Bokashi

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Bokashi

Innlegg blys Ons Jan 04, 2017 19:11

Dette stemmer ikkje med det eg har lese frå andre som nyttar metoden og info frå leverandør.
Bokashi blanda med jord skal ved 15-20 grader omdannast til jord på 4 - 6 veker (etter 14 dg ettermodning)
Det tykkjer ikkje eg er seint.
Sjå denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=OFVInPE6WC0
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Ons Jan 04, 2017 19:36

Jeg synes at erfaringer fra brukere er mer nyttig enn påstander i annonser. Sammen med mine egne erfaringer prøver jeg å finne ut hva som er " virkeligheten". Men jeg har full forståelse for at andre også ønsker å forske seg frem.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Ons Jan 04, 2017 20:00

Nei, det er jo ikke bokhasi jeg driver med :) Bare helt enkel kompostering til husbruk, med enkle midler i det små. Det tar ca 2-3 måneder med "Spirevippmetoden". Jeg ville bare nevne det her siden det var flere som skrev at de hadde trøbbel med varmkompostering. Jeg har altså ikke satt meg inn i fermentering. Hvis en komposteringsmetode krever mer enn jeg med letthet kan skaffe meg i nærmiljøet, blir det ikke aktuelt for meg. Det må være enkelt og billig :) Dyre og tungvinte kompostbinger som ikke fungerer er bare irriterende :x
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Tor Jan 05, 2017 13:45

Calypso, jeg ser den med nitrogenmangel, men er ikke komposteringsprosessen nær fullendt i bokashibøtta?
I mitt hode burde innholdet være lett å få ferdigkompostert.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg calypso Tor Jan 05, 2017 13:51

Komposteringen er ikke mer enn såvidt påbegynt i bøtten innendørs, det skyldes bl.a. at det er helt andre bakterier som trengs til prosessen videre.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Tor Jan 05, 2017 14:49

Innholdet i bøtta etter 14 dagars ettermodning ser omtrent likt ut som matavfallet ein har opp i bøtta.
Mi først bøtte er ferdig ettermodna om ei veke og skal då blandast med jord.
Eg rapporterar i denne tråden kor lang tid det tek før det er vorten til jord, då det er så ulike oppfatningar om dette kan verte jord om 4-6 veker.
blys

Innlegg Runegutt Tor Jan 05, 2017 15:28

takk blys :D
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg blys Ons Mar 01, 2017 16:45

No har den første bokashibøtta stått i plastkasse blanda med 1/3 del jord i 6 veker i kjellar innomhus.
Alt matavfallet er vorten fin jord. Det einaste som ikkje er heilt omdanna er bein frå pinnekjøtt, men dei er vorten mjuke og på god veg til å forsvinne.
Omdanninga har skjedd utan hjelp frå makk, berre med iblanda jord. At har stått utan å røre rundt i kassa undervegs.
Reknar med at prosessen ute går kjappare med makk og med sommartemperatur.
Erfaring så langt gjer at dette vil eg halde fram med.

Andre erfaringar:
Eg har omdanna 3 bokashibøtter innomhus, men dette er plasskrevande, så neste vinter vil nok bøttene verte oppbevart utomhus, så får det berre ta litt lenger tid.
Når bøtta står innomhus for syrning med lokket på i 14 dagar er det ingen lukt, men ved tømming/blanding med jord inne luktar det, inntil kasssa får eit jordlag på toppen. Då står kassa utan lokk og det er ingen lukt.
Det er heller ingen god lukt når bokashibøtta skal vaskast innomhus. Så det gjeld å ikke vere altfor fin i nasen. Meg gjer det ikkje noko, men vil anbefale tømming/ nedgraving og bøttevasķ ute.
Har også nytta avtappa bokashivæske som gjødsel for alle plantene eg har på planterommet. Plantene trivs, men om det er betre enn flytande kjøpt gjødsel (Biobact)
er vanskeleg å seie. Bokashivæska uutblanda luktar ikkje godt, men det gjer no ikkje Biobact heller.

Det var erfaring så langt.
blys

Innlegg Dag Ons Mar 01, 2017 22:43

Men hvor er det blitt av det gode, gamle Fertosan-middelet? En pose med pulver som man blander ut i vann og
vanner over en stor komposthaug. For hver 20 nye cm med kompost, vannes det med Fertosan. I løpet av 2-3 måneder er
det hele omdannet til dne flotteste jord. Enkelt, billig og greit og ikke bare i en bøtte.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Ons Mar 01, 2017 22:48

Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Ons Mar 01, 2017 23:42

Dette middelet har eg ikkje høyrt om.
Fertosan er vel berre til bruk for organisk materiale og grønsaksavfall?
Bokashimetoden nyttast til alt avfall frå kjøkkenet, også fisk og kjøtt, utan at ein må ha varmkompost.
blys

Innlegg Dag Tor Mar 02, 2017 22:49

Ja, det har du rett i, blys. Der er det nok en forskjell.
Men det ville ikke bli mye jord ut av det jeg kaster av matavfall. Har en dyr kompstholder med termometer, men
greier aldri å få noe varme i beholderen.
Ved bruk av Fertosan kan man få store mengder med flott jord/mold bare på et par måneder.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Fre Mar 03, 2017 16:46

Den gang vi hadde kaldkompost brukte vi også Fertosan. Husker ikke, men vi var kanskje ikke flinke nok til å bruke det hver gang vi kastet noe i bingen, for når vi tømte bingen var det mye ukomposterte greiner etc. Selv om vi hadde to binger, var det likevel ukompostert igjen i binge som hadde stått over to somre. Vi måtte vende og solde jorda. Den var kjempefin, men etter hvert ble det for tungt for oss. Jeg ser, når jeg nå leser om Fertosan, at man ikke skal behøve å vende innholdet i bingene. Var rundt og lette for å se om det skulle ligge noe Fertosan et sted i fjor sommer, men fant ikke noe. Det ville vel uansett vært for gammelt. Husker det kom i papirposer - kanskje litt større enn en frøpose.
Nå har jeg plastbeholdere i kjelleren og komposterer slik som Nienna og Spirrevipp. Jeg legger bare i frukt og grønt og opphakka vissent el. sagflis, ikke fisk og kjøtt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Lør Mar 04, 2017 15:23

calypso skrev:Bokashi er en japansk metode, hvor hovedmålet er avrenningsvæsken som kan brukes som gjødsel da den er svært nitrogenrik. Om det er jordproduksjon som er målet, er det ingen god idé, da denne væsken (nitrogenet) er nødvendig for nedbrytingen av "restavfallet". Selv om disse restene blir hakket opp og blandet med jord, blir det et nitrogenunderskudd som forsinker nedbrytingen til jord svært mye.

Hm, også jeg om har levd i den villfarelse at "restavfallet" ville brytes raskt ned.
Hvor lang tid tar det for å bryte ned restvavfallet?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg blys Lør Mar 04, 2017 17:13

Min bokashitest viser nedbryting i løpet av 6 veker inne i kjeller.. Ute sommerdag vil det antageleg vere nok med 4 veker.
blys

Innlegg Runegutt Søn Mar 05, 2017 9:53

blys skrev:Min bokashitest viser nedbryting i løpet av 6 veker inne i kjeller.. Ute sommerdag vil det antageleg vere nok med 4 veker.

Takker
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

ForrigeNeste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest