Jeg komposterer matavfallet i to plastkasser med lokk, hver på 40 liter. Fyller den ene kassen og ettermodner i den andre. Det går akkurat rundt

Vi er stort sett bare to i husholdningen, og jeg prøver å få brukt all mat slik at jeg slipper å kaste noe som kunne vært spist.
Har så langt erfart at prosessen går fortest når jeg holder meg til kasser på 40 l. Har prøvd større, men da var det tyngre å røre og nå ned til bunnen. Det er også viktig å dele opp avfallet i ganske små biter. Bruker sagmugg og ovnsaske til strø. Og ellers annet som kan egne seg. Kassene har jeg i en kjellerbod som holder 12-16 grader. Det blir ingen lukt. Har gjort dette i snart et år, og er veldig fornøyd fordi dette er en billig og enkel måte å omdanne matavfall på. Komposten stopper ikke opp, og man kan ha flere kasser oppå hverandre med jord til ettermodning.
Til hageavfall bruker jeg nå nettingkompostbinger fra Biltema. Dem kan man "møblere" med ved å sette dem på rekke. De glir fint inn i miljøet, og kan brukes til å skjerme kjøkkenhagen. Og når komposteringen er kommet godt i gang, kan man fylle på litt jord og plante squash og gresskar på toppen