Hva slags type sand er best?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva slags type sand er best?

Innlegg Rosmarin Tor Jul 18, 2019 18:12

Hva slags type sand er best å bruke i krukker og bed, og hvor får man tak i det? Mener å ha lest et sted at "elvesand" er bedre enn "knust sand", men når jeg søker på disse begrepene på nettet finner jeg ingenting.. kanskje det heter noe annet på norsk?
Brukerens avatar
Rosmarin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva slags type sand er best?

Innlegg timanna Tor Jul 18, 2019 19:00

Jeg har brukt vanlig sand som er kjøpt hos den lokale leverandøren. Det er sånn som blir brukt til alt mulig, og den har ihvertfall vært grei nok i hagen. Man må visst kjøpe et lass om gangen da, men jeg fikk noen bøtter hos noen venner som hadde kjøpt et lass.
Jeg tror det er greit å bruke den sanda som er å få kjøpt der du bor. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Fre Jul 19, 2019 10:03

Når man vil bruke sand til potteplanter er det for at jorden skal bli "bedre drenert", - mer gjennomtrengelig for vann. - mindre klissen. Da må ikke sanden være for finkornet. Det er best med en kornstørrelse på 2-3 mm, uten finere partikler. Dette selges ofte som "akvariesand" i dyrebutikker og slike steder. Noen steder finnes det som "strøsand", til en langt billigere pris.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rosmarin Fre Aug 09, 2019 9:09

Takk for svar. :) Calypso, det høres rimelig ut.
Jeg aner ikke hvor sand er å få tak i her i Fredrikstad, eller hva slags type sand dette evt er. Har ikke hengerfeste på bilen og hagen min er bare 50 m2, så jeg håper å finne noe som ikke må kjøpes i biltilhenger-mengder. :lol:

Spiller det egentlig noen rolle om sanden er naturlig (typ "elvesand"), eller om den er knust av stein - i så fall hvorfor? Har sett enkelte steder at elvesand skal være bedre, uten at jeg helt skjønner hvorfor..
Brukerens avatar
Rosmarin

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest