Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Innlegg Scrooge Tir Jun 16, 2020 18:32

Jeg har kjøpt Änglamark kogödsel, lest litt på nett og fant flere som sa at slike produkter mest var torv og ikke verdt pengene. Jeg har nå lest på sekken og det er 70% kompostert materiale, 20% hvit torvmose og 10% hønsegjødsel. Det må vel være ok, 2 sekker á 40 liter til 100 kroner.

Så til spørsmålet, jeg så for meg at én sekk gikk fort, men det står altså 1 liter per kvadratmeter per år, spørsmålet er da om en slik mengde vil gjøre noen forskjell? Jeg har blandet med hagejord (i praksis torv) fra Felleskjøpet og sand jeg har gravd frem fra hagen. Cirka 1 liter i en halv sekk hagejord virker knapt, men ser jo på innholdet at det er sterke saker.

Jeg har i første omgang begynte å ha denne blandingen på jordbærene, i håp om at det kan styrke plantene, fikk meldugg i fjor og den er tilbake i år selv om jeg gjorde mye i fjor for å bli kvitt den. I tillegg snauspiste elgen alle plantene og avleggerne, men noe har blitt igjen. I fjor vet jeg at det ble for tørt og oppdaget for sent, i år har jeg vannet mye mer, det er fint med duk, men mye av vannet renner rett av når åkeren ikke ligger på flat mark. Har sprederen stående på i timesvis, men det er ikke mye som kommer ned i jorden.

Takk for svar.
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Har så lite kompost / kugjødsel effekt?

Innlegg Nienna Tir Jun 16, 2020 19:55

Jeg har ikke duk under jordbærplantene. Dekker heller jorden med gressklipp og annet grønt som ugress uten frø. Det tilfører jorden næring når det brytes ned, det hjelper mot uttørking og jorden blir varmere, noe som fører til bedre vekst. Dessuten er det gratis og miljøvennlig :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Scrooge Tir Jun 16, 2020 20:06

Takk for tipset, dessverre er kattene i nabolaget et problem jeg gjerne skulle vært foruten. De har hagen min som toalett, selv middel fra Felleskjøpet har liten effekt (større effekt på meg!). Har lagt kvister og slikt, det sparkes vekk. Stukket ned masse grillpinner, det er ikke pent, men det ser ut til å ha en effekt. Men blir tullete om skal stikke det ned overalt.
Scrooge

Innlegg camlin Ons Jun 17, 2020 17:59

Jeg legger rosegrener over nysådd kjøkkenhage. Det virker godt.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest