Skift til PC-stil
Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.
Skriv et svar

Hva slags type sand er best?

Tor Jul 18, 2019 18:12

Hva slags type sand er best å bruke i krukker og bed, og hvor får man tak i det? Mener å ha lest et sted at "elvesand" er bedre enn "knust sand", men når jeg søker på disse begrepene på nettet finner jeg ingenting.. kanskje det heter noe annet på norsk?

Re: Hva slags type sand er best?

Tor Jul 18, 2019 19:00

Jeg har brukt vanlig sand som er kjøpt hos den lokale leverandøren. Det er sånn som blir brukt til alt mulig, og den har ihvertfall vært grei nok i hagen. Man må visst kjøpe et lass om gangen da, men jeg fikk noen bøtter hos noen venner som hadde kjøpt et lass.
Jeg tror det er greit å bruke den sanda som er å få kjøpt der du bor. :)

Fre Jul 19, 2019 10:03

Når man vil bruke sand til potteplanter er det for at jorden skal bli "bedre drenert", - mer gjennomtrengelig for vann. - mindre klissen. Da må ikke sanden være for finkornet. Det er best med en kornstørrelse på 2-3 mm, uten finere partikler. Dette selges ofte som "akvariesand" i dyrebutikker og slike steder. Noen steder finnes det som "strøsand", til en langt billigere pris.

Fre Aug 09, 2019 9:09

Takk for svar. :) Calypso, det høres rimelig ut.
Jeg aner ikke hvor sand er å få tak i her i Fredrikstad, eller hva slags type sand dette evt er. Har ikke hengerfeste på bilen og hagen min er bare 50 m2, så jeg håper å finne noe som ikke må kjøpes i biltilhenger-mengder. :lol:

Spiller det egentlig noen rolle om sanden er naturlig (typ "elvesand"), eller om den er knust av stein - i så fall hvorfor? Har sett enkelte steder at elvesand skal være bedre, uten at jeg helt skjønner hvorfor..
Skriv et svar