Kompost-te

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kompost-te

Innlegg blys Tor Jan 05, 2017 15:10

Kjøpte julepresang til meg sjølv i år - den ny Hageboka til Morten Bragdø ved Randesund planteskule.
Fin bok, men vart kanskje litt skuffa. Hadde forventa noko nytt om økologisk dyrking, men det aller meste var kjent frå før.

Det nye i boka som eg ikkje har prøvd, var oppskrift på å lage kompost-te. Kompost, vatn, melass og vannpumpe.
Randesund sel visst også denne kompost-teen på kanner. I føle Bragdø skal det vere vidundergjødsel.

Nokon her på forumet som har prøvd ut dette?
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Kompost-te

Innlegg Spire-Vipp Fre Jan 06, 2017 12:13

Har laga massevis av kompost te, men ikke i nærheten så "avansert" som den oppskrifta der :P Kompost+vann, la stå i et døgn, ferdig. Funker gull.
Stapp i jord og håp på det beste!
Spire-Vipp

Innlegg blys Fre Jan 06, 2017 13:22

Ja, eg har høyrt om denne oppskrifta du nyttar også. Då trekkjer du ut næring frå komposten ved å blande med vatn - ala neslebrygg.
Det er ikkje heilt det same som kompost-te, men mykje enklare å lage vil eg tru. Og plantene likar det.
Kor ofte i sesongen gjødslar du med brygget?
blys

Innlegg Spire-Vipp Lør Jan 07, 2017 16:00

Helt ærlig så bruker jeg det når jeg har litt ekstra energi til å bære vannkanner rundt i hagen:P Blir vel kanskje en 4-7 ganger i løpet av sesongen. Det fine med dette er at det er rett og slett umulig å "overdose" plantene med det så i teorien kan du bruke det hver gang du vanner. Et veldig fint alternativ for de som ikke har digre hauger med kompost for å få mest mulig ut av det de har.

Gjorde et forsøk der jeg vannet halvparten av tomatplantene med kompost te og halvparten uten (6 stk på hver side). De plantene som fikk kompost te ble MYE større og kraftigere. Så da ble det ihvertfall bekreftet at det funker :D
Stapp i jord og håp på det beste!
Spire-Vipp

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester