Oppstart av kompost

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Oppstart av kompost

Innlegg Lissuz Tir Mai 23, 2017 13:54

Jeg har ingen erfaring med kompostering. Jeg har i mange år hatt lyst å starte med det. Jeg har lest litt på ulike sider på nett, men jeg søker endelige råd her før jeg setter i gang.
Jeg tenkte å gjøre det slik, bygge 2 binger på 1x1 m med lokk av plankerester, som jeg grever litt ned i jorden ca. 20 cm under og har ca. 70-80 cm over bakken.
I binge nr.1 samler jeg hageavfall og i binge nr.2 matavfall, så kan jeg spe på med hageafall slik at det ikke blir for kompkt. Kan det stå utenfor huset?
Er litt bekymret for lukt, hvor langt unna huset bør man ha det? (Vi bor landlig til. Så behøver ikke stå veldig nært..
Høres dette ut som noe som kan fungere?
Lissuz
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Oppstart av kompost

Innlegg Mccoolhill Tir Mai 23, 2017 18:11

Har selv en lignende løsning, men der står hele over bakken. Har for det meste matavfall. Det eneste man må tenke på da er at skal det bli til jord må det ha kontakt med jord. Jeg legger et lite jordlag på ca hver 30 cm. Fungerer godt og ingen lukt problematikk, for det tar jordlagene seg av. Er det noe som lukter fort som rekeskall etc er det bare å legge gress over.
Det eneste man må huske på er å holde det jevnt fuktig, men ikke søkkvått.
Når du lager den så tenk på hvordan du skal få tømt den enkelt.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Tir Mai 23, 2017 18:37

Den fineste komposten jeg har hatt har vært oppfliset kvist-kvast fra hagen og rund om kring som bare lå i en svær haug i to år. Det var også noen trillebårer med tang i den. Det var ikke gjort noe annet enn naturen ordnet med og to år senere var det meitemark i den når jeg spadde ut nedenfra. Det var aldri lukt eller noe slik, men det dampet av haugen om vinteren. Varmkompost med matavfall er noe annet, det lukter litt når den tømmes, litt i retning bosspann, men det lufter av seg innen 2-4 dager. Mccoolhills forslag med jord lagvis funker kanskje minst like bra.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tir Mai 23, 2017 20:44

Lissuz skrev:Jeg har ingen erfaring med kompostering. Jeg har i mange år hatt lyst å starte med det. Jeg har lest litt på ulike sider på nett, men jeg søker endelige råd her før jeg setter i gang.
Jeg tenkte å gjøre det slik, bygge 2 binger på 1x1 m med lokk av plankerester, som jeg grever litt ned i jorden ca. 20 cm under og har ca. 70-80 cm over bakken.
I binge nr.1 samler jeg hageavfall og i binge nr.2 matavfall, så kan jeg spe på med hageafall slik at det ikke blir for kompkt. Kan det stå utenfor huset?
Er litt bekymret for lukt, hvor langt unna huset bør man ha det? (Vi bor landlig til. Så behøver ikke stå veldig nært..
Høres dette ut som noe som kan fungere?

Hvis du som matavfall, også mener kjøtt og fisk, trenger du en varmkompost.
Alt anna kan du udmerket kompostere i en kaldkompost.
Kjør på, og ikke bekymre deg for lukt. Så lenge du ikke har i kjøtt/fisk/rekeskall, og har på litt jord nu og da, blir det luktfritt
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Lissuz Tor Mai 25, 2017 6:48

Takk for alle svar :-)
Forstår nå at jeg helst skulle hatt varmkompost.. Men koster jo da en hel masse. Så jeg tror jeg må vente med det noen år til, og starter med kaldkompost i år:)
Lissuz

Innlegg Runegutt Ons Jun 07, 2017 15:22

Lissuz skrev:Takk for alle svar :-)
Forstår nå at jeg helst skulle hatt varmkompost.. Men koster jo da en hel masse. Så jeg tror jeg må vente med det noen år til, og starter med kaldkompost i år:)

E du igang med komposteringa?
Det går greit å lage en komposthaug. Bare hold kjøtt og fisk unna den.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg orm Tor Jun 08, 2017 13:03

Har en binge på fjellet der jeg kaster 'alt' matavfall. Den står et godt stykke unna hytta og det er ingen andre som kan sjeneres av den. Nå har ikke jeg noen form for lokk på denne, så det kommer en del både med og uten vinger og forsyner seg. Det er for så vidt greit selv om jeg nok ville hatt mer nytte av komposten m. lokk på. Litt artig med slike gjester. Har vært nødt til å sette lapp på matbøtta inne: 'Ikke papir'. De drar det de finner ut av bingen for å spise i sikkerhet.
Det gjorde også reven vi hadde på besøk sist vi var det. Hadde satt en tom melkekartong ut på terrassen. Fant den igjen under et tre i nærheten. Grevling med hodet ned i ei bøtte m. solsikkefrø har vi også observert. I mørket så jeg bare stripene på hodet, men på trekledt terasse hører vi at noen er ute og går der.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest