Komposttråden

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Komposttråden

Innlegg Albings Søn Apr 21, 2019 23:49

Resultatet etter at den har stått i ro over påske, Runegutt er at dampen sto opp da jeg åpnet lokket da jeg jom hjem nå :D noe mugg på toppen, men regner med det er fordi jeg ikke har rørt den uka jeg har vært borte, og fordi malten jeg hadde oppi var VELDIG fuktig. Pøste på med flis, men sikkert ikke nok. Var såpass mye at det var vanskelig å gjette seg til forholdet. Men at det er hett er vel det viktigste, da regner jeg med det går seg til
Albings
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Albings Ons Apr 24, 2019 10:27

Jeg fortsetter å spørre litt for å lære litt om modning.. jeg tenkte jeg kunne kjøpe en kaldkompostbeholder på Clas ohlson for ettermodning. Den har samme prinsipp som kompostbjørnen min, med fylling fra toppen og tømmeluke nede. Den er åpen i bunnen, slik at den modnende komposten kommer i kontakt med bakken. Denne løsningen virker for meg som en ryddig og praktisk en, der komposten er beskyttet mot utvasking av regnet. Trenger komposten luft under modning, altså at pallekarmer er mer egnet, med en luftigere, større overflate?
Albings

Innlegg Albings Tir Apr 30, 2019 10:14

Jeg fortsetter å spørre i tilfelle noen biter på en dag :) jeg har en del løvetann jeg har røsket opp, og tenkte jeg skulle kompostere dette og. Det er vel ikke spesielt rikt på hverken karbon eller nitrogen, men det går vel med? Jeg har såpass god fart på komposten nå at jeg ikke er bekymret for at ugresset overlever. Krystet en neve i går for å sjekke fuktigheten, og varmen var på smertegrensen! Bør jeg porsjonere ut løvetannen sammen med det daglige kjøkkenavfallet over tid, eller kan jeg bare hive et par bøtter med én gang? Og hvordan balanserer jeg dette med strø? Nitrogenfattige (?) løvetannblader trenger kanskje mindre strø enn nitrogenrikt husholdningsavfall dersom jeg hiver i alt på en gang?
Albings

Innlegg Runegutt Tir Apr 30, 2019 15:48

Modning: Høres smart ut med ekstra kompostbinge til modnig.
Umoden kompost er spirehemmende.
Umoden kompost kan brukes som "Mulch" rundt veletablerte planter,
Forhindrer ugras fra å spire.
Ellers e 4-6 mnd. ei grei ettermodningstid.
Karseprøvehvis du er i tvil.

Løvetann, er vel ganske næringsrikt.
Jeg putter sånne ting i, uten å tenke mer på det.
Hvor mye flis du trenger, tjaaaaa. Du får bruke nesa.
Lukter det amonjakk, mer flis.
Er den varm og fin, ikke tull med den :)
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Albings Tir Apr 30, 2019 16:28

Takker :)
Albings

Innlegg Albings Tir Jun 11, 2019 19:08

Hvor fort er det egentlig greit å fylle opp en varmkompost? Som tidligere nevnt har jeg tatt over en ordentlig stemoderlig behandlet hage, og brenner inne med ganske mye hageavfall. Så langt har jeg kvernet opp det karbonrike avfallet og brukt som flis, og kompostert dette med kjøkkenavfall. Jeg har også fylt en kaldkompost til randen. Jeg er redd det blir veldig fort fullt i varmkomposten hvis jeg også skal kompostere det grønne fra hagen der.. da jeg aldri har åpnet bunnen og tømt komposten min, hva kan jeg forvente etter feks 3, 4, 5 eller 6 måneder? Når bør jeg investere i en varmbinge nummer to? Jeg tror jeg har bra fyr i bingen min, leser stort sett fra 45 til litt under 60 grader når jeg daglig er ute og fyller oppi dagens avfall..
Albings

Innlegg Runegutt Tir Jun 11, 2019 21:25

Albings skrev:Hvor fort er det egentlig greit å fylle opp en varmkompost? Som tidligere nevnt har jeg tatt over en ordentlig stemoderlig behandlet hage, og brenner inne med ganske mye hageavfall. Så langt har jeg kvernet opp det karbonrike avfallet og brukt som flis, og kompostert dette med kjøkkenavfall. Jeg har også fylt en kaldkompost til randen. Jeg er redd det blir veldig fort fullt i varmkomposten hvis jeg også skal kompostere det grønne fra hagen der.. da jeg aldri har åpnet bunnen og tømt komposten min, hva kan jeg forvente etter feks 3, 4, 5 eller 6 måneder? Når bør jeg investere i en varmbinge nummer to? Jeg tror jeg har bra fyr i bingen min, leser stort sett fra 45 til litt under 60 grader når jeg daglig er ute og fyller oppi dagens avfall..

Varmkomposten bør gi deg råkompost etter 4-8 uker. Råkomposten må få modnes like lenge før du bruker den nedblanda i jord, MEN du kan bruke den som toppdekke.
Råkompost er spirehemmende. Den forhindrer uttørring, er super markmat, og forhindrer ugresfrø fra å spire.

Hvaslags varmkompostbinge har du?
Jeg bruker to binger, en Grønne Johanna og en Kompostbjørn. Sistnevnte er best!
Mine binger får barnehageavfall (mat) og rotugras nå.
Hageavfall bruker jeg som toppdekke, og i hügelbed.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Albings Ons Jun 12, 2019 7:12

Jeg bruker kompostbjørn, er veldig fornøyd så lurte på om jeg skulle investere i en til for å doble kapasiteten og fore hver av de annenhver dag. Med to små barn blir det mye matrester!
Modning skal gå fint, har en kaldkompostbinge til det, og da er jo volumet kraftig redusert.
Albings

Innlegg Runegutt Tor Jun 13, 2019 14:17

200 liter ferdig kompost er 200 liter
Så du trenger en avlastningskompost på minst samme volum, helst mye større.
Pallekarm er ei grei kaldkompostløsning/ modningsløsning
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Tor Jun 13, 2019 20:23

Jeg har enda ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg varmkompost, men kaldkompost har jeg. Jeg stifter hønsenetting oppe på en palle og setter 4-5 pallekarmer oppå. Når den er full begynner jeg på neste. Jeg kan stort sett "høste" av komposten etter et halvår. Jeg fyller opp en når jeg rydder i hagen om våren samtidig som jeg blander det med grove biter jeg får når jeg sikter ut det fineste fra den som har stått siden i fjor. Når bingen er nesten full fyller jeg på med jord fra kjøkkenhagen eller sekk og sår noe spiselig. I fjor var det løk og gulrot. Året før der satte jeg poteter. Når den gamle bingen er tømt begynner jeg å fylle den med sommerens hageavfall. På toppen tømmer jeg krukkene med sommerblomster. Da er det høst så da kan jeg begynne å tømme den som jeg har hatt som "grønnsakshage" det året. Slik fortsetter det. Jeg trodde jeg måtte ha tre binger for å få alt unna, men det har holdt med to så langt. Det verste rotugresset legger jeg i matavfallet. Om man har større hage enn mine 400 kvm må man vel ha dobbelt sett.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Tor Jun 13, 2019 21:04

Jeg planter tett i bedene. Om våren spirer det på tusenvis av akeleier og andre selvsående stauder. De lar jeg bare stå. Når staudene vokser seg til kveler de småplantene. Det som likevel smyger seg opp mellom staudene er lett å luke. På en kveldstur i hagen baller jeg sammen slike ugressmatpakker som jeg legger under staudene. Det vises jo ikke når plantene står tett. Jeg prøver altså å bygge jord :) Forstyrre den minst mulig, og fore alle de nyttige organismene som lever der nede. Jorden blir både varmere og luftigere av å ikke være naken. Den holder bedre på fuktigheten, og demper kraftig regn.

Men alt kan jo ikke komposteres på stedet. Jeg har slike grønne nettingbinger fra Biltema. Åtte på rad bak en hekk. De fyller jeg med alt løvet og mye kvist og kvast. Og i tillegg har jeg en pallekarm til ferdig soldet jord. Bygger på med flere karmer etter behov. Veldig praktisk å ha sitt eget jordlager. Jeg både sår og prikler grønnsaker i egenprodusert jord. At den ikke er ugressfri er ikke noe problem. Men om nødvendig steriliserer jeg mindre mengder såjord i stekeovnen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg camlin Tor Jun 13, 2019 22:46

Vi har et lite småbruk som sommerhus. Vi kjøpte i fjor og forrige helg lagde jeg den første kompostbingen. Mannen tok en runde på "plenen" (les: jungelen) med ryddesaga og jeg samlet restene i kompostbingen. 5 pallekarmer høy og det ble topp på den. Ser nok at jeg trenger en 27 kompostbinger eller noe før vi får kontroll på jungelen som har stått ustelt i 40 år. Siden det bare ble gress og ugress denne gangen har jeg i dag bestilt meg kvistkvern. Planen er å kverne opp kvisthaugene etter vedproduksjonen i vinter. Da får jeg spa om og blande godt. Jeg har planlagt å lage jord dette året før de opphøyde bedene i ny kjøkkenhage snekres til høsten. Etter hvert som vi klipper jungel/hugger trær blir jeg å fylle opp bingene, toppe opp med jord og plante eller så. Satser på å få fylt opp 4-5 senger i året og jeg trenger 7-8 stk på ca 1x4 m. I bunnen legger jeg rester fra tidligere tiders trefelling som ligger litt rundt på tomta. De blir jo til jord de også.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg bubbs Fre Jun 14, 2019 7:16

Albings skrev:Jeg bruker kompostbjørn, er veldig fornøyd så lurte på om jeg skulle investere i en til for å doble kapasiteten og fore hver av de annenhver dag. Med to små barn blir det mye matrester!
Modning skal gå fint, har en kaldkompostbinge til det, og da er jo volumet kraftig redusert.

Vi er 6 i husholdningen (3 voksne og 3 barn), til høsten blir vi 8 (en ekstra voksen og ett ekstra barn). Vi har to binger og de fylles begge to. Jeg kaster ikke annen hver gang nødvendigvis; i en periode har jeg den ene gående litt bedre, og når den er relativt full så rører jeg mest i den og kaster en periode i den andre bingen. Det funker greit. Det går raskt å få den "hvilende" komposten i farta igjen; bakteriene er jo der i hvile, klare til å gjøre innsats. På sommerhalvåret må jeg tømme litt nederst ca en gang i måneden. Stort sett greier jeg å tømme dem ganske godt innen høsten. På vinteren er jo komposteringen litt treigere og i perioder har det fylt seg nesten helt fullt i begge. Da bare rører jeg i dem en periode og venter til massen faller litt. Med en gang varmen kommer blir det gjerne mer fres i bingen.

Om det jeg tømmer ikke er fullstendig kompostert, så kaster jeg det tilbake på toppen.
bubbs

Innlegg andedammen Fre Jun 14, 2019 11:19

Hei Alibings

Albings skrev:Hvor fort er det egentlig greit å fylle opp en varmkompost? Som tidligere nevnt har jeg tatt over en ordentlig stemoderlig behandlet hage, og brenner inne med ganske mye hageavfall. Så langt har jeg kvernet opp det karbonrike avfallet og brukt som flis, og kompostert dette med kjøkkenavfall. Jeg har også fylt en kaldkompost til randen. Jeg er redd det blir veldig fort fullt i varmkomposten hvis jeg også skal kompostere det grønne fra hagen der.. da jeg aldri har åpnet bunnen og tømt komposten min, hva kan jeg forvente etter feks 3, 4, 5 eller 6 måneder? Når bør jeg investere i en varmbinge nummer to? Jeg tror jeg har bra fyr i bingen min, leser stort sett fra 45 til litt under 60 grader når jeg daglig er ute og fyller oppi dagens avfall..

Du kan trygt fylle bingen helt full i en smell, etter få dager har det sunket sammen og kan toppes ytterligere. Men det kan bli litt kompakt og "vanskelig" og lufte (om behov), kanskje særlig fordi jeg kjører alt ugresset gjennom kverna før det går i bingen.
Min erfaring er at hele prosess går mye fortere når det kvernes, så jeg har lagt meg til den rutinen.
Jeg har en Cipax jeg stort sett bare bruker til rotugress og ugress gått i stokk/frø, som flyttes rundt der jeg holder på i hagen.
Den fast "parkeringsplass" opp på lokket til septiktanken om vinteren, der får den litt ekstra varme undenfira og jeg finner lokket til tanken lett, om behovet skulle melde seg med mye snø (klok av skade).
Den ble sist fylt helt opp, i begynnelsen/medio mai, har per nå sunket sammen til under det halve, og har vært ferdig rå kompost et par uker, så det tok 2-4 uker.
Strengt tatt trenger ikke rotugresset og frø ligge mer en, en 3+ dager og koke over 55grader i varmkomposten, før du kan lempe det videre i en kaldkompost, så vis du ikke har "dårlig tid" med å produsere jord kommer du langt med en dunk og X antall paller eller annet for etter kompostering.

Se deg om etter flere binger på finn, eller i nærområdet, det er stadig noen til salgs (og gis bort).
De er jo ganske dyre nye, og gjenbruk er fint.

Jeg fikk begge mine Komposbjørner mot å fjerne dem. Manglet inner lokk, det hadde de kastet så måtte bestille nye fra leverandør.

Her er mitt kompost/jord oppsett i år 2 bjørner og div palle karmer (4 i høyden)
Bilde

jeg setter karmene tett rundt bjørnene så det blir minst mulig flytting og alt står der jeg utvider kjøkken hage, så blir det flyttet videre til nye prosjekt når den tid kommer.

Jeg bruker også isopor fiske kasser til mark kompost, mye av råkomposten fra alle dunker går til det, men masse går også direkte i de 2 til 3 nederste pallekarm høydene, litt avhengig hva jeg dyrker på toppen.
Jeg bygger da opp som "lasagne" med papp/papir, halv moden hestelort, plenklipp, tang .... (alt som kan komposteres)
Bruker også bildekk som "binger" og "bed" , på samme måte.

Nytt av året her er mark kompost i "gilde kasser" fra de får jeg mega bra avsig i form av gjødsel vann.

Mark komposten gir det fineste slutt produktet

Bilde

Det er lett å bli hekta på å dyrke jord :oops:

Vi er steady 3 voksne og 1 barn i husholdningen og det kan bli snaut med bare 1 varmkompost dunk i jula om det er her feiringen foregår. Men bokhasi kan være et supplerende eller rimeligere alternativ til topper vinterstid, og heller bruke "penga" på noe annet snadder hageverktøy.
Bilde
andedammen

Innlegg Albings Lør Jun 15, 2019 7:42

Wow, andedammen! Det var litt av et oppsett! Jeg har lovet kona å begrense meg til kroken min bak garasjen, så jeg er i utgangspunktet begrenset til tre, kanskje fire binger.
Jeg har nok undervurdert hvor fort det faktisk går i varmkomposten. Jeg har hengt meg opp i alle disse tipsene om å tømme hver høst eller vår, men hvis massen ikke trenger mer enn to til fire uker før jeg kan legge til modning er jo kapasiteten mye større enn jeg trodde. Nå har jeg noen sekker med hageavfall i kø, der jeg tar en slump og blander med matavfallet hver dag. River det litt i biter, da kverna mi gjerne tetter seg litt med det ferske, fuktige ugresset
Albings

Innlegg andedammen Man Jun 17, 2019 23:01

Hei igjen

Albings skrev: kverna mi gjerne tetter seg litt med det ferske, fuktige ugresset

Min gjør også det, men jeg bruker hage slangen og spyler det ut med vann, når det tetter seg, det går raskere en å åpne den stadig vekk. Jeg må fortsatt åpne den fra tid til annen, men som oftest er en spyling nok og eventuelt dra det ut av utblåsning siden.
Men jeg fjernet matetrakten for mange år siden for å kunne kverne papp og hele brød til høns.
Det nytter ikke med trakten på, det er alt for liten mate åpning og mye lettere (raskere) å rense (dra ut) fra toppen når en seig kvist kiler seg. Slå alltid av kverna når noe går i stå og bruk alltid hansker.
Må også huske å bruke briller da det hender den kaster småkvist og singel stein som kan ligge gjemt i store rottuster, i retur.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg lar pappen ligge på bakken og lar den bli fuktig før kverning, det går mye lettere da. Papp som karbon i stedet for kvernet kvist, er "bedre" (komposterer fortere).

Her er rabarbra før/etter kverning

Bilde

Bilde

Jeg kjøpte kverna 1988, går fortsatt så det griner :jump:
andedammen

ForrigeNeste

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest