Hønegjødsel - kugjødsel ???

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hønegjødsel - kugjødsel ???

Innlegg vivi Man Apr 28, 2008 21:25

Leser mye om høne eller ku ? Og hva brukes på hva ?

Det jeg lurer på om jeg kan bruke hønegjødsel nå i vår i blomsterbeddene mine ? Jeg må ha på mere jord og hadde tenkt å gi dem gjødsel samtidig. Det er to år siden jeg hadde på ny jord, og da brukte jeg kugjødsel.

Hva er best å bruke på planter ?
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
Brukerens avatar
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Man Apr 28, 2008 21:57

Mye tyder på at hønsegjødsel og kugjødselkompost sammen gir best vekst, ikke hver for seg. Det spørs vel litt hva du har i bedet, sommerblomster er ofte krevede i næringsveien hvis de skal prestere maksimalt hele sesongen. Har du planer om å være så økologisk som mulig?
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg vivi Tir Apr 29, 2008 8:09

Arild skrev:Mye tyder på at hønsegjødsel og kugjødselkompost sammen gir best vekst, ikke hver for seg. Det spørs vel litt hva du har i bedet, sommerblomster er ofte krevede i næringsveien hvis de skal prestere maksimalt hele sesongen. Har du planer om å være så økologisk som mulig?

Det er vanlig staude bedd, og dem trenger mere jord. Og da hadde jeg tenkt å gi dem gjødsel som jeg kan blande inn i jorda. Om jeg skal være økologisk har jeg nå ikke tenkt så veldig mye på. Jeg bare lurte på hva som er best å bruke ?
Min hageblogg
Brukerens avatar
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Tir Apr 29, 2008 8:10

Jeg gjør det enkelt og greit å kjøper sekker med hønsegjødsel hos Andreasen som jeg kaster i bedene her og der og lar regnet (som vi har hatt noen dager nå) gjøre resten.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tir Apr 29, 2008 8:34

vivi skrev:
Arild skrev:Mye tyder på at hønsegjødsel og kugjødselkompost sammen gir best vekst, ikke hver for seg. Det spørs vel litt hva du har i bedet, sommerblomster er ofte krevede i næringsveien hvis de skal prestere maksimalt hele sesongen. Har du planer om å være så økologisk som mulig?

Det er vanlig staude bedd, og dem trenger mere jord. Og da hadde jeg tenkt å gi dem gjødsel som jeg kan blande inn i jorda. Om jeg skal være økologisk har jeg nå ikke tenkt så veldig mye på. Jeg bare lurte på hva som er best å bruke ?

Planter er forskjellige og liker (best) forskjellige ting. Det er omtrent som å spørre om en person har best av egg eller gulerøtter. Svaret er at det kommer an på hva personen (planten) skal gjøre og på personen (planten).

Helt generelt - gjødsel med høy nitrogenandel vil foretrekkes av planter som skal ha mye bladvekst... mens kalium groft sett fremmer blomstring og fruktsetting og fosfor fremmer rotdannelse. Om du sammenlikner dette med karbohydrater, fett og proteiner til mennesker så er svaret at man trenger ulike ting alt utifra hvordan "kostholdet" er fra før - og om man skal bygge muskler eller slanke seg... Og med hensyn til ting som skal blandes i jord kommer det også an på hvordan jorda er fra før.

Beklager. Men det FINNES ikke et sannferdig enkelt svar av type "kugjødsel er best". ;)

Jeg heller til Calypsos idé om at den beste gjødselen er den du faktisk bruker. Så får du heller eksperimentere deg fram til den optimale blanding for din jord og dine planter.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Apr 29, 2008 11:42

Ja det er stort sett enig i smg*, og jeg sier ikke at kugjødsel er best kategorisk. Likevel vil jeg påstå at kugjødselkompost og tilsvarende (kompostert hestemøkk, annen kompost..) er uvurderlig til sommerblomstene, georginene, erteblomstene, rosene, alle planter som har en lang blostringperiode. Selv til vekster hvor hønsegjødsel i utgangspunktet skulle har ideelle NPK verdier har kugjødselkompost og annen kompost en betydelig effekt på plantene i kombinasjon med hønsegjødselet.

Blomsterbed er ofte bed som er intensivdrevet, ofte med samme planter hvert år og det kan være forklaringen på hvorfor kompost i ulike former tilfører jorden noe ekstra. De er en veldig gode jordforbedrere.

Du trenger ikke å beklage jeg har virkelig tro på kompost :mrgreen:

"Den best gjødselen er faktisk den du bruker" vil jo alltid være sann hvis alternativet er å ikke bruke.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tir Apr 29, 2008 12:52

Arild skrev:Ja det er stort sett enig i smg*, og jeg sier ikke at kugjødsel er best kategorisk. Likevel vil jeg påstå at kugjødselkompost og tilsvarende (kompostert hestemøkk, annen kompost..) er uvurderlig til sommerblomstene, georginene, erteblomstene, rosene, alle planter som har en lang blostringperiode. Selv til vekster hvor hønsegjødsel i utgangspunktet skulle har ideelle NPK verdier har kugjødselkompost og annen kompost en betydelig effekt på plantene i kombinasjon med hønsegjødselet.

Blomsterbed er ofte bed som er intensivdrevet, ofte med samme planter hvert år og det kan være forklaringen på hvorfor kompost i ulike former tilfører jorden noe ekstra. De er en veldig gode jordforbedrere.

Du trenger ikke å beklage jeg har virkelig tro på kompost :mrgreen:

"Den best gjødselen er faktisk den du bruker" vil jo alltid være sann hvis alternativet er å ikke bruke.

Åh - ops. Det var ikke deg jeg svarte egentlig. Jeg burde nok ha fjernet quotingen av deg i mitt svar til vivi. :oops:

Det var egentlig dette, sett i sammenheng med det jeg quotet deg og vivi på siden jeg forsøkte å svare på:
vivi skrev:Leser mye om høne eller ku ? Og hva brukes på hva ?

Personlig tenker jeg på konpostert møkk i alle former som "god mat" - mens jeg ser på kunstgjødsel mer som snacks. Noe som kan brukes for et energiboost nå og da. Jeg forsøkte å svare på det jeg oppfattet som et spørsmål om kompostert ku kontra kompostert høne. Kunstgjødsel er liksom i en kategori for seg.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Apr 29, 2008 13:20

Ja jeg skjønte det smg*, men først i andre runde :oops:

Jeg har i grunnen nokså likt forhold til gjødsel som deg og bruker begge deler. Med tanke på at kugjødselkompost noen ganger trenger tilførsel av litt nitrogen for å få fart i nedbrytningsprosessen er den langt fra ideell gjødsel alene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg vivi Tir Apr 29, 2008 14:00

Lene fra Lillehammer skrev:Jeg gjør det enkelt og greit å kjøper sekker med hønsegjødsel hos Andreasen som jeg kaster i bedene her og der og lar regnet (som vi har hatt noen dager nå) gjøre resten.

Tror jeg gjør som Lene i år, også får dem ku igjen neste gang jeg skal "freche" oppigjen beddene mine. ;)

Tror nok jeg heller mot det som smg sier: Det gjødselet du bruker er det beste.
Min hageblogg
Brukerens avatar
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tir Apr 29, 2008 14:49

...det er i hvert fall næringen plantene får og et godt utgangspunkt. Hønsegjødsel er bra gjødsel men under visse fohold kan enkelte planter med fordel tilføres litt ekstra kalium. Pelletert hønsegjøsel har oftest mye nitrogen i forhold til kalium, unntaket er hvis det er godt kompostert. Trives plantene og de er som man forventer er jo alt i orden, men som smg* nevner hvis plantene har problemer med vekst og knoppsetting kan man med fordel suplementere med et gjødsel rikt på kalium.

Direkte kaliummangel er lite sansynlig om bare man gjødsler med noe, men hvis eldre blader blir uvanlig fort gule, har gule flekker og faller av mer enn normal bladfelling, eller bladene har en tendes til å krølle seg oppover er det tegn på at de trenger mer kalium. Svake stammer og grener kan være et tegn på kaliummangel.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester