Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg Runegutt Lør Apr 04, 2020 16:34

orm skrev:Det jeg har tatt ut nederst i varmkomposten til nå har aldri vært helt omdannet selv om det var god varme der de første vintrene. Har gravd det ned i en karm på høsten, spadd jord over og plantet der på våren. Ser ut som plantene trives da, men den soldete kaldkompostjorda var noe helt annet. Her ble det for tungt m. omkasting etc. til slutt. Har nå bare en binge igjen m. jord og den er grei å ta av.

Dårlig omdanning, skyldes mangel på luft, eller karbon, eller vann.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tor Apr 09, 2020 20:03

To velmodna Bokashibøtter er tømt i en pallekarm.
Får håbe blomstene jeg skal ha der, vil trives
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg bubbs Man Apr 13, 2020 20:23

orm skrev:Min kompostbjørn er det ikke særlig fart i for tida. Spurte etter restgrønt på en matbutikk. De hadde bare blomster, men jeg sa nå takk og tok det med. Ble en del tulipanblader. Det ble litt varmere etterpå, men da jeg var ute i går var det kaldt igjen. Tømte da på litt diverse bl.a. noe rekeskall. Blir ikke så mye avfall etter en person og har ei bikkje som 'er en hund etter grønt' så mye går i henne. Det er kanskje bedre med bittelite og ofte enn å spare opp til det er litt mer?

Hei orm

Jeg har lest et eller annet sted at snittblomster kjøpt i butikk ikke bør kastes i komposten; de inneholder så mye gift. De skal kastes i restavfallet. Husker ikke hvor jeg hørte det. Mulig det stod i heftet som fulgte med kompostbingen?

I mine binger er det ikke heller alltid helt omdannet når jeg tømmer. Det kommer an på hvor "fort" det har gått, eller hvor flink jeg er til å vende og kappe matavfallet i små biter. Noen perioder forer jeg komposten mye; både med hageavfall og bæsjekassen til kaninene. Om det ikke er helt omdannet, så kaster jeg det bare tilbake på toppen og "kjører det" en gang til. ;) Det funker fint.

Om vinteren kan det gå litt trått, men det kommer godt i gang igjen av seg selv med en gang våren gir et par plussgrader. Da omdannes det i rekordfart og "tar igjen" det fortapte. Ikke gi opp!
bubbs
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Man Apr 20, 2020 12:43

Bilde
Her er mitt område hvor naturens svarte gull blir til :) Nettingbingene fungerer fint til all slags hageavfall, pluss kaffigrut og eggeskall, eggekartonger og pappbiter. Hagen er stor, så det blir endel løv og annet, selv om jeg lar så mye som mulig bli liggende der det falt.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Apr 22, 2020 8:54

Så godt å ha en slik plass, Nienna. Misunner deg denne.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg camlin Ons Apr 22, 2020 11:34

Nienna: Er det sånn vanlige nettingbinger? Synes dine ser større ut enn dem jeg finner på butikken.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg Nienna Ons Apr 22, 2020 11:56

camlin skrev:Nienna: Er det sånn vanlige nettingbinger? Synes dine ser større ut enn dem jeg finner på butikken.

Nei, det er helt vanlige nettingbinger fra Clas Ohlson eller Biltema. Husker ikke hvem av dem nå. Har syv eller åtte på rekke bak en barlindhekk. Så da er det bare å knytte opp i fronten og lesse det øverste laget over til nabobingen, ta ut den gode komposten, og legge tilbake det som ikke er omdannet. Det fulgte med noen slags spiraler som skulle holde bingene sammen. Men det var bare plunder og heft. Så jeg knyttet dem sammen med plastsnor, tre punkt på hver side. Enkelt å knytte opp, og åpne bingen som en dør. Og lett for meg å spa ut.

Orm: Har du ikke et sted bak noen busker til et par nettingbinger? Jeg har for lite matavfall til varmkompost. Har vurdert en slik kompostbjørn, men forstår at de er tunge å vende, og at de lett går i stå om vinteren. Det går ikke like fort med kaldkompost, men etter to sesonger er det likevel et godt lag med jord nederst.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Ons Apr 22, 2020 12:18

Nienna skrev:
camlin skrev:Nienna: Er det sånn vanlige nettingbinger? Synes dine ser større ut enn dem jeg finner på butikken.

Nei, det er helt vanlige nettingbinger fra Clas Ohlson eller Biltema. Husker ikke hvem av dem nå. Har syv eller åtte på rekke bak en barlindhekk. Så da er det bare å knytte opp i fronten og lesse det øverste laget over til nabobingen, ta ut den gode komposten, og legge tilbake det som ikke er omdannet. Det fulgte med noen slags spiraler som skulle holde bingene sammen. Men det var bare plunder og heft. Så jeg knyttet dem sammen med plastsnor, tre punkt på hver side. Enkelt å knytte opp, og åpne bingen som en dør. Og lett for meg å spa ut.

Orm: Har du ikke et sted bak noen busker til et par nettingbinger? Jeg har for lite matavfall til varmkompost. Har vurdert en slik kompostbjørn, men forstår at de er tunge å vende, og at de lett går i stå om vinteren. Det går ikke like fort med kaldkompost, men etter to sesonger er det likevel et godt lag med jord nederst.

Du trenger ikke vende en KompostBjørn.
Du gir den luft en gang i uka, med å bruke en luftepinne, eller en skrue.
Luftepinnen er enkel. Stikk ned, dra opp.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Tor Apr 23, 2020 10:35

Tror kanskje det er for tett i kompostbjørnen min. Har gravd ned noen litt større tørre kvister nå. Lufteskruen som fulgte med blir for tung å bruke for meg. Bingen er ganske høy og jeg lav så jeg får ikke kraft på den. Da måtte jeg evt. stå på noe. Jeg bruker greip. Har vurdert plasser til nettingbinger. Har syriner i et hjørne. Kanskje plass til en. Mulig jeg kan sette en på ene enden av drivhuset. Blir da å stenge av mellom drivhus og gjerde. Det kunne da bli punkt 1 i å få gjerdet av det som en gang var kjøkkenhage her. Mangler da å stenge mellom et hushjørne og drivhus hjørne + en rosebue, men på disse to stedene burde jeg ha enkel tilgang til å komme inn - altså noe grindliknende. Her kommer ikke til å kunne bli noe spiselig grønt over bakken om jeg ikke får stengt bikkja ute. Jeg satte ut en salatplante og kålrotforsøket mitt i bed. Neste dag lå bare røttene igjen. Hadde vært enklest å få kjøpt noe ferdig.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tor Apr 23, 2020 14:20

Den skruen er helt håbløs, ja jeg kjøpte en sånn.

Dette er hva jeg bruker
https://www.impecta.se/sv/artiklar/luckringstav-kompost.html
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg andedammen Tor Apr 23, 2020 23:40

Jeg bruker samme som Rune kjøpte min på claesolson tror ikke de har dem lenger men felleskjøpet har og kaller det blandestav https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... p-50320968
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg camlin Fre Apr 24, 2020 11:55

Nienna: Tusen takk! da skal jeg prøve ut noen sånne.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg orm Fre Apr 24, 2020 12:25

Har en m. spiral. Trodde ikke de andre fantes i Norge. Har ikke vært Felleskjøp i Oslo på mange år, men drar jeg på fjellet er det på Vinstra. Vet ikke hva som er best, men savner et skikkelig håndtak å holde i. Ser ikke ut som håndtaket er kraftigere på din heller., Runegutt, men den er kanskje lettere å skyve ned.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Apr 24, 2020 12:28

camlin skrev:Nienna: Tusen takk! da skal jeg prøve ut noen sånne.

Jeg monterte dem slik at de ble høye. Kanskje derfor de virket større? De skulle også skjerme for den nyplantede barlindveggen siden nordavinden står rett på. Og det fungerte som tenkt :) På høsten ble alle de syv kompostbingene fulle, og tok godt av for vinden.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Fre Apr 24, 2020 12:43

Har tenkt litt frem og tilbake, og tror bokhasibøtte kan bli løsningen for meg. Siden jeg dyrker endel grønnsaker, blir det også endel å skjære bort. Og det hadde vært praktisk å få litt kompostjord oftere enn med kaldkompost. I en slik bokhasikompost kan man vel også kompostere løvetannrøtter og annet flerårig ugress man ikke vil ha i kaldkompost? Men må man kjøpe bokhasi på nett? Ser at de har diverse bøtter fra mange forhandlere, men det var dette spesielle strøet jeg lurte på. Om det går an å kjøpe i butikk?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Fre Apr 24, 2020 13:11

claes ohlson og plantagen har
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker