stell av aloe vera

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

stell av aloe vera

Innlegg Hilde Hansen Søn Nov 06, 2016 14:57

jeg er ikke akkurat hagegal for å si det mildt...eneste som har overlevd hos meg,er gressløk og aloe vera,og rekorden for en urtepotte er 1 sommer...

ved sommer-høst skiftet,så kjøpte jeg en aloe vera plante til bruk på huden,og jeg brukte den så mye fortere enn den vokste ut igjen,så bestemte meg for å kjøpe 2 til,men siden de var på 3 for 2 tilbud,så takket jeg selvfølgelig ja til den tredje...

1 av de hadde så mye som 5 avleggere,så det ble for trangt i potten,og jeg valgte å potte om de for å få plass til å vokse,selv om det er bedre å gjøre dette på våren enn rett før vinteren... jeg søkte mye rundt forbi om hva slags stell,jord osv aloe vera vil ha,og det som kom opp gjentatte ganger var ikke vann for mye,sol,men ikke for mye (antar dette gjelder vinduskarmen på de varmeste sommerdagene),sandholdig jord,godt drenert og litt gjødsel...

så da jeg pottet de om,så blandet jeg jorda de kom med med sand fra en sandkasse som jeg vasket ca. 5 ganger,litt vanlig jord og noen never dreneringskuler + et par cm dreneringskuler på bunnen av potten..jeg har spurt flere steder etter egen jord for ørkenplanter som jeg tror blir kalt for så og kaktusjord,men ingen hadde dette...kun bark og vanlig jord...

jeg tror jeg gjør det nogenlunde riktig med sand i jorden,venter minst en måned mellom vanning (tror jeg bør vente nærmere 2 mnd basert på det jeg har lest om stell vinterhalvåret) og plasserte de på et bord rett bak kjøkkenvinduet,så å holde liv i de...vel...det burde nesten enhver person klare...

men jeg ønsker litt mer enn å så vidt å ikke ta knekken på de,så lurer jo litt på hva jeg skal gjøre for at de skal trives best mulig... som f.eks gjødsling...har ikke gitt de noe enda,men har leste flere steder at man bør gi de en liten dose ca. 1 gang i måneden under vinterhalvåret...
siden jeg skal bruke planten på huden,og huden er kroppens største organ som absorberer det som blir påført,og sender dette videre i blodet,så ønsker jeg noe som både er godt for planten,men heller ikke skadelig for mennesker... jeg tror ikke de fleste er så veldig skadelige for mennesker da,men siden jeg bruker et stort blad om dagen,så ønsker jeg noe som er best mulig for dette bruket...
så jeg har søkt litt rundt på hva som kan brukes som gjødsel,og har da funnet hageavfall som klippet gress,tørre blader o.l,kaffe,te,urter i vann 2-3 uker osv...
men om aloe vera like noe av dette vet jeg jo ikke,og jeg er også redd for at det skal oppstå mugg om jeg begynner å eksperimentere...

av disse tingene,så har jeg avfall fra aloe vera (tørre blader som er igjen etter at jeg har tømt innholdet,og de blir helt tørre når de ligger ute 1-2 dager på badet etter bruk),og det hender også at jeg bruker noen teposer innimellom... hvis jeg åpner opp en brukt pose,og sprer de fuktige bladene rundt,så tørker de etter ikke så lang tid,men jeg er redd det kan oppstå mugg når jeg vanner planten igjen... og når det gjelder de tørre bladene,så vet jeg ikke helt sikkert hvordan dette går heller...
jeg vurder å begynne forsiktig,og bare koke te av brukte poser og litt skall fra brukte aloe vera blader og tynne det veldig ut,og senke planten nedi dette når jeg skal vanne de...
hvis urter og kaffe er bedre,så er det ikke så vanskelig å få tak i dette heller da...

så..kort oppsummert,så lurer jeg på om jeg bare skal fortsette å behandle de som jeg gjør (+ tror jeg vil ta de vekk fra vinduet når sola er på det sterkeste under sommeren for at bladene ikke skal bli svidd) eller om de trives mye bedre på en annen måte + hvordan jeg skal gjødsle de med noe som både aloe vera og hud + kropp liker,og som samtidig er lett å få tak i og ikke kommer til å mugle..
Hilde Hansen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: stell av aloe vera

Innlegg aimar Søn Nov 06, 2016 20:49

Jeg syns det høres ut som om de får perfekt stell. Hjemmelaget jordblanding blir gjerne minst like bra som den du får kjøpt. Det eneste negative er at du har valgt å plante om avleggerne nå, i stedet for å vente til våren. Men det kan gå bra det også, særlig hvis de får litt ekstra lys. Vær forsiktig med vanninga til avleggerne til de har fått til røtter. Lykke til.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Hilde Hansen Man Nov 07, 2016 14:30

aimar skrev:Jeg syns det høres ut som om de får perfekt stell. Hjemmelaget jordblanding blir gjerne minst like bra som den du får kjøpt. Det eneste negative er at du har valgt å plante om avleggerne nå, i stedet for å vente til våren. Men det kan gå bra det også, særlig hvis de får litt ekstra lys. Vær forsiktig med vanninga til avleggerne til de har fått til røtter. Lykke til.

du ber meg om å være forsiktig med vanningen for de små til de har fått nye røtter nå,så hvordan vanner man dem forsiktig da?? aner ikke om dette er med tanke på at for mye som kan føre til råte,eller for lite som gjør at de ikke klarer å få nok pga færre og kortere røtter....

ja jeg likte ikke helt å ta det på denne tiden av året,for det er jo best å vente til våren kommer,men følte jeg ikke hadde et valg,for med en moderplante + 5 avleggere i kun 1 potte,så ble det så trangt at de store bladene kolliderte med de små avleggerne,og jeg følte at de nesten ble most...
jeg hadde også et problem med at de ytterste bladene begynte å råtne i flere av pottene... jorda var så høyt oppe i potta at de ytterste bladene hadde noen cm jord over seg på bunnen av planten,og da jeg vannet de ovenfra i tillegg,så ble det hele tiden så fuktig i jorda som lå oppå de... så da tok jeg bare og pottet om alle,og blandet jorda de hadde med sand,vanlig jord og dreneringskuler... og de hadde ikke dreneringskuler i bunnen av potta fra før av,så tror nok dette kommer til å bli mye bedre med tanke på råten + selv om jeg bare vannet halvparten så mye som det stod på lappen som fulgte med,så tror jeg det var for ofte basert på det jeg har lest om sukkulenter,så jeg kommer bare til å senke potten nedi vann med minst 1 måneds mellomrom nå,og ikke vanne ovenfra og ofte...muligens litt oftere de varmeste sommerdagene hvis jorden virker helt tørr,men tror det er bedre å vanne litt for lite enn for mye basert på alt jeg har lest om aloe vera og sukkulenter...

jeg vurderer å kjøpe ett plantelys til spesielt de små siden det er mørkere og kaldere på denne tiden av året,og har funnet noen på clas ohlson da jeg søkte på nett,men vet ikke hvor gode de er da... hvis noen kjenner til noen gode plantelys for en nybegynner med aloe vera som kan kjøpes i agder området som f.eks kr.sand,sørlandssenteret o.l,så kan jeg se om jeg får tak i de....

og er fremdeles usikker på det med gjødsel pga risiko for mugg og jeg vet ikke helt hva aloe vera liker best av de tingene jeg leste at man kunne bruke som gjødsel,men snakket med mamma om dette,og hun trodde te kunne være best av det jeg nevnte,så prøver bare med noen brukte teposer som jeg bruker om igjen,og setter pottene nedi dette i noen minutter hver når de skal vannes...men hvor lenge bør de stå når jeg skal vanne de?? aner ikke om det holder med 5 min eller 15 min eller muligens en hel time for at de skal suge opp det de vil ha...
Hilde Hansen

Innlegg calypso Man Nov 07, 2016 15:56

Brukte teposer har absolutt ingen næringsverdi for planter.
Aloe vera er ganske kraftigvoksende, så den trenger relativt mye næring i vekstsesongen.
Noe næring kan den godt få nå også, den er nok ganske utsultet...
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hilde Hansen Man Nov 07, 2016 16:10

calypso skrev:Brukte teposer har absolutt ingen næringsverdi for planter.
Aloe vera er ganske kraftigvoksende, så den trenger relativt mye næring i vekstsesongen.
Noe næring kan den godt få nå også, den er nok ganske utsultet...

ok...jeg får vel gi opp den tanken om å bruke te da... har lest at te,kaffe,hageavfall,urter osv kan brukes som gjødsel,men vet fremdeles ikke hva aloe vera foretrekker,så har du noen erfaring med hva som går greit for aloe vera og gir næring,samtidig som det ikke øker risikoen for mugg,og er mest mulig naturlig for både plante og menneske??

og jeg leste at det var vinterhalvåret den kunne trenge gjødsel,men vekstsesongen vil jeg nok tippe er sommerhalvåret med mer sol og varme,så muligens den trenger noe hele året da for å vokse fortere og bli kraftigere :?
Hilde Hansen

Innlegg calypso Man Nov 07, 2016 16:55

Du kan bruke, f.eks. Substral, den skal blandes ut med vann, og blir ganske økonomisk i bruk, inneholder alle næringsstoffene en plante trenger, og ingen farlige stoffer for deg. Inneholder heller ikke noen mystiske remedier som ikke gjør annen nytte enn å presse opp prisen.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hilde Hansen Tir Nov 22, 2016 13:29

jeg klarte ikke å finne substral,men kjøpte noe som kalles for bio bact i stedet + et plantelys som er stort nok til å dekke alle pottene... kjøpte også noen små kuler med gjødsel som skal være langtidsvirkende,slik at jeg ikke overgjødsler,så når jeg bruker bio bact,så kan jeg bare bruke 1 teskje til 2 liter vann og vanne de alle + strø en teskje med kuler på toppen.... de kulene kunne brukes til grønnsaker man spiser,så tviler på at det er mange skadelige stoffer i de,men fant ikke helt ut hva de inneholdt....

det er 1 av 6 avleggerne som har feilet så langt...det var den minste av de uten røtter,så den hadde veltet over og var helt brun på bunnen... da jeg pottet de om,så hadde den planten med 5 avleggere så mange avleggere at jeg tok tak på feil sted og belastet tyngden av planten på noen små avleggere,så tror det var 2 av de som brakk av uten å få med røttene,men den andre er større,så klarer seg muligens...tror jeg har lært av erfaring at jeg bør la hele planten stå på et underlag,mens jeg prøver å kutte av røttene i stedet,slik at de ihvertfall får noen halvlange røtter med seg...

har nå tenkt å sette den litt over vann etter å ha kuttet av den brune bunnen,fordi jeg har lest at man kan ta ett stort blad og sette litt over vann for å få en avlegger,men det er en forskjell på et stort blad og en liten avlegger,så muligens dette ikke fungerer...
Hilde Hansen

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester