Forberede pallekarmene til neste år

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Forberede pallekarmene til neste år

Innlegg Era Søn Sep 04, 2016 14:14

Hei ,nå håper jeg at noen har noen gode tips til meg.Er ganske grønn på grønnsaksdyrking. ;)
Har hatt pallekarmer i noen år,men har ikke hatt særlig hell med dem.
Så har bestemt at neste år er siste sjans..
Satte løk i år,bearbeidet jorda godt på forhånd,tilsatt pellets med hønsegjødsel og stelt det beste vi kunne med dem. Resultat .. løk som kanskje har lagt på seg en halv cm på det meste.
Så løken er høstet og jeg lurer på noen gode tips til forbereding til neste år ?
Planlegger å blande inn gressklippet som blir,evt andre ting nå?
Gjerne teskje forklaring :-)
Vil så gjerne ha slike bugnende pallekarmer som jeg ser på blogger og hos andre :-)
På forhånd takk !
Era
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Forberede pallekarmene til neste år

Innlegg blys Søn Sep 04, 2016 19:03

Velkommen på hageGal!
No veit ikkje eg kva du har prøvd å dyrke i pallekarm, men løk er ein næringskrevande vekst.
Når eg lagar til pallekarm, så legg eg rusk og rask frå hagen i botnen og fyller deretter på med jord.
Eg har 2 høgder med karm.
Har du kompostjord er det bra. Graskløpp er og bra - det gjev god næring.
Å lukkast med dyrking, så handlar det om vatn, næring og temperatur.
Kva planlegg du å dyrke til neste år? Skal du så direkte eller skal du så inne og plante ut.
Kva herdigheitssone du bur i spelar inn på tidspunkt du kan så og plante ut.
Litt vanskeleg å gje generelle råd, utan at du seier meir om kva planar du har og sone du bur i.
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Dag Søn Sep 04, 2016 22:33

Ja, sånn blir det hos meg også. Purre-plantene blir blyanttykke, grønnkålen vokser nesten ikke og
løken utvikler seg dårlig. Sånn gar det vært etter at jeg begynte med pallekarmer.
Men jeg tror ikke det har noe med karmene å gjøre. Heller at de får for mye næring og stell?
Nå bor jeg i landets størrste grønnsakkommune. Her er f.eks. flere tusen mål med løk.
Men som Era, ønsker jeg også pallekarmer med bugnende grønnsaker.
"Det er de dummeste bøndene som får de beste potetene", sies det. Jeg fikk det også til de første årene.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Era Man Sep 05, 2016 8:57

Takk for svar :-)
Har oppdatert bosted nå, Kristiansand er vel herdighetssone H2 ?
Når vi laget karmene fylte vi de med kompostjord fra avfall sør.
Første året ble det mye grønt over jorda(bladverk) og lite grønnsaker under.Så vi valgte å sette poteter i karmene .
Avlingen ble så som så, men de vi fikk var knallgode på smak.Har fire karmer ,med tre i høyden på hver.
Til neste år kunne jeg tenke meg å prøve å dyrke portulakk i en karm,løk i en ,purre,gulrot,mais ,neper og reddiker evt salat i de andre to.
Sår inne selv og planter ut det som kan.Ellers så resten på plassen. Har plasttak til hver kasse ,med lufting på sidene.
Era

Innlegg Mccoolhill Man Sep 05, 2016 10:28

Hvis de er fylt med kompost fra avfallsselskapet så er det veldig mye næring i det og svært høy pH. Rundt 8,5. Den er ment til å blandes i jord som jordforbedring.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg Era Man Sep 05, 2016 17:08

Oi.. vi fikk beskjed når vi kjøpte jorda at den var ypperlig til pallekarmer.Men nå er det en tre fire år siden vi gjorde det.
Men er det noe jeg bør gjøre nå ,eller til våren for å få optimale forhold for grønnsaker til neste år ?
Gressklippet er blitt blandet inn i dag.. :)
Era

Innlegg blys Man Sep 05, 2016 19:30

Eg kjenner ikkje til innhaldet i kompost frå avfallsselskap, men er det 3 år sidan trur eg nok næringa frå då er brukt opp.
Har du skrap frå hagen tilgjengeleg? Litt grønt og litt brunt rask ( lauv). Fjern øverste laget med jord og grav ei renne midt i karmen.
Fyll på rasket - trakk det ned - fyll attende jorda øverst. Då har makken mat - jordstruktur vert forbetra. Kva er under karmen? Har makken tilgang underfrå?
Har du noko hagejord/hagekompost du kan forbetre jorda med? Står karmane solrikt?

Løk:
Eg både har setteløk og sår løk frå frø ( forkultivert inne og plantast ut i karm). Eg lukkast best med løk frå frø - den vert større enn frå setteløk. I tillegg
har ein ofte fleire typar å velgje mellom når ein vel frø. Løk er næringskrevgjande. Hønsegjødesel går bra - eg brukar organisk flytande gjødsel som eg vatnar med ca 2 gonger i sesongen ( Biobact).
Salat:
Salat sår eg direkte i karm. Salat spirer best når det ikkje er for varmt. Eg sår ikkje salat, reddik og spinat på høgsommar, men vår og ettersommar. Så lite og ofte.
Gulrot:
Gulrot og pastinakk kan såast seinhaust så tett opp mot frost som mogeleg. Gulrotfrø kan ligge i jorda i vinter og spirer når ok temperatur til våren. Då har du 2-3 vekers forsprang i forhold til å så om våren.
Generelt:
Når eg kjøper frø ser eg etter sortar som er kuldetåleg, slik at eg kan starte tidleg vår. Eg ser og etter sortar som ikkje går fort i stokk (blomst).
Potulakk og mais har eg ikkje erfaring med og potet dyrkar eg i åker, men mange dyrkar potet i karm.

Når vekstane har spirt og fått litt størrelse er det bra å dekke med eit tjukt lag med graskløpp. Det gjev næring, held på fuktigheit i jorda og dempar ugrasvekst.
Gulrot er svak for ugras i starten, så hald ugraset borte i karmane.

Eg byter og på kva vekstar eg dyrkar i karmane (vekstskifte) frå år til år. Spesielt potet, rotvekstar, kål og løk er sortar som må vekslast i åker eller i karm (kvart 4. År)
Det er for å unngå sjukdom og utarming av næringsstoff i jorda.

Lukke til !
blys

Innlegg Era Man Sep 05, 2016 19:57

Hjertlig tusen takk for teskje forklaring :D
Da blir det å starte på ny fra neste år .
Karmene står solrikt til ,og samtidig lette å vanne når det er behov for det .Det er tykk markduk under karmene,men har faktisk sett meitemakk i karmene mine .
Da går det meste av gressklippet og brunt løv i karmene i år.

Takk igjen hjelp og innspill !
Era

Innlegg akr Tor Mar 23, 2017 20:23

Veldig nyttig! Har samme problem som Era, men nå skal pallekarmene i allefall få kompost ( kald) og hageavfall
akr

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest