Valurt

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Valurt

Innlegg Nienna Ons Okt 07, 2020 18:45

Jeg har veldig mye valurt som formerer seg styggfort. Skal jo være flott til gjødselvann. Spørsmålet er om gjødselvirkningen er god hvis man gjør som jeg tenker å gjøre, nemlig rive den opp og legge den oppå jorden i pallekarmer. Kunne vel lage gjødselvann nå, men er usikker på om nytten er så stor til jord uten planter i vekst. Noen som vet?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Valurt

Innlegg aimar Ons Okt 07, 2020 19:32

Valurt er godt egnet som jorddekke, eller du kan legge dem i komposten blandet med f.eks løv og småkvist.
Enig med deg i at å lage gjødselvann nå er litt ugunstig, veldig mye av næringa vil være forsvunnet til våren.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Ons Okt 07, 2020 20:12

Flott :) Takk for svar. Da blir det kompostering rett i pallekarmen. Og til neste år tenker jeg å lage gjødselvann av både valurt og brennenesle.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tor Okt 08, 2020 14:34

Får håpe den ikke begynner å gro i pallekarmen. Den må vel betegnes som ekstra villig, men insektene liker den da. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg kvittet meg med den. Min står utenfor gjerdet mot sti, men sniker seg jo innenfor. Dessverre får den meldugg. Det er vel ikke lurt å ha i gjødselvannet. Jeg kapper den en gang pr. sommer. Villig kommer den opp igjen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Okt 08, 2020 15:57

Jeg tenkte å grave opp en god del, og fjerne røttene før jeg legger den til kompostering. Heldigvis har den aldri hatt meldugg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Lør Okt 10, 2020 23:58

Eg ynskjer meg også valurt i hagen, men ikkje den invasive sorten, men den sterile bocking 14, men eg har ikkje lukkast å få tak i ei rot enno.
Eg lagar neslevatn kvart år og det eg ikkje brukte i fjor lagra eg på plastkanner gjennom vinteren.
Veldig greit å ha tidleg vår før neslene er vokse opp.
Antageleg tapar gjødselvatnet seg gjennom vinteren (lukta tapte seg i alle fall ikkje xx( ). Nokon som veit noko om det?
blys

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester