Kompostkvern

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kompostkvern

Innlegg Hufza Søn Mar 14, 2010 20:41

Hei!

Hvaslags kompostkvern har du og hvaslags erfaringer har du med den? Med tanke på å lage kompoststrø... Vil gjerne høre hvor mye den bråker også. :)

Hilsen Hufza.
Hufza
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kompostkvern

Innlegg ElisabethS Søn Mar 14, 2010 22:10

Har en Stiga kjøpt på Jernia på salg i fjor. Kosta litt over en tusenlapp tror jeg? Med valser, da jeg etter mye lesing her inne fant ut at det var det beste når man skal bruke det til strø. Veldig fornøyd med min. Den bråker vel litt, men ikke så veldig (husker ikke nå, er ikke noe problem her jeg bor uansett). Tok noen sjauer i fjor og synes i grunnen det var en veldig morsom og praktisk leke. :D

Dukka opp kompostkverner ofte på tilbud, mange steder i fjor vet jeg i hvert fall, så gjør helt sikkert det i år også. Evt er det mange steder man kan leie seg en, det er jo også en god løsning - man trenger jo ikke ha den tilgjengelig hele tiden som regel. Jeg samla opp i en haug og tok mye om gangen.
Nybegynner i hagen, men går på med friskt mot.
Alle de dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at det var de som var livet.
Min hageblogg
ElisabethS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Søn Mar 14, 2010 23:08

Vi har aldri hatt kompostkvern selv, men har lånt en sånn liten "hobbykvern" ett par ganger. Vår konklusjon er at de, selv om de ikke er så dyre, ikke er verd kronene xx( Selvfølgelig avhenger det litt av hva du skal kjøre i dem, men vær obs på at kapasiteten er særdeles begrenset. Har du frukttrær og busker som beskjæres, må du nok regne med at en slik kvern ikke klarer alle greinene. Materielat må heller ikke være for vått. Da tetter den seg og stopper. :x

Mulig vi er særdeles kresne når det gjelder redskap og effektivitet :oops: ;) Men vår erfaring er i hvert fall at slike rimelige kompostkverner er ubrukelige.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Mar 15, 2010 10:36

Jeg er fornøyd med min kompostkvern med valse som jeg kjøpte på tilbud på Jernia for noen år siden (husker ikke navnet på kverna).
Jeg spyler gjennom den + sprayer valseverket med litt olje etter hver gangs bruk + at jeg drar til skruen så valse-kanten holdes skarp når jeg synes den begynner å gjøre en dårlig jobb.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg ElisabethS Man Mar 15, 2010 11:07

Det som ikke går i kverna mi lager jeg ved av, var ikke mye den stoppa seg til, men mye grønt fra noen thujaer gjorde at jeg måtte kjøre den i retur noen ganger. (kjekt at kverna kan kjøres begge veier) Den fungerer vel best med tørre kvister, men kappa fint opp det som var ferskt også. Er vel forskjell på hvor tykke grener de tar, men min tar nokså tykke den mener jeg.
Nybegynner i hagen, men går på med friskt mot.
Alle de dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at det var de som var livet.
Min hageblogg
ElisabethS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hufza Man Mar 15, 2010 20:35

Hm... jaja. Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre... Det er jo mange penger, og når man ikke vet noe om hvordan akkurat den de selger fungerer en gang så føles det veldig skummelt å kjøpe en. :(
Hufza

Innlegg sveinv Man Mar 15, 2010 21:46

Hvis du kjøper en med valser kan du være ganske trygg.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hufza Fre Mar 19, 2010 21:41

Det er en som skal selge en brukt en. Han sier den har "valser med kniver som roterer sakte rundt"?? Også sier han at bitene blir ca. 2 cm lange, men "opprevet". Kan det brukes? Må bitene være like små som i kompoststrøen jeg har kjøpt på hagesenteret til nesten 200 kr for 50 l? Hvor store kan bitene være uten at det er noe problem? Da tenker jeg på at de skal gjøre jobben sin med å tørke opp og å få riktig C/N-forhold. Er ikke bekymret for store biter i den ferdige komposten.

Hufza.
Hufza

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Mar 19, 2010 22:30

Hufza skrev:Det er en som skal selge en brukt en. Han sier den har "valser med kniver som roterer sakte rundt"?? Også sier han at bitene blir ca. 2 cm lange, men "opprevet". Kan det brukes? Må bitene være like små som i kompoststrøen jeg har kjøpt på hagesenteret til nesten 200 kr for 50 l? Hvor store kan bitene være uten at det er noe problem? Da tenker jeg på at de skal gjøre jobben sin med å tørke opp og å få riktig C/N-forhold. Er ikke bekymret for store biter i den ferdige komposten.

Hufza.

"Valser med kniver" høres litt rart ut synes jeg. Hverken valsekvern eller knivkvern - begge deler, liksom?
Men at bitene blir ca 2 cm og opprevet er muligens et godt tegn - det kommer ann på hva han mener med opprevet.

Min valsekvern knuser og deler bitene, så de blir opprevet, ujevne og ikke pene, men de får god kontakt med resten av kompostmassen. Jeg legger endel kvister som jeg har kjørt gjennom kverna i hagekomposten og når jeg bruker av den ferdige komposten 1-2 år senere ser jeg ikke noe til det som har gått gjennom kverna.

Typisk for knivkverner er at de skjærer opp jevnt så bitene blir "pene å legge i bed".

Til det med kompoststrøet: Nei, det behøver ikke være så fint som det de selger.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg sunnfjording Tir Jun 27, 2017 10:42

Ingen som har prøvd eller lest om Biltema si kompostkvern? Den har vist vunne ein test i Sverige i Råd og Røn. Kjøpte i fjor ein sjølvgåande grasklippar frå Biltema, klipper godt den. Er dog litt svak oppsamler på den, ein plastkant eg måtte lime.
sunnfjording

Innlegg Runegutt Tir Jun 27, 2017 15:46

Har erfaring med knivkvern fra før, og det er ikke egnet til noe tykkere enn blomsterpinne.
fjor kjøpte jeg Cochraft fra clas ohlson. Valsekvern.
Den fungerer når man har justert den rett.
Minus for at der ikke er oppsamler, men jeg bruker muralje, og det fungerer godt.
Den greier kvist på opptil 4cm diameter.
Mao, greier ikke kverna det, går det som ved.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest