jeg er ikke akkurat hagegal for å si det mildt...eneste som har overlevd hos meg,er gressløk og aloe vera,og rekorden for en urtepotte er 1 sommer...
ved sommer-høst skiftet,så kjøpte jeg en aloe vera plante til bruk på huden,og jeg brukte den så mye fortere enn den vokste ut igjen,så bestemte meg for å kjøpe 2 til,men siden de var på 3 for 2 tilbud,så takket jeg selvfølgelig ja til den tredje...
1 av de hadde så mye som 5 avleggere,så det ble for trangt i potten,og jeg valgte å potte om de for å få plass til å vokse,selv om det er bedre å gjøre dette på våren enn rett før vinteren... jeg søkte mye rundt forbi om hva slags stell,jord osv aloe vera vil ha,og det som kom opp gjentatte ganger var ikke vann for mye,sol,men ikke for mye (antar dette gjelder vinduskarmen på de varmeste sommerdagene),sandholdig jord,godt drenert og litt gjødsel...
så da jeg pottet de om,så blandet jeg jorda de kom med med sand fra en sandkasse som jeg vasket ca. 5 ganger,litt vanlig jord og noen never dreneringskuler + et par cm dreneringskuler på bunnen av potten..jeg har spurt flere steder etter egen jord for ørkenplanter som jeg tror blir kalt for så og kaktusjord,men ingen hadde dette...kun bark og vanlig jord...
jeg tror jeg gjør det nogenlunde riktig med sand i jorden,venter minst en måned mellom vanning (tror jeg bør vente nærmere 2 mnd basert på det jeg har lest om stell vinterhalvåret) og plasserte de på et bord rett bak kjøkkenvinduet,så å holde liv i de...vel...det burde nesten enhver person klare...
men jeg ønsker litt mer enn å så vidt å ikke ta knekken på de,så lurer jo litt på hva jeg skal gjøre for at de skal trives best mulig... som f.eks gjødsling...har ikke gitt de noe enda,men har leste flere steder at man bør gi de en liten dose ca. 1 gang i måneden under vinterhalvåret...
siden jeg skal bruke planten på huden,og huden er kroppens største organ som absorberer det som blir påført,og sender dette videre i blodet,så ønsker jeg noe som både er godt for planten,men heller ikke skadelig for mennesker... jeg tror ikke de fleste er så veldig skadelige for mennesker da,men siden jeg bruker et stort blad om dagen,så ønsker jeg noe som er best mulig for dette bruket...
så jeg har søkt litt rundt på hva som kan brukes som gjødsel,og har da funnet hageavfall som klippet gress,tørre blader o.l,kaffe,te,urter i vann 2-3 uker osv...
men om aloe vera like noe av dette vet jeg jo ikke,og jeg er også redd for at det skal oppstå mugg om jeg begynner å eksperimentere...
av disse tingene,så har jeg avfall fra aloe vera (tørre blader som er igjen etter at jeg har tømt innholdet,og de blir helt tørre når de ligger ute 1-2 dager på badet etter bruk),og det hender også at jeg bruker noen teposer innimellom... hvis jeg åpner opp en brukt pose,og sprer de fuktige bladene rundt,så tørker de etter ikke så lang tid,men jeg er redd det kan oppstå mugg når jeg vanner planten igjen... og når det gjelder de tørre bladene,så vet jeg ikke helt sikkert hvordan dette går heller...
jeg vurder å begynne forsiktig,og bare koke te av brukte poser og litt skall fra brukte aloe vera blader og tynne det veldig ut,og senke planten nedi dette når jeg skal vanne de...
hvis urter og kaffe er bedre,så er det ikke så vanskelig å få tak i dette heller da...
så..kort oppsummert,så lurer jeg på om jeg bare skal fortsette å behandle de som jeg gjør (+ tror jeg vil ta de vekk fra vinduet når sola er på det sterkeste under sommeren for at bladene ikke skal bli svidd) eller om de trives mye bedre på en annen måte + hvordan jeg skal gjødsle de med noe som både aloe vera og hud + kropp liker,og som samtidig er lett å få tak i og ikke kommer til å mugle..