Hvilke fugler besøker hagen din?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler besøker hagen din?

Innlegg blys Tor Jan 21, 2016 22:42

Ja, heilt enig - det er vel verd pengar og arbeid med å lage heimelaga fullverdig for. Eg kosar meg med fuglane i vinterhagen.
Dei betalar i stort monn tilbake. I tillegg til å skapa liv i vinterhagen, hjelper dei meg vår/sommer med å ta skadelege insekter i frukthagen.
Spesielt nyttig er blåmeis, der eit blåmeispar med ungar er oppe i 3 kg innsekt i året. Kjøtmeis er også ein god insektsetar.
Fuglekasser i frukthagar er ein god ide.
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg aiaus Fre Jan 22, 2016 21:15

No nærmer det seg fugletelling for 2016. Siste helga i januar håper eg det er mange som er med på fugletellinga. Har vært med nokre år og det er veldig kjekkt å kunne bidra med kor mange fugler det er i Hagen. Fuglevennen.no gjer ein god jobb med registrering synes eg. Kan også anbefale fuglefryd, boka som Anne fra moseplassen har skreve. Den var eg så heldig å få til jul. Den har eg brukt flittig ,så den kan anbefales for oss amatører.

Bilde
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aiaus Tor Feb 25, 2016 19:51

Merkelig, men no er det brått mange fugler på fuglebrettet og rundt om i hagen. Sist helga i januar då dei skulle teljast var det ikkje så veldig mange som var på besøk. Men like kjekkt er det å mate dei allikevel.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AreBare Tor Feb 25, 2016 20:13

Samme her. Nesten ikke fugler under tellingen, men nå vrimler det. Det er dog omtrent bare blåmeis og gråspurv. Hører bjørkefinker som synger rundt om i nabolaget, men de er ikke faste gjester på foringen.
Brukerens avatar
AreBare
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Feb 25, 2016 20:41

Jeg har merket det samme her. Antall fugler på foringsplassen går kraftig ned i mildværsperioder. Når det er plussgrader er det også lite rift om meisebollene.
I går og i dag hadde jeg gleden av å nyte et fasanpar som spankulerte i bedene rundt dammen :D Håper at det var snegleegg de plukket i seg. Utrolig flotte farger på hannen. Ikke hver dag jeg har så fornemt besøk :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Tor Feb 25, 2016 22:06

Storfint besøk du har i hagen din Nienna.
Måtte finne bilete av fasan på nettet - nydeleg fugl - har aldri sett desse "live".
Eg hadde mange fuglar og artar på fugleteljinga, men eg ser at det varierar med temperatur og om det er snødekke.
Har i heile vinter hatt uvanleg mykje sisik, både grå og grøn. I fjor hadde eg ingen grå.
Har og fått avkastning på epler som vi ikkje har fått brukt opp. Svarttrosta kjem kvar dag og set til livs eit eple på eit augeblink.
blys

Innlegg Nienna Søn Jun 19, 2016 20:06

I dag observerte jeg et stillitspar i hagen :D De landet på vannliljen og drakk før de fløy videre. Utrolig fine fugler :star: Leste at de liker tistelfrø, og håper de også liker frøene på kuletistlene mine. Hadde vært kjekt om de ble her, eller kom tilbake. Jeg har i allefall veldig høye trær som de kan bygge reir i :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aiaus Søn Jun 19, 2016 20:10

Å, så kjekt. Her er det mange skjorer som øver seg på sin første fyketur. Kjekt å sjå på når dei fer rundt om i hagen og kjeftinga høyres lang veg. Den faste måsen er her kvar dag , den får brødsmuler som den fyk bort til reiret sitt med. Der venter nok hoa på matforsyninga.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg akr Lør Jun 25, 2016 21:49

Her er hekkingen over for i år hagen er full av småmeis som roper på "mer mer"
Årets overraskelse var at spettmeisene flyttet inn i stærkassa, og da stæren kom ble den jagd, også fra nabostærkassa 5 m unna. Så den forble tom. Stær kan bo i koloni, men tydeligvis ikke med spettmeis! Hva gjør jeg til neste år? Spettmeis er bra nok, men jeg vil gjerne ha igjen stæren!
akr

Innlegg blys Man Jan 23, 2017 15:36

Eg vil minne alle fuglevener om hagefuglteljing for 2017 laurdag 28. og søndag 29. januar.

Registrering på
http://www.fuglevennen.no
blys

Innlegg aiaus Ons Jan 25, 2017 20:35

Ja, alltid like kjekt da. Blir spennande å sjå om det blir meir fugler enn i fjor. For tida er det godt med besøk her i hagen. :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Mar 19, 2017 21:02

I det siste har jeg hørt en kattugle i hagen. Den har sittet i et tre ganske nærme huset etter lyden å dømme. Har ikke sett den, men har sjekket ut lyden på nettet, og er sikker på at det er en kattugle. En kveld hørte jeg også svar fra en hunn.
Men noen hule trær har jeg ikke i hagen. Så jeg undrer meg på hvorfor den er her så mye. I flere uker har den sittet og ropt ut i natten. Burde jeg få tak i en uglekasse, eller er det for sent nå?

Er det noen av dere som har erfaring med kattugle i hagen?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mccoolhill Man Mar 20, 2017 10:40

Det blir faktisk aldri for sent å sette opp fuglekasser. Mange arter liker å bruke svært god tid på å finne ut om de vil bruke den eller ikke, så om den kommer opp etter at hekkesesongen er igang så kan den bli brukt neste sesong. For uglers del så liker de også å bruke fuglekasser som lagringsbokser på vinteren og som soveplass.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg Dag Man Mar 20, 2017 12:37

I går hadde jeg et ganske langvarig besøk av spurvehauk i hagen min. Den satt i epletreet og fulgte
med fuglene på foringsbrettet. Kan ikke huske at jeg har hatt et så celebert besøk i hagen min tdligere.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Mar 20, 2017 21:12

Mccoolhill skrev:Det blir faktisk aldri for sent å sette opp fuglekasser. Mange arter liker å bruke svært god tid på å finne ut om de vil bruke den eller ikke, så om den kommer opp etter at hekkesesongen er igang så kan den bli brukt neste sesong. For uglers del så liker de også å bruke fuglekasser som lagringsbokser på vinteren og som soveplass.

Takk for info :) Burde egentlig ha skjønt det selv, for jeg ser jo at spurvene har brukt fuglekassene i hele vinter. Men at uglene også bruker kassene som spiskammers ville jeg ikke ha gjettet :)
Men jeg begynner også å bli litt bekymret for småfuglene. Synes at det er blitt færre av dem i hagen denne vinteren. Som Dag har jeg hatt spurvehauk her flere ganger, og hønsehauk har jeg sett sitte på plenen og spise en fugl. Ikke så kjekt selv om rovfugler også må ha mat. Så kanskje jeg overlater til kattuglen å finne seg hus selv.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mccoolhill Man Mar 20, 2017 23:40

Fordelen med å ha katteugler rundt huset er at de er svært dyktige musejegere. Så ikke dumt hvis man får de i kasser i nærheten av huset.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

ForrigeNeste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest