Varmkompost-hvor begynner jeg??

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Varmkompost-hvor begynner jeg??

Innlegg ah09 Tor Jun 03, 2010 20:05

Jeg har fått meg varmkompost binge idag :jump:

Men "alle" har ulike meninger på hvordan jeg best starter opp, å noen mener jeg bør bruke MYE mat, mens andre igjen mener at jeg skal bruke minst mulig, det de fleste er enige om er at jeg må begynne med kvister nederst, så det regner jeg med at stemmer, men kan noen hjelpe meg med hva jeg skal gjøre, evt gode linker?

kan jeg ha alt inni der? hageavfall, mat osv, må det legges i ulike lag, eller kan jeg kaste oppi det jeg har for hånden til enhver tid, må ikke være gress mellom, spon osv mellom hver gang jeg kaster mat oppi, osv?

Hvor lang tid vil det ta ca før det er "klart", å det kan brukes? vil det gå fortere enn en åpen kompostbinge? lurte litt i å lage tre kompostbinger, med kun materialer rundt kantene og åpent over, men så var det noen som sa at det gikk mye mye senere enn varmkompost, hva gjør dere, bruker dere begge deler?

Kan man kaste oppi skvallerkål oppi der, eller vil det vokse seg ut, å spre seg overalt igjen?

ble masse rot dette, altfor mange spm som surrer rundt her nå... :oops:
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

http://ah09-magnolia.blogspot.com/
Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Varmkompost-hvor begynner jeg??

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Jun 03, 2010 21:03

Om du skal ha et kvistlag i bånn er avhengig av bingen. Min er en kompostbjørn, den har en rist med luft under i bånn og trenger derfor ikke ha et kvistlag. Kvistlaget er for å få litt luft i bånn.

Jeg begynte med å fylle bingen helt opp med ferskt gressavklipp blandet med 1/4 strø. Det tok ikke mange dager før massen ble brun, falt sammen, tempen steg og jeg var igang.

Du bør alltid ha i 3 deler matavfall + 1 del strø samtidig. Bland hver gang. Ha i vann om den blir tørr.

Dekk matavfall fra fisk og kjøtt godt med massen + strø, så ikke fluer kommer til for å legge egg.

Alle varmkomposter blir forskjellige - det kommer ann på hva du mater den med.

SJekk gjerne varmkompostforedraget mitt for flere tips: http://www.hagegal.info/index.php/hagen ... posten-min

Lykke til!
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg ah09 Tor Jun 03, 2010 21:16

FANTASTISK link Lene :jump: :klem: nettopp en sånn teskje oppskrift, en som er nybegynner som meg så sårt trenger !!!! :jump: TUSEN TAKK for tipset, nå er jeg klar, å jeg gleder meg vilt :jump:
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Tor Jun 03, 2010 21:23

Lurer på en ting...hvor fikk du tak i den med vingene som du lufter med? den virker genial, må ha meg en sånn, å så skjønte jeg ikke helt hva du mente med at den er umoden, å du har 4 binger til som du heller det oppi??

Kan ikke jorden brukes når den er blitt til jord? er den ikke god nok da, skal den ligge lenger et annet sted før man bruker det?

å kan man ha tang og tare oppi der, eller er det ikke så lurt?

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Tor Jun 03, 2010 22:02

Vet ikke om det er navnet på min,men det står ihvertfall - Cipax kompen på min, helårskompost.

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andedammen Tor Jun 03, 2010 22:36

http://www.cipax.no/MediaBinaryLoader.a ... 1570847500
Rart ikke denne fulgte med, men her har du den.
Jeg er ikke så fornøyd med denne som jeg er med kompostbjørnene mine, men måtte kjøpe en av komunnen for å få redusert renov. avgiften.
Prøv å ikke gjør det mer komplisert en det er, alt organisk kan du ha i, men bruker du ordinært hageavfall i tillegg til husholdningsavfallet blir den fort full.
Lene har gode veiledninger.
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg ah09 Tor Jun 03, 2010 23:05

jeg fikk den av ei som fikk den med et hus hun kjøpte, fulgte ikke med noe som helst, å hun visste knapt nok hva det var, hun spurte meg bare om det var en sånn grønn dings som hun hadde i hagen jeg så gjerne ville ha, å så hentet jeg den idag, ser det er hull i lokket på den nå, å det står i linken du sendte med nå at man kan lufte på den i lokket dersom....

men jeg har ingen kork der, så den mangler nok, får forsøke å få tak i en ny, disse kompstbingene er noe kommunen har levert ut her tror jeg, ihvertfall noen fikk for noen år siden, håper jeg får det til, så får jeg heller kjøpe en annen senere, om det skulle vise seg at jeg klarer det, er skikkelig gira :gira: nå ihvertfall, så håper det går bra :)

Tusen takk for god hjelp igjen !!! men den lufteren hvor fikk du tak i sånn? den med vingene?

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Jun 03, 2010 23:41

ah09 skrev:Lurer på en ting...hvor fikk du tak i den med vingene som du lufter med? den virker genial, må ha meg en sånn, å så skjønte jeg ikke helt hva du mente med at den er umoden, å du har 4 binger til som du heller det oppi??

Kan ikke jorden brukes når den er blitt til jord? er den ikke god nok da, skal den ligge lenger et annet sted før man bruker det?

å kan man ha tang og tare oppi der, eller er det ikke så lurt?

Historien om "den med vingene" med tips om hvor den selges har du her: http://leneifredrikstad.wordpress.com/2008/09/04/58/

Dette med 4 binger har ikke så mye med varmkomposten min å gjøre.
3 av bingene er til hagekomposten min: Jeg legger nytt hageavfall i én, jeg har modnende hageavfall fra året før i den andre og jeg har ferdig omdannet hagekompost i den tredje.
Den fjerde bingen er egentlig bare en haug på bakken med en kant rundt - der legger jeg den ferdige komposten fra varmkomposten til ettermodning og oppsamling fram til jeg bruker den i bedene mine på våren.

Tang og tare blir til fin jord i hagekomposten, men bør skylles først om den er salt. Varmkomposten (lukket, isolert binge) er først og fremst til matavfall, mens hagekomposten (åpen binge) er til hageavfall.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sissel Fre Jun 04, 2010 10:28

ah09 skrev:Vet ikke om det er navnet på min,men det står ihvertfall - Cipax kompen på min, helårskompost.

Jeg har hatt denne bingen, og du må begynne med et lag med kvist i bunnen slik at den får luft. Det er et avrenningsrør for overflødig vann. Dette er ypperlig gjødselvann, men må vannes litt ut før det brukes. Ha noe som kan samle det opp. Startet alltid med gressklipp, da kom varmen fort.
Lykke til.
Det er bedre å ha jord under neglene, enn i hodet. (P.A.)
Brukerens avatar
Sissel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Fre Jun 04, 2010 12:25

Tusen takk, har bestilt en nå :)

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hufza Man Jun 14, 2010 21:41

Jeg kjøpte kompostlufter (sånn med vinger) hos Plantasjen nå i vår. De skulle visst også få inn på Jernia, men siden jeg fant det på Plantasjen så sjekket jeg aldri om Jernia fikk inn noe.

Hufza.
Hufza

Innlegg ah09 Tir Jun 15, 2010 6:32

Venter fremdeles på min i posetn jeg, ikke sett noe til den enda. Men jeg har startet komposten etter beste evne, så siden jeg har gjort det sånn til punkt og prikke, så er det noen så tipper at nå går det nok ikke :lol:

Blir spennende å se :)

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Tir Jun 15, 2010 10:16

Var å så om komposten min idag å det røk som bare det i den :D :jump:

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Tir Jun 15, 2010 11:24

Fikk plutselig for meg et skikkleig rart spm også, leste et sted at det var bra med makk i komposten, men ikke i krukker, men hvordan kommer makken seg inn i komposten?? min boks er jo helt lukket, bortsett fra et luftehull bak, må jeg samle noen å legge de oppi?
Å hos deg Lene så så jeg at du tok ut kompost i en luke bak, men jeg må ta bort hele siden, for å få det ut, kan du bare ta litt du, å så fortsetter du som før, med å fylle på?

jeg trodde jeg var nødt til å ta alt, å starte den fra bunn av, med en gang jeg tok ut noe, det er vel sånn eller? :oops:

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ElisabethS Tir Jun 15, 2010 11:33

Jeg hadde besøk fra kommunen og nevnte det med at mark vel burde komme seg opp i kompostbingen, men han sa at det skulle de ikke - de kommer til etter at jeg har lagt ut komposten for modning. Så i min bingen skal de visst ikke opp (Jeg har et avrenningshull i bunnen hos meg og han nevnte at jeg burde sette bingen opp på noe så jeg fikk tatt ut overskuddsvæsken som rant ut siden det er så fin gjødsel)

Jeg tar ut litt og litt fra bunnen av. Leste et sted at man bør fortsette å ta ut kompost fram til man begynner å kjenne igjen innholdet i komposten.
Nybegynner i hagen, men går på med friskt mot.
Alle de dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at det var de som var livet.
Min hageblogg
ElisabethS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Tir Jun 15, 2010 11:53

Ok, jeg har også avrenningshull bak i bunnen, er det væsken som er fin gjødsel?

Jeg kan bare ta av hele siden, å må evt dra ut kompost fra bunnen av på det viset da, men om man gjør dette, så faller vel komposten sammen eller? jeg har kvister i bunnen så det kommer luft til, å om jeg tar vekk det som er i bunnen, vil det jo tette luftehullet bak, å dermed vil det vel ødelegeg komposteringen min også da eller?

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest