Kvernet tre i varmkompost i stede for strø?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kvernet tre i varmkompost i stede for strø?

Innlegg Hage starter Ons Jun 18, 2008 9:43

Det er kvernet flere trær her, og jeg lurer på om jeg kan bruke dette istedenfor torvstrø i varmkomposten?

En dame på gartneriet fortalte meg at man kunne bruke sekker med ferdig jord da det inneholder mye torv istedenfor å kjøpe dyr kompost strø, så sa en annen selger at den ikke var så bra som kompost-torv. Noen meninger om dette?
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MonaHv Ons Jun 18, 2008 10:17

Så lenge det kvernede materialet er tørt går det bra. Jeg bruker oppkvernede roseavklipp i min :) Bara pass på at komposten får riktig fuktighet, blir det for tørrt, må du vanne med varmt vann ;)
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage starter Ons Jun 18, 2008 10:21

Det har jo regnet og ble kvernet for ca 2uker siden, kanskje jeg bør tørke det litt under tak først?
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MonaHv Ons Jun 18, 2008 12:11

Det blir vanligvis brukt strø fordi komposten er for våt, og for å bedre lufttilgangen. Men jeg er ingen ekspert. Mitt egenproduserte strø oppbevares under tak i garasjen.
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Ons Jun 18, 2008 12:39

"Dyr kompoststrø"??? Stallflis fra Felleskjøpet, eggkartonger, aviser og kaffefilter er da ikke dyrt.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Elin Ons Jun 18, 2008 12:46

Strø i komposten har egentlig to funksjoner.... det ene er for at den ikke skal bli våt og tung. Det anbefales å ha strø 1/3 i forhold til det våtorganiske. Da er det snakk om tørr kompostbark. Evt. tørr torv, flis el.l.
Den andre funksjonen til strøet er å opprettholde det riktige C/N forholdet i komposten. Dette er viktig for raskest mulig nedbrytning. Med f.eks. barkstrø tilfører du det karbonet som trengs. Vet tilføring av våtorganisk som f.eks gress, fruktavfall, tilfører du nitrogen.
For mye av det ene eller det andre sinker omdanningen. På samme måte som om den er for våt eller for tørr.

Jeg snakker nå først og fremst om varmkompost, men det kan fint overføres til kaldkompost.

Du kan fint hive avkappet ditt i komposten, da tilfører du karbonet, men om det ikke er tørt vil det ikke ha samme funksjonen som annet strø...

:)
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg bubbs Tor Jun 19, 2008 11:51

magnolia skrev:"Dyr kompoststrø"??? Stallflis fra Felleskjøpet, eggkartonger, aviser og kaffefilter er da ikke dyrt.

En liten pose med barkkompoststrø fra felleskjøpet koster over 100 kr :(
bubbs
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Tor Jun 19, 2008 14:05

bubbs skrev:
magnolia skrev:"Dyr kompoststrø"??? Stallflis fra Felleskjøpet, eggkartonger, aviser og kaffefilter er da ikke dyrt.

En liten pose med barkkompoststrø fra felleskjøpet koster over 100 kr :(

Det samme koster en stor, kompakt "balle" med stallflis, den har jeg brukt av i over et (eller er det to?) år. Barkkompoststrø er nok mye dyrere, ja. Men du trenger ikke kjøpe den når du kan bruke stallflis.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Tor Jun 19, 2008 14:41

Stallflis.... :? Hva er det og kan man bare bruke det i komposten? kr 100,- for ett år eller to er jo billig ja. Men de posene jeg har fått anbefalt koster kr 198,- og varer kort :fun:
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Tor Jun 19, 2008 16:19

Jeg kaller det stallflis, det er grov flis som brukes til strø i hestestaller. Den finnes ikke i hageavdelingen, men i husdyravdelingen.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest