Bokashi

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bokashi

Innlegg blys Søn Des 11, 2016 22:55

Eg lurer på om det er nokon som har kompostert med bokashi-metoden og som har erfaring å dele.
Det mest utfordrande er vel å bruke bokashi om vinteren. Korleis løyser de dei utfordringane når jorda er frosen?
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Bokashi

Innlegg Runegutt Tir Des 20, 2016 18:38

Topp at du tar dette opp. Jeg venter på svarene du får.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg blys Ons Des 21, 2016 8:18

Eg har lese ganske mykje om Bokashi og har tru på dette som metode for å kompostere matavfall og skaffe jord/gjødsel til grønsaksdyrkning.
Har til no berre kaldkompost, som går ganske så seint å verte ferdig kompost. Med Bokashi går prosessen superraskt og alt matavfall kan nyttast.
Eg har derfor anskaffa 2 bøtter og har no fyrste bøtta på gang.
Om det ikkje går å grave ned om vinteren, har eg lese at bokashien ikkje tek skade av å stå frosen til våren, dersom jorda er frosen ute.
Eg vil ha meir erfaring med metoden etterkvart og kan uttale meg om resultat.
blys

Innlegg Runegutt Ons Des 21, 2016 22:49

Æ har bedreve varmkompost i årevis. Bokashi kan æ null om, men ser unektelig spennandes ut
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mccoolhill Ons Des 21, 2016 23:31

Kaldkompost går mye raskere hvis man starter med et jordlag nederst og for ca hver 25 cm har på et nytt jordlag. Og holder det jevnt fuktig men ikke søkkbløt.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg neste gong Lør Des 31, 2016 15:59

Eg laga noen bøtter med bokashi i fjor vinter. Brukte bare ei vanlig bøtte med lokk. 3 - 4cm med spon i bunnen. Slik dei bruker til hester. La et ark av avis i bunnen oppå spona. Fikk ikke noe bukashi væske då. Hadde noe jord i ei murbalje som eg blanda bukashien oppi. Den stod ute i et uthus. Alt som var oppi bukashien var likt som då eg la det oppi for minst tre uker siden. Då eg skulle bruke det ut på våren, var det bare noen få ting som ikke var heilt ferdig. Har varm kompost som eg bruker nå når været er så mildt. Lager bokashi når det blir kaldt ute. Bokashistrøet er veldig drøyt. Sådde gullerøtter i to liter melke kartonger, noen med bokashijord noen med vanlig kompost jord, er ikke sikker på om det var noen forskjell. Tenker å prøve ut med andre planter til sommeren. :jump:
neste gong
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg blys Lør Des 31, 2016 16:36

Takk for svar.
Eg har bunkra litt jord som eg held frostfritt og har som du tenkt å bruke det til å blande med bokashi i ein plastbehaldar når jorda er frosen.
Akkurat no er det mildt og bokashi kan gravast ned ute.
Tenkjer det vert lettare til våren når ein ikkje må tenkje på å ha jord oppbevart frostfritt.
Eg fekk redusert renovasjonsavgift med 35 prosent ved å ta i bruk Bokashi. Det kallar eg vinn vinn. :D
Ei rekkje kommunar gjev til og med tilskot på ca kr 1000 til innkjøp av Bokashi - til dømes BIR i Bergen.
Hittil tykkjer eg dette er ei lettvindt og luktfri hansaming av matavfall.
Er spent på resultatet - jorda, men det vil vel ikkje syne seg før til våren.
blys

Innlegg Tinkabell Man Jan 02, 2017 16:30

Jeg har prøvd Bokashi én sesong, men endte opp med å gi bort utstyret.
Plassen er begrenset her, og bøtte 1 sto på kjøkkenet. Så var det etterkompostering et temperert sted, som ikke var så lett å avse plass til, og jeg hadde ikke lyst til å ha bøtten på badet eller i stuen. På vinteren ble det et problem med nedgraving: jeg hadde en murerbalje i uoppvarmet drivhus. Ikke alltid like lett når kulden satte inn. Kontroll av balje etter flere måneder viste litt for mye ukomposterte rester til at jeg var tilfreds med ordningen.
Neste omgang: varmkompostbinge.
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Man Jan 02, 2017 17:21

Flott :D .Takk for delt erfaring.
Synd å ikkje ha plass inne om vinteren, men det fungerte vel resten av året?
Eg har nok plass innomhus både til etterfermetisering og når jord skal tilførast.
blys

Innlegg Mccoolhill Man Jan 02, 2017 18:49

Jeg startet med en varmkompost binge, men maurene omgjorde den til kaldkompost. Dårlig idé av fabrikanten å bruke isopor som isolasjon :-(
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg orm Tir Jan 03, 2017 14:29

e: Bokashi
Mccoolhill Man Jan 02, 2017 18:49
Jeg startet med en varmkompost binge, men maurene omgjorde den til kaldkompost. Dårlig idé av fabrikanten å bruke isopor som isolasjon

Er dette vanlig isolasjon i varmkompostbinger eller var du bare uheldig ved kjøp av binge?
Tenker mange er interessert i navn på denne bingen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mccoolhill Tir Jan 03, 2017 15:16

Om det er vanlig vet jeg ikke. Navnet har jeg heller ikke lenger dessverre. Men det er denne:

Bilde
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg timanna Tir Jan 03, 2017 15:44

Jeg har flere dunker isolert med isoporplater. Ganske tykke, da. De ble kjøpt hos kommunen.
Men det viste seg å være vanskelig å holde varmen i dem om vinteren, på tross av isolasjon. Så derfor kjøpte vi en binge til og en til ... men nå har vi gitt opp. xx(
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Jan 03, 2017 19:02

Jeg komposterer matavfallet i to plastkasser med lokk, hver på 40 liter. Fyller den ene kassen og ettermodner i den andre. Det går akkurat rundt :) Vi er stort sett bare to i husholdningen, og jeg prøver å få brukt all mat slik at jeg slipper å kaste noe som kunne vært spist.

Har så langt erfart at prosessen går fortest når jeg holder meg til kasser på 40 l. Har prøvd større, men da var det tyngre å røre og nå ned til bunnen. Det er også viktig å dele opp avfallet i ganske små biter. Bruker sagmugg og ovnsaske til strø. Og ellers annet som kan egne seg. Kassene har jeg i en kjellerbod som holder 12-16 grader. Det blir ingen lukt. Har gjort dette i snart et år, og er veldig fornøyd fordi dette er en billig og enkel måte å omdanne matavfall på. Komposten stopper ikke opp, og man kan ha flere kasser oppå hverandre med jord til ettermodning.

Til hageavfall bruker jeg nå nettingkompostbinger fra Biltema. Dem kan man "møblere" med ved å sette dem på rekke. De glir fint inn i miljøet, og kan brukes til å skjerme kjøkkenhagen. Og når komposteringen er kommet godt i gang, kan man fylle på litt jord og plante squash og gresskar på toppen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Tir Jan 03, 2017 19:58

Dette liknar mykje på Bokashi, Nienna, men med Bokashi vert matavfallet tilført strø som fermetiserar avfallet og
gjer prosessen kjappare når det blandast med jord.
Det er fint å kunne lage jord sjølv inne, no når såsesongen startar.
Kor lang tid tek nedbryting med din metode (spirevipp)?
Bokashien har og tappekran i botnen som gjev gjødselvatn. Er spent på virkning av dette gjødselvatnet.
Eg brukar også fleksible nettingkompostvegger. Dei er fine til mangt i hagen. Legg dei og over pallekarmar/åkrar for å halde toppìng av lauv på plass når det bles som verst. Dei er og fine som klatrestativ for sukkererter.
blys

Innlegg calypso Ons Jan 04, 2017 17:25

Bokashi er en japansk metode, hvor hovedmålet er avrenningsvæsken som kan brukes som gjødsel da den er svært nitrogenrik. Om det er jordproduksjon som er målet, er det ingen god idé, da denne væsken (nitrogenet) er nødvendig for nedbrytingen av "restavfallet". Selv om disse restene blir hakket opp og blandet med jord, blir det et nitrogenunderskudd som forsinker nedbrytingen til jord svært mye.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester