Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg Nienna Fre Apr 24, 2020 13:50

Runegutt skrev:claes ohlson og plantagen har

supert :jump: Tusen takk :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Fre Apr 24, 2020 21:38

andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Fre Apr 24, 2020 21:41

Nå har jeg kjøpt meg utstyr til Bokhasikompostering. Er spent på om det svarer til forventningene. Har mistenkt det for å være litt oppskrytt. Men nå får jeg teste det ut. Synes dette spesielle strøet er vel dyrt, men må jo prøve det :) Kjøpte Urban garden på Plantasjen. Og bøtten passet fint i skapet under kjøkkenvasken.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Fre Apr 24, 2020 21:43

andedammen skrev:Du kan også lage strø selv https://gronarekvardag.no/2015/10/26/bo ... m-og-stro/

Tusen takk for tips. Dette må jeg studere nærmere :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Fre Apr 24, 2020 22:40

Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg red hobbitt Lør Apr 25, 2020 9:11

Nienna skrev:Nå har jeg kjøpt meg utstyr til Bokhasikompostering. Er spent på om det svarer til forventningene. Har mistenkt det for å være litt oppskrytt. Men nå får jeg teste det ut. Synes dette spesielle strøet er vel dyrt, men må jo prøve det :) Kjøpte Urban garden på Plantasjen. Og bøtten passet fint i skapet under kjøkkenvasken.

Håper du blir fornøyd. Jeg har drevet med Bokashi i flere år synes det er en utrolig bra måte å kompostere på. Jeg bruker lite strø, så at det koster litt - har jeg ikke merket noe til. Min største utfordring har vært at dyrene har vært veldig interessert i det jeg har gravd ned (både rev, naboens hund og min egen hund). Har nå løst det ved å bruke den nye bokashien i doble karmer og lagt noe over.
Det jeg ikke har fått helt dreisen på er bruk av Bokashi-væske. Klarer ikke å bruke den i drivhuset, orker ikke stygg lukt der. Sånn at jeg har stort sett brukt den til å vanne. Og da har jeg kanskje vært litt for kjip, har vært så redd for at det skal bli for sterkt og blandet den dermed mye ut. Har vel ikke vært helt fornøyd med resultatet. Skal nok prøve å bli litt tøffere og bruke mer.
Lykke til :)
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Lør Apr 25, 2020 11:24

Kjekt å høre at du har gode erfaringer med bokhasikompostering, red hobbit :D Det blir nok mest vegetabilsk avfall i min kompost, og det regner jeg med at dyr ikke er så interessert i. Men det kan bli noen kyllingbein eller bein fra svin fra tid til annen. Blir det virkelig omdannet på så kort tid i bokhasi? Hvis de ikke blir helt omdannet på flere år, skjønner jeg godt at hunder vil være interessert.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg red hobbitt Lør Apr 25, 2020 14:15

Nienna skrev: Blir det virkelig omdannet på så kort tid i bokhasi? .

Det kommer helt an på varmen hvor lang tid det tar. De første årene hadde jeg store plastbokser på vaskerommet, da gikk det veldig fort. Så ble jeg lei av å drasse på de og har nå begynt å blande det i jord ute. Og her nord tar det litt tid.
Tror nok at jeg til vinteren skal bruke mindre plastbokser og oppbevare de inne. Får se hvordan det ser ut i karmene jeg har kastet det i nå i vinter.
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Lør Apr 25, 2020 14:39

Ja, det er nok lurt å ta siste etappe i omdanningsforløpet inne hvor det er jevn temperatur. Får se hvordan jeg gjør det. Har jo også mange pallekarmer ute som kan ta i mot halvmoden kompost.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Søn Apr 26, 2020 9:49

Nienna skrev:Ja, det er nok lurt å ta siste etappe i omdanningsforløpet inne hvor det er jevn temperatur. Får se hvordan jeg gjør det. Har jo også mange pallekarmer ute som kan ta i mot halvmoden kompost.

Eg har nytta Bokashi no i mange år og er framleis kjempenøgd. Eg byrgja ein vinter og hadde då jordfabrikk inne i ein plastkasse i kjellaren, men prøvde det berre ein gong og vil ikkje anbefale det. Om vinteren kan det vere tele slik at ein ikkje får grave ned komposten, men den kan fint tømmast ute (etter fermentering inne i 14 dg) i ein egna behaldar. Den tek ikkje skade av å fryse og tine. I år med mild vinter har eg kunna grave ned ute heile vinteren.
Det er flott å grave ned i pallekarmar, ved å flytte øverste laget i ei trillebår, tømme bøtta og legge jorda attende på toppen av pallekarmen. Eg legg ofte ein kompostgrind/nettinggrind over mot kråker. Eg brukar også Bokashi i ein pallekarm i drivhuset. Plantene elskar det.
Bokashien luktar ikke godt, men så snart den er dekt med jord og bøtta er vaska er det ingen lukt.
Lukke til, Nienna.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Apr 26, 2020 12:25

Takk for gode tips, blys :D Tror jeg kommer til å lage til en egen pallekarm til bokhasi der jeg kan legge den lagvis med jord etterhvert som den blir tømmeklar.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg bro Ons Apr 29, 2020 14:12

Hei! Jeg har også hatt Bokashi-kompost i noen år og er veldig begeistret, både for jorda og for bokashivannet man ofte får ut. Jeg har hatt jordfabrikk i plastkasse inne (uten lokk) og ikke opplevd noe lukt eller ekkelt med den, men jeg har blandet bokashi-innholdet godt med gammel pottejord og lagt et ganske tykt lag jord (ca 5-6 cm) oppå bokashi-innholdet. I min siste jordfabrikk innomhus var det såpass tint ute at jeg kunne hente inn en neve hagejord og du verden, det ble godt og varmt i jordfabrikken! En egen pallekarm høres veldig bra ut :D
Et lite tips; noen renovasjonsselskap har tilskuddsordninger for bokashi - her i Drammen hvor jeg bor har de tilskuddsordning (https://www.rfd.no/henting-av-avfall/fa ... /bokashi#/ ) hvor man kan få dekket innkjøp av bøtter.
bro

Innlegg Nienna Ons Apr 29, 2020 14:42

Kjekt at du deler erfaringene dine, bro :D Jeg har nettopp startet, og ikke tappet noe gjødselvann enda. Men jeg lurer på om der virkelig er så sterkt at det skal blandes 1til 100. I såfall bør man være selvforsynt med flytende gjødsel. Ingen ting er bedre :) Jeg legger matavfall i bøtten hver andre eller tredje dag. Håper det er enda bedre for de anaerobe bakteriene enn å åpne bøtten hver dag. Skal sjekke om kommunen min dekker bokhasikompostering :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester