Hva liker vekstene av matavfall?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva liker vekstene av matavfall?

Innlegg blomster-Kenneth Man Jul 13, 2009 10:37

Jeg har lært at en del av matavfallet vi kaster i nettopp matavfallet kan brukes til vekstene! Så derfor har jeg tenkt til å være mer bevist på hva jeg kaster og hva jeg kan ta vare på til vekstene.

På hytta har vi følgende vekster:

- Busker og mindre trær
- Roser
- Stauder
- Surjordsvekster

1. Hva slags matavfall liker rosene?

2. Hva slags matavfall liker staudene?

3. Hva slags matavfall liker surjordsvekstene?

Jeg har lært at te, kaffe og bananskall kan brukes til forskjellige vekster, men hvilke?

Og er det annet matavfall vi kan gi til vekstene?

Er nyttig å lære hva de forskjellige matavfallene inneholder av stoffer også, så jeg kan lære to ting i en smekk. ;)
Mener å ha hørt at bananskall inneholder kalium bl.a.
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Hva liker vekstene av matavfall?

Innlegg Bille Man Jul 13, 2009 10:42

Ikke akkurat matavfall, men aske blir det jo også litt av hvis du fyrer med ved på hytta. Tror den kan brukes under bærbusker og roser, men det finnes sikkert unntak.

Jeg bruker ellers bare kaffegrut i bed. Egentlig til alt, men i begrensede mengder.
Matavfall generelt bør vel komposteres eller males opp for ikke å tiltrekke div (u)dyr og fluer etc?

Tror at eggeskall kan knuses og blandes i jord til planter som liker kalk. Men har ikke erfaring med dette selv.

Følger spent med på denne tråden, fint initiativ Kenneth :D
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Røsslyng Man Jul 13, 2009 10:52

Bananskall og baner som ikke er videre fristende å spise lengre graver jeg ned ved rosene, det inneholder bl.a kalium som rosene visstnok setter pris på.
Ellers kaster jeg alt av frukt og grønnsaksavskjær, kaffegrut, te, eggeskall m.m i kaldkomposten sammen med hageavfallet, hvor det i løpet av et år blir til jord som kan brukes til jordforbedring i bedene :mrgreen:
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Man Jul 13, 2009 11:10

Sats på jordisering. Bor et hull i bakken ved siden av planten og hiv ned all slags avfall.
http://go.to/skurupsborren
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Man Jul 13, 2009 11:47

Bortsett fra teblader, kaffegrut og bananskall er det sikreste å kompostere. Noen ganger har jeg hatt overskudd av tørkede urter som nesle, valurt, kamille, ryllik, kjerringrokk, timian, m.m som jeg har blandet i øverste jordlag og ikke alle planter liker det, man risikerer de "svimer av" og ser helt elendig ut. Jeg har aldri hatt problemer med rester etter te av noe slag, vel og merke etter at urtene har lagt i varmt vann. Etter at matavfallet er kompostert kan du bruke det på det meste i hagen.

Om du har lyst å gi plantenen dine noe ekstra, prøv gjerne neslevann og gjerne med litt valurt i om du har det. Har du plass kan du fint så valurt uten for gjerdet og du har mye å ta av senere.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blomster-Kenneth Man Jul 13, 2009 15:36

Takk for mange spennende råd !! :D

Bille: Ja, aske er fint å bruke rundt rosene. Det inneholder mye kalium tror jeg... :oops:
Ellers takk for at du satt pris på tråden! ;)

Calypso: Dette så spennende ut! Men jeg tror jeg gjør det på gamle måten, d.v.s. å grave et hull for hånd. Når jeg da har matavfall å kaste nedi hullet, skal jeg da bare strø over litt jord over der igjen?

Arild: Er det bare å plukke brennesle og putte det oppi ei kanne med vann og la det trekke? Hvor lenge i så fall? Vet om et sted med massevis av brennesle, så da kan jeg jo gå bort å "rydde opp". Hva inneholder brennesle som er bra som gjødselvann?

Jeg har verken varmkompost eller kaldkompost, og jeg tror ikke vi skal skaffe oss det på hytta. Det har vært og er skadedyr som mus der, så jeg vil nødig tiltrekke oss flere. Jeg vet derimot at det finnes lukkede system, men disse koster vel en del? Og de må vel vedlikeholdes litt? Vi har en skråning som vi kaster det meste vi rydder på tomta, som f.eks. gressavfall, mindre trær og busker, greiner og kvister, bladverk, avklippete blomster, løv, osv.

En god del av dette har ligget i skråningen i mange år, så jeg vil anta at avfallet nederst nå har blitt til jord, og kan brukes i hagen?

Gressavfall er forresten noe vi burde bruke direkte på plantene, men hvilke setter best pris på gressavfall? Og bør jeg grave det ned rundt planten?
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tir Jul 14, 2009 7:29

Neslene er som du nevner bare å legge i en bøtte vann og den kan brukes uken etter. Den går helt i oppløsning, inneholder nitrogen og en rekke mikronæringsstoffer avhengig av jorden den vokser i. Brennenesle lagrer nitrogen i cellene i større grad enn andre vekster og er litt spesiell slik. Valurt inneholder kalium, magnesium og 1 % fosforsyre plantene gjør seg nytte av. Aske inneholder kalium og lite annet.

Selv liker jeg å bruke tang. Om man tilfører litt tang hvert år tilfører man jorden et utall av mineraler og sporstoffer man neppe finner andre steder enn i sjøen. Det inneholder også kalium, nitrogen og stoffer som virker nærmest som veksthormoner på plantene (giberiliner og alginater). Om man ikke kan hale den opp fra fjæren kan man kjøpe tangmel i sekker. Det kan blandes rett i jorden og brytes hurtig ned, en lettvindt løsning. En 25 kg sekk med tørket malt tang i året vil merkes i hage med næringsfatting jord.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blomster-Kenneth Tir Jul 14, 2009 11:02

Her var det mange nyttige tips! :)

Tusen takk! :D

Og etter hva jeg har lært, så er nitrogen viktig for et bedre rotsystem. Stemmer det?
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Tir Jul 14, 2009 21:32

Eg har kaldkompost .To binger .Ein som eg fyller opp ,mens den andre som er fylt opp ,står og modner . Omtrent alt kjøkkenavfall (ikkje kjøtt og fisk )går i bingen .Og sjølvsagt hageavfall . Dette blir den flottaste jord .Men eg husker at dei heime grov ned diverse rett i bedene (bananskal ,te og kaffigrut bl.a)Det er heilt sikkert kjempefint .Men eg planter så pass tett at det blir vanskelig , synest eg .Men dette avfallet er gull verd .
Dette er ein interesant tråd , blomster- Kenneth .Slik som fleire tråder du starter :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg snorkfrøken Ons Jul 15, 2009 21:56

Jeg brenner bestandig eggeskallet, og har asken ut i bed eller under bærbuskene. Jeg Har lært at eggeskal brytes langsomt ned og at kalken ikke kommer plantene tilgode. Men som aske er det visst fint :hair:
Kirsten
snorkfrøken
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg blomster-Kenneth Lør Jul 18, 2009 19:25

Til BenteBjo:

Eg har kaldkompost .To binger .Ein som eg fyller opp ,mens den andre som er fylt opp ,står og modner .

Hvordan er disse kaldkompostene laget? Er de åpne, d.v.s. uten lokk? Og har du hatt problemer med mus i forbindelse med disse "bingene"?

Omtrent alt kjøkkenavfall (ikkje kjøtt og fisk )går i bingen .Og sjølvsagt hageavfall . Dette blir den flottaste jord .

Hvorfor kan ikke kjøtt og fisk kastes i kaldkomposten? Dette er for meg et meget nytt område, så jeg er som du/dere forstår temmelig blank her. :oops:

Men eg husker at dei heime grov ned diverse rett i bedene (bananskal ,te og kaffigrut bl.a)Det er heilt sikkert kjempefint .

Jeg fikk en halvråtten banan fra min mor, som jeg delte opp i mindre biter. Så gravde jeg et hull mellom en rose og to klematiser, og putta dette oppi hullet, så tok jeg jord over. Hvor lang tid tror dere rosen og klematisene får "glede" av denne maten?

Dette er ein interesant tråd , blomster- Kenneth .Slik som fleire tråder du starter :)

Slikt varmer å høre! :klem:

Til snorkfrøken:

Jeg brenner bestandig eggeskallet, og har asken ut i bed eller under bærbuskene. Jeg Har lært at eggeskal brytes langsomt ned og at kalken ikke kommer plantene tilgode. Men som aske er det visst fint :hair:
Kirsten

Tusen takk Kirsten! :D Dette visste jeg ikke, så nå har jeg lært enda mer i dag! :star:
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg blomster-Kenneth Man Aug 10, 2009 19:37

Hva inneholder te og kaffe?

Jeg vet nå at både banan og aske inneholder kalium, og at kalium er bra for vannhusholdningen til vekstene. Dessuten bidrar kalium til at vekstene lettere avmodnes før vinteren, derfor er kalium fint å bruke hele sesongen, selv på høsten!

Jeg spiser en del nektariner. Det blir som kjent en del steiner ut av det. Inneholder disse noe vekstene liker? Hva inneholder frukt og grønnsaker generelt? Først og fremst meloner, epler, pærer og fersken.
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Man Aug 10, 2009 21:22

Jeg vet ikke om det eksisterer NPK verdier for alle typer vekster og matavfall, men man vet at kompost av nært sagt alt som vokser forbedrer jorden og stimulerer veksten. Man vet også at hva plantene inneholder er avhengig av jorden de vokser i. Gress som er godt gjødslet vi inneholde mer nitrogen enn det som ikke gjødsles. Fra bøker har jeg at brennenesle lagrer mer nitrogen i cellene enn de fleste andre planter, men også det er avhengig av jordsmon.

Man kan bruke mye forskjellig til jorforbedring og som har gjødseleffekt. Jeg søkte på nettet og ser at flere påstår kaffegrut har både nitrogen og kaluim fra 2-3%, både N og K, kun spor av fosfor. Hvordan de regner de prosenten står det lite om, trolig ut fra tørrvekt. Det er sikkert også avhengig av hvor hardt bønnene er brent, nitrogen går opp med røyken. Dessuten er gruten med på å forbedre jordstrukturen.

På den andre side er det vanskelig å erstatte gjødsel med teblader og kaffegrut. Det er lettere om man komposterer alt kjøkken- og hageavfall, og det er lettere om man har litt størrelse på hagen og husholdningen. Selv ikke det er nok om jorden er skrinn. Det er vel verd å bruke neslevann, kaffegrut og teblader, men i praksis er det ofte best å se på det som litt ekstra jordforbedring i tillegg til gjødselen man henter utenfra (hva man enn velger å gjødsle med).
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Aug 11, 2009 9:52

Grunnen til at man ikke skal kaste kjøtt- og fiskerester, brød og andre matrester i kaldkomposten er at det vil trekke dyr til komposten, så får man plager med mus, rotter, grevling, rev og det som verre er. Dessuten vil det lukte vondt og tiltrekke spyfluer.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg blomster-Kenneth Tir Aug 11, 2009 11:59

Til Arild:

Takk for informativt svar! :)
Slik jeg forstår det, så er ikke nitrogen lurt å gjødsle med så sent på sesongen? For dette bidrar til rot og skuddutvikling. Førstnevnte er kanskje bra før vinteren, men ikke det siste vil jeg tro.

Til magnolia:

Takk for oppklaringen! Jeg trodde det var slik at noe av dette ikke inneholdt noe gjødsel, men det er altså p.g.a. skadedyr at det ikke brukes i komposten. Og det forstår jeg meget godt! :^:
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Aug 11, 2009 12:24

Jeg tror du egentlig er på ganske "ville veier" når du prøver å finne hva forskjellige komponenter kan brukes til i hagen. Det tryggeste (og enkleste) er å kompostere alt du har tilgjengelig i en haug, og regne med at resultatet blir et gjennomsnittelig godt jordforbedringsprodukt.

Analyser av næringsinnhold er som oftest en analyse av tørrstoff (etter forbrenning), hvis ikke annet er nevnt. Det er ikke gitt at disse stoffene er tilgjengelig i samme mengder ved naturlig kompostering.

Det kreves en del kunnskaper i kjemi og plantebiologi for å kunne tolke, og utnytte, slike tall.

Dersom man overdoserer et enkelt stoff ved gjødsling av planter, forstyrrer man en balanse, og da skjer det ofte at det kan oppstå nye/andre mangelsymptomer.

En eksempel: Fullgjødsel (f.eks) forsurer jorden såpass mye at det er nok til å lage et surjordsbed av nøytral jord ved litt kraftig gjødsling. Alt for mange andre forsurende tiltak i tillegg, kan da kanskje føre til at pH blir mye lavere enn ønskelig.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester