Skift til PC-stil
Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.
Skriv et svar

Re: Komposttråden

Ons Jan 29, 2020 14:26

Takk for forslag! Ingen hyller under min oppvaskbenk så høyden er ikke problemet, men div. andre fastmonterte innretninger. Trodde bokashibøtte var rektangulær, men det er den jo ikke. Må evt. finne annen plass til gulvkluter og moppeutstyr el. noe mindre å ha dem i om det går. Prøvde en vaskebøtte, men den er for bred og egentlig for liten. Kommer nok ikke til å skille meg med varmkomposten. Blir nok mer varme i den når vekstsesongen starter. Det meste av hageavfallet må likevel til kommunekomposten. Det er altfor mye til en varmkompost. Måtte være å bytte ut matbøtta m. bokashi i de kaldeste månedene. Spørs litt om kost kontra nytte også.

Ons Jan 29, 2020 21:31

Matbøtta må du beholde-
Bokashi fyller du i en gang i døgnet, så du trenger et mellomlager.

Tor Jan 30, 2020 0:16

Har ikke tenkt å hive matbøtta, men den er nok en del mindre enn bokahsibøtta så ikke egnet som mellomlagring. Var ute og klippet noen germanicairisblader i dag og tok i varmkomposten. Får se det litt an før jeg investerer. Fikk en femsifret regning på rørleggerarbeide nylig. Lekkasje på varmtvannsrør i kjelleren. De var og stengte varmtvannet julekvelden og gjorde resten 2. januar, så jeg har levd som i gamle dager i jula. Betonggulv m. sluk så dette var bare rør og arbeide.

Tor Jan 30, 2020 18:04

orm skrev:Har ikke tenkt å hive matbøtta, men den er nok en del mindre enn bokahsibøtta så ikke egnet som mellomlagring. Var ute og klippet noen germanicairisblader i dag og tok i varmkomposten. Får se det litt an før jeg investerer. Fikk en femsifret regning på rørleggerarbeide nylig. Lekkasje på varmtvannsrør i kjelleren. De var og stengte varmtvannet julekvelden og gjorde resten 2. januar, så jeg har levd som i gamle dager i jula. Betonggulv m. sluk så dette var bare rør og arbeide.

mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.

Fre Jan 31, 2020 8:25

Runegutt skrev:mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.

Eller litt skjeldnere for oss late.. :oops: .. med fare for mugg i bøtta dog :lol:

Tir Feb 04, 2020 13:37

mellomlagringa skal være liten. skal tømmes i bokashibøtta hver kveld.

Nå skjønte jeg hva du mente, Runegutt. Samler i matbøtta og tømmer i bokashibøtta. Det var da omstendelig. Trodde du bare tok avfallet i bokashibøtta etter hvert jeg. Blir nok vanskelig her med to bøtter. Avfallsbøtta jeg har må henge på dør ellers velter den (el. kjøpe en ny som står). Bokashibøtta får bare plass der matbøtta er. Kanskje om jeg river ut den ene innretningen på glideskinne. Synes disse er greie da. Må uansett finne plass til andre saker og da må jeg rydde og kaste. Det siste sitter langt inne for en samler. Er også såpass gammel at jeg vel bare skulle sitte i en stol med et strikketøy. Men takk for råd og forslag.

Tir Feb 04, 2020 15:40

Jeg har en isboks til dagligsamling av bokashimateriell

Tir Feb 04, 2020 16:30

Ja, isboks går vel bra om du tømmer hver dag. Jeg har lokk på matbøtta og er vel av de late/glemske.

Fre Apr 03, 2020 18:35

Skal investere i enda en varmkompost. Denne gangen blir det sannsynligvis Biokub, fra Sverige.

Fre Apr 03, 2020 21:41

Imponerende. Er det den tredje bingen? Komposterer du hageavfall i varmkomposten også?

Fre Apr 03, 2020 21:54

Nienna skrev:Imponerende. Er det den tredje bingen? Komposterer du hageavfall i varmkomposten også?

I veldig liten grad. Litt kvistkvern, og endel hardføre ugressrøtter. Resten brukes rett i pallekarmer som fyllmasse

Lør Apr 04, 2020 12:31

Litt av en kompostproduksjon du har, Runegutt! Det går nok raskere når man har full varme i beholderne. Her brukes det kommunale mottaket mye, men da koronaen kom stengte de p.g.a. stor tilstrømning. Nå har de åpnet igjen med redusert åpningstid som om det skulle gjøre det bedre. Jeg så bilde av bilkolonnen som sto på vent til å komme inn. Tenkte at da får mine sekker stå så lenge. Jeg dro fram den gamle kvistkverna fra 1986 og den virka en god stund. Så sa den bare zzzz. Noe overbelastningsvern som slo ut. Jeg holdt den opp-ned for om mulig å få ut det som antagelig hadde satt seg fast og prøvde igjen, men nei. Dette var nok grunnen til at den ble satt bort + at det tar lang tid. Ser jo at det er noen skruer nedi hullet, men det er tvilsomt om jeg får dem løs selv om jeg slo olje nedi i fjor høst. For alt jeg vet skal den åpnes fra bunnen også. Det finnes sikkert bedre kverner i dag, men skal man først ha noe bør den kunne ta noe grovere kvist også fersk uten at det sette seg fast. Ser at noen reklamerer med mer stillegående kverner. Min bråker som et uvær. Den trekker 1600W. Ser ikke for meg valsekvern, men m. kniv.

Lør Apr 04, 2020 13:50

Jeg skulle gjerne hatt en varmkompostbinge. Det tar jo lang tid i kaldkomposten som jeg lar naturen ta hånd om. Men vi har rett og slett ikke nok matavfall. Kun eggeskall, kaffigrut og det som blir vraket fra rå grønnsaksaker. Ser heller ikke poenget med en bokhasibøtte for så lite. Vi er bare to i husholdningen.

Kvistkvernen min sa takk for seg i fjor. Enda den var lite brukt på grunn av støyen den laget. Det ble med andre ord "mye skrik, og lite ull". Men det er mulig at jeg kjøper meg en ny. Fersk flis er supert til dekke jorden i jordbærbed med.

Lør Apr 04, 2020 14:58

Nienna skrev:Jeg skulle gjerne hatt en varmkompostbinge. Det tar jo lang tid i kaldkomposten som jeg lar naturen ta hånd om. Men vi har rett og slett ikke nok matavfall. Kun eggeskall, kaffigrut og det som blir vraket fra rå grønnsaksaker. Ser heller ikke poenget med en bokhasibøtte for så lite. Vi er bare to i husholdningen.

Kvistkvernen min sa takk for seg i fjor. Enda den var lite brukt på grunn av støyen den laget. Det ble med andre ord "mye skrik, og lite ull". Men det er mulig at jeg kjøper meg en ny. Fersk flis er supert til dekke jorden i jordbærbed med.

Vi er også to. MEN jeg tar med matavfall fra jobb.
Du kan udmerket bruke varmkompost il hageavfall, regninger, tørkerull, dorullkjerner, pappesker osv.
Den billigste varmkomposten du får er Mully på ClasOlson Ca 1000,-^
Min favoritt er Kompostbjørn, men den koster endel.

Kompostkvern: Jeg har ei jeg nå har hatt i 4 år. Det var den billigste valsekverna til Clas Ohlson. FUngerer greit, kostet under 1000.
Valsekvern lager lite støy, men flisa blir grovere enn med knivkvern.
Ser Biltema Valsekvern til ca 2000 får fine kritikker. Den har også oppsamler :)

Lør Apr 04, 2020 15:11

Takk for gode tips, Runegutt. Jeg har virkelig lyst på en varmkompost, men så langt er det fraværet av matavfall som har stoppet meg. Og jeg har ikke mulighet til å samle noe fra andre husholdninger. Barnehagen er jo rene gullgruven :D Du er heldig.

Lør Apr 04, 2020 16:24

Det jeg har tatt ut nederst i varmkomposten til nå har aldri vært helt omdannet selv om det var god varme der de første vintrene. Har gravd det ned i en karm på høsten, spadd jord over og plantet der på våren. Ser ut som plantene trives da, men den soldete kaldkompostjorda var noe helt annet. Her ble det for tungt m. omkasting etc. til slutt. Har nå bare en binge igjen m. jord og den er grei å ta av.
Skriv et svar