Spyfluer i komposten - igjen....

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Spyfluer i komposten - igjen....

Innlegg kvirrevitt Tir Jun 15, 2010 20:50

For ei lita stund sidan hadde vi problem med kvite larver og fluer i komposten. Vi (ja mannen var faktisk med og hjalp til :) ) fulgte Lene si oppskrift (trur eg), spylte bingen, hadde kokande vatn på larvene, rota rundt for å lufte, hadde i litt mat, grasavklipp og strø. No har eg vore skikkeleg påpasseleg med å grave ned all fersk avfall og hatt på godt med strø. Det verkar som om det er god futt i den, ryk av komposten når eg opnar opp for å mate OG likevel svirrar spyflugene rundt omkring, inni og utapå og larvane trivst visst godt xx( (dog ikkje like mykje som det har vore). Kva gjer eg galt??? Begynner å bli litt smålei den komposten no kjenner eg
kvirrevitt
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: spyfluer....igjen....

Innlegg calypso Tir Jun 15, 2010 22:01

Noe flueplage er det vel ikke mulig å unngå, i den virkelige verden. Hos meg har småfuglene lært seg at det er fluer å finne rundt komposten, de rydder også for larver om jeg lar lokket ligge av en stund.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hufza Ons Jun 16, 2010 20:23

Da jeg hadde larver var det skikkelig vanskelig å finne alle. Jeg lette etter larver i flere dager før alle var funnet og drept. Trenger ikke å koke vann, jeg plukket dem opp med ei skje og puttet dem i en liten bøtte med vann. Så skylte jeg dem ned i do etterpå. Jeg har også lært meg å se etter flueegg på kantene nå. Hvis jeg ser egg så fjerner jeg dem. Det er sikkert lurt å få opp temperaturen hvis du har larver, for de liker ikke at det er for varmt.
Hufza

Innlegg kvirrevitt Søn Jun 20, 2010 18:50

Då trur eg at eg skal lage ein skikkelig fuglefest i hagen til veka :) Nokon som veit kva temp det må vere før larvene kreperer (kulde og varme)?
kvirrevitt

Innlegg Hage starter Tir Jun 22, 2010 15:05

Jeg har også bingen FULL, jeg helt oppi kokende vann osv - men så at halve luftekanalene (på kompostbjørn) var fulle av larver. Om man heller kokende vann på de dør de sikkert, men de tetter jo ingjen luftingen eller....?

Skal jeg bare fortsette og vanne bingen med varmt sukkervann slik at larvene evnt komposteres - eller er det andre tiltak jeg også må gjøre?
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Spyfluer i komposten - igjen....

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Jun 22, 2010 15:16

Er det mulig at det er litt lite luft i massen? Hva er temperaturen? Massen trenger luft for å få opp varmen.
ha på litt strø i tillegg til varmt sukkervann.

Hvis bingen er full kan du tømme ut et trillebårlass fra bånn, så får du mer luft inn i massen nedenfra. Og temperaturen vil sannsynligvis stige - og larvene dør når det blir for varmt for dem.

Hvis luftekanalene i hjørnene har tettet seg til, kan du tømme hele bingen og rense ut. Mine luftekanaler tetter seg sakte men sikkert til. Og når de er tette tømmer jeg hele bingen og renser jeg ut av luftekanaler og under bånnrista. Jeg gjør dette ca hvert tredje - fjerde år.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Tir Jun 22, 2010 17:09

Kan jo være litt lite luft.

Bingen er ikke halvfull engang - men det betyr kanskje en full binge?

MÅ jeg tømme hele bingen om luftekanalene er tette...? Jeg har jo hatt bingen i ca 3-4 år .....

Vi er 2 husstander med tilsammen 4 barn og 5 voksne som bruker den, kan det bli litt for mye "mat" for dyret kanskje?
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg kvirrevitt Ons Jun 23, 2010 19:28

kompostenbjørnen min er berre året, og eg synest eg vender massen godt kvar gong eg har kasta noko nedi. Sjølv om det ryk når eg opnar komposten, synest eg ikkje den verkar veldig varm (kva måler dere temp med?) Kan det vere fordi den berre er ca 1/3 del full? Det er jo mogleg larvene har skjult seg i luftehjørnene, der har eg berre spylt med kaldt vatn. Nokon som veit om larvene kun lever av kjøtt, eller trivst dei likegodt med all slags matavfall? Og kva temp tar knekken på dei (både + og -)

Eg kan ikkje slutte med kompost no, då vinn mannen....
kvirrevitt

Innlegg Hage starter Ons Jun 23, 2010 19:52

Jeg stikker nedi ett termometer fra kjøkkenet - men sier selvfølgelig ikke det til de andre i huset ;) Mine larver er det ikke mulig og overse - så det er nok ingen fare for deg.
Om du synes den virker for kald kan du lage sukkervann og helle i, legge rekeskall godt inn i det andre avfallet - eller om det evnt er for lite strø :)

Ikke gi opp - det er fantastisk måte å gi hagen næring på + miljøvennlig. Å gjøre noe annet enn å kompostere sitt eget avfall er en skam :oops:
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Ons Jun 23, 2010 20:14

Ikke gi deg!
Når hageblader og aviser (og bingeprodusenter) skriver om varmkompost, kan man lett få inntrykk av at det bare er å hive på matavfall på toppen og ta ut verdifull jord i bunnen etter kort tid. Fullt så enkelt er det nok ikke. (ikke blir det så store mengder jord som man kunne ønske heller ) Det er en egentlig en ganske komplisert prosess. Det krever kunnskap og øvelse. Det hadde kanskje vært fint om det ble fokusert litt mer på akkurat dette. Dette forumet er så heldig at her er det en ekspert som tar seg tid til å forklare alle de små praktiske detaljene. (Hurra for Lene :-s ) -De som er tøffe nok til å ikke gi seg, får det til å fungere greit etter hvert. (De bør kanskje kreve høyere status ;) )

Hvis du tar varmtvannskokeren og skvetter på litt varmtvann rundt lokket regelmessig, vil det redusere fluelarvene betraktelig.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg JensP Lør Jun 26, 2010 7:48

Men uansett hvor mye feil man gjør blir det før eller siden kompost :-)
JensP

Innlegg Dennis Tir Jun 29, 2010 10:31

Hei!

Vi har fått oss varmkompost i år og er kjempefornøyd. Det ble en Joraform 270, helt genialt hvor man bare spinner beholderen rundt, så er alt blandet og luftet. Jeg var veldig ivrig med mating i starten, uten noe god startkultur, og da ble det noen håndfuller med larver. Nå er den godt i gang, og jeg har ikke hatt larver eller spyfluer på lang tid. Jeg mater den ca 1 gang i uken, så da faller temperaturen til 20-30 grader før den får maten sin. Det tar ca 12 timer etter mating, så syder det og tempen er 70-80 grader. Det lukter kraftig salmiakk, men det er jo en veldig ren lukt som minner om oldemors vaskerutiner... forøvrig står den rett under soveromsvinduet vårt som er åpent døgnet rundt.

Jeg kunne aldri tenkt meg en annen kompostbinge som må spaes eller røres i. Snurre-kompost er tingen!
Brukerens avatar
Dennis

Innlegg homer 66 Lør Jul 10, 2010 23:03

Fluer!

Fluer i komposten! Det kan godt tenkes at jeg er veldig treig i nøtta her, men hva er problemet med fluer i komposten?
Er det ubehaget å ha dem i nærheten når man åpner opp lokket for å mate bingen? eller er det det at larvene "stjeler" all næringen som plantene skal ha senere?
Jeg mener: det er jo bare fluer...... :mrgreen:
Hagen er en jungel!
Brukerens avatar
homer 66
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest