har holdt min gjødseliver litt tilbake.
Vimsa
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Apr 13, 2008 19:09

Du gjødsler for lite, synes jeg. Og hvorfor får ikke plantene i bedene noe?

Jeg gjødsler hele hagen med litt gjødsel ca en gang i måneden fra våren til sånn ca. midt på sommeren.
Ett år gjødslet jeg plenen en gang i måneden fra mars til oktober - det tok bort mye av mosen. Men jeg gidder ikke å gjøre det så systematisk hvert år. Jeg gjødsler litt når jeg husker det.
Noen planter får mye mer, feks. ettårige sommerblomster kan få masse gjennom hele sommeren.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg New Dawn Søn Apr 13, 2008 19:36

Er usikker på hvor mye gjødsel jeg skal slenge på i gangen. Er det en ok å ta en liten neve Algomin og krafse ned i jorda ved hver staude?
Må jeg vanne etterpå? Jorda er ganske fuktig ennå, men ikke våt.
Det har faktisk ikke regnet her på flere dager, tro det eller ei. :lol:
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Man Apr 14, 2008 18:09

Algomin er bra for jorden spesielt hvis man får den varianten som kalles "økologisk", da få man mest mulig av korallalgen. Likevel ser det ut til at den fungerer best i kombinasjon med annen gjødsel om det er kunstgjødsel eller mer naturlig.

Du vil merke stor forskjell om du satser på å gjødsle oftere. Jeg vet ikke hvilke rosegjødsel du bruker eller hvilke sorter du har, men jeg har komt frem til at det er best å variere med litt av hvert og minst to ganger i løpet av sesongen selv om det står at det er nok med én gang om våren hos noen av produsentene.

Jeg bruker Algomin hvert år. Ikke alle har like god erfaring med Algomin og har hatt bedre resultat med kunstgjødsel. Jeg har brukt Algomin en gang om våren og kombinert med andre gjøselstyper senere stort sett tre ganger i løpet av sesongen. Det er i kombinasjon med andre gjødselstyper jeg har fått en god effekt Algomin.

Består jorden myrjord eller veldig mye sand kan det hende man må kompensere med å gjødse litt ekstra. Bruker man ulike naturgjødsler og jordforbedringsmidler vil jorden bli bedre over tid.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg CamillaR Man Apr 14, 2008 18:22

Hvis det er roser som remonterer du har ville jeg gjødselet med rosegjødsel i tillegg, jeg bruker Animex.
Remonterede roser bør helst gjødsles 3 ganger i løpet av sesongen, siste gang senest 1 juli.
Det er alltid plass til 1 ny rose..
Brukerens avatar
CamillaR

Innlegg Hage starter Man Apr 14, 2008 20:08

New Dawn skrev:Er usikker på hvor mye gjødsel jeg skal slenge på i gangen. Er det en ok å ta en liten neve Algomin og krafse ned i jorda ved hver staude?

En neve ved hver staude??? Da har jeg vært gjerrig, kaster 1 håndfull kugjødsel ut over 3-4 m2...var ute å leste på pakken 1 kg til 6-8 m2.... må ut å gjødsle i morgen den dag!
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Man Apr 14, 2008 20:39

Algomin er tregt oppløselig og tar lang tid før den når roserøttene, plenvarianten er litt raskere oppløselig. Store planter som trives i næringsrik jord trenger mange never gjødsel. Hvis det er plen rundt plantene tar gresset mye av næringen før det når planterøttene så dobbel dose er bra.

For store og krevende vekster som blomstrer strø gjerne ut til kunstgjødsel eller hønsegjødseli tillegg til algomin. I bed kan man blande inn kugjødselkompost. Et råd jeg fikk var å strø gjødsel på marken som sukker på grøten, men det varierer jo sterkt fra person til person. Det står ofte hvor mange gram / dl som anbefales per kvadratmeter på sekken.

Husk at skrinn og næringsfattig jord krever oftere gjødsling. Det samme om det regner mye eller er mange vekster tett sammen. Noen tester viser at nitrogen kan vaskes ut av jorden i løpet av 14 om det regner mye. Under slike forhold er det bedre å gjødsle lite men ofte.

Man sier ofte at kugjødselkompost har all næring plantene trenger, men i praksis må man ha mye kugjødselkompost da. Den er blandet ut med torv og den er nokså dyr. Det er den beste jordforbedrer men litt gjødsel er bra i tillegg.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Apr 15, 2008 8:41

Bauhaus i Bærum har kugjødselkompost som består av 80% kompostert kumøkk og 20% torv.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vimsa Tir Apr 15, 2008 17:05

Her var det kommet mange flotte og utfyllende svar :D

Jeg skjønner nå at i følge min gjødsling som jeg har gjort hittil, så er det bare for meg å "øse" på av hjertens lyst
Det er gress rundt rosene og der forsvinner nok mye av næringen (det er nok derfor det gresset er så frodig og høyt ;) )
Og det med å bruke forskjellige gjødseltyper er jo også logisk.
Vi mennesker hadde blitt litt lei hvis vi skulle spist kjøttkaker til middag hver dag :?
I år skal rosene mine og stauder få en litt bedre behandling enn de har fått tidligere.
Takk for god og utfyllende informasjon fra dere alle :D
Vimsa

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester