Etablere "skog" på gressplen

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Etablere "skog" på gressplen

Innlegg Rosmarin Ons Jun 12, 2019 18:27

Jeg har lyst til å gjøre om en del av plenen min til "naturtomt"/skog - dvs fylle den med ville, lokale arter som finnes i skogen her i nærområdet. Hvordan går man frem? Jeg antar første steg er å fjerne gresset, men hva skjer etter det? Bør man fylle på med en spesiell type jord, eller blande inn et eller annet i eksisterende jord (sand? barnåler?) for å gjøre den magrere og/eller surere? Kan man (forutsatt at man har tillatelse fra grunneier ;) ) flytte slikt som mose, blåbær og røsslyng fra skogen inn i hagen, eller har de for sårbare rotsystemer?

Tomta er i dag typisk ny-boligfelt-hage: Et tynt lag hagejord med en paddeflatt gressplen + tujahekk i tomtegrensa. *grøss* xx( :lol:
Brukerens avatar
Rosmarin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Etablere "skog" på gressplen

Innlegg kirsitn Tor Jun 13, 2019 10:35

Hva du bør gjøre med jorda kommer nok an på hva slags skog du ønsker å anlegge. Barskog har vel som oftest nokså sur jord, mens blandingsskog og løvskog har mer nøytral jord. Hvis du skal dyrke blåbær bør du blande inn sur jord, mens klassiske blomsterengplanter trives bedre med veldrenert, nøytral/kalkrik jord. Hvis du får lov av grunneier å hente planter, så burde det være mulig å flytte frøplanter/ungplanter av både trær og andre planter bare du graver dypt nok til å få med røttene.

Røsslyng er grei å flytte på, blåbær tror jeg har lengre røtter, men det burde gå an å flytte den også hvis du bare sørger for å få med en stor nok klump med jord + vanne godt i ukene etter flytting.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rosmarin Tor Jun 13, 2019 13:36

Takk for svar! :) Det er i hovedsak barskog jeg tenker på, med einer, furu og grantrær, og mose, lyng, blåbær og krekling som bunndekkere. Men også kanskje litt sølvvier og dvergbjørk - det spørs hvor mye jeg klare/vil skvise inn, det er ikke snakk om mange kvadratmeterne. Vil bare ha noe "skogsaktig" å se ut på fra stuevinduene - det er jo litt hyggeligere enn tujahekk + plen, spesielt om høsten og vinteren! :D

Hvor får jeg tak i/lager sur jord?
Brukerens avatar
Rosmarin

Innlegg Nienna Tor Jun 13, 2019 14:23

Vil du ha skog må du gjøre som skogen :) Slippe ned masse løv og kvister og kongler. Og la vissent gress få ligge. Altså må du samle alt du kan av naturmateriale og begynne å bygge jord. Fælt at de graver bort god jord når de bygger, og kun legger tilbake i underkant nok jord til en plen :roll:
Jeg ville ikke ha fjernet gresstorv. Bare fylt på med masse hageavfall.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rosmarin Fre Jun 14, 2019 9:09

Ja det høres jo rimelig ut. Da får jeg ta noen turer ut i skogen med ekstra stor ryggsekk :D Det er nå man skulle hatt hengerfeste på bilen...
Brukerens avatar
Rosmarin

Innlegg Nienna Fre Jun 14, 2019 11:08

Rosmarin skrev:Ja det høres jo rimelig ut. Da får jeg ta noen turer ut i skogen med ekstra stor ryggsekk :D Det er nå man skulle hatt hengerfeste på bilen...

Kanskje nabolaget har noe de vil bli kvitt? Alt duger til jord, ugress, kvister, plenklipp, osv.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester