Hvilke fugler besøker hagen din?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilke fugler besøker hagen din?

Innlegg Nienna Tir Mar 21, 2017 15:26

Mccoolhill skrev:Fordelen med å ha katteugler rundt huset er at de er svært dyktige musejegere. Så ikke dumt hvis man får de i kasser i nærheten av huset.

Musejegere vil vi ha :) Da blir det nok kasse likevel. Må være vanskelig for kattugler å finne hulrom i trær som passer til en såpass stor fugl. Jeg har kun et eneste tre med hull i, og der hekket det et rødstrupepar i fjor. De var utrolig søte :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mccoolhill Ons Mar 22, 2017 9:56

Bare vær obs på at du får rett størrelse på kasse og hull. De er utrolig kresne. Mål finner du på www.fuglevennen.no
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Ons Mar 22, 2017 23:17

Mccoolhill skrev:Bare vær obs på at du får rett størrelse på kasse og hull. De er utrolig kresne. Mål finner du på http://www.fuglevennen.no

Tusen takk for linken :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Lør Apr 15, 2017 18:32

I går var det fyrste sommardag og i dag såg eg årets fyrste linerle i hagen. Det er berre til å bli glad av - for ei herleg tid vi har framfor oss :jump:
blys

Innlegg akr Man Apr 17, 2017 16:02

Det er kald vår ute, men mange trekkfugler har kommet. Så nå er det artig på foringsplassen i hagen: Jernspurv, rødvingetrost og bjørkefinker, mange. Og bokfink og røstrupe
Bjørkefink er noe for seg selv: Rød og svart, svartprikket ut på hodet, nesten skummel
Kjøpte frø i hylla på Coop, mange slag og spanderte, det slo an!
akr

Innlegg aiaus Fre Okt 06, 2017 18:14

Då har eg i ettermiddag hengt opp fuglemateren att. Kjøpt inn solsikkefrø og fullt materen opp , og på fuglebrettet. Rødstrupe har allerede vært på besøk , nøtteskrika var også bortom brettet. Så kjem vel dei andre på besøk etterkvart. Synes da er kjekkt å følgje med kva fugler som vil koma å besøke Hagen utover hausten.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mccoolhill Lør Okt 07, 2017 8:02

Har også begynt å mate de. Ulempen er at kjøttmeisene har begynt å kakke på soveromsvinduet mitt hvis de mener jeg er treg om å komme meg opp om morran...
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg Solveig Lør Okt 07, 2017 16:41

:lol: . De pleier å varsku her og, ikke bare kjøttmeisene, men spurvene også.

Det er et yrende fugleliv i hagen, og jeg synes det er veldig hyggelig med disse små fjærkledde som lager liv og røre i hagen.

Vi har hatt et par tyrkerduer som har hekket i nærheten i sommer, i tillegg til en hann, som sikkert prøvde å kapre dama til han andre. Det ble nesten vel mye "ho-ho-ing" en stund tidlig i sesongen... Fikk nesten gnagsår i ørene :lol: .
I dag kom det hele 14 tyrkerduer og landet foran huset,så de driver kanskje og samler seg før høstens "sydentur" :) .
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Lør Okt 07, 2017 16:49

Jeg ville også begynne med fuglemating, men den nye katten blir helt vill på kjøkkenbenken :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Lør Okt 07, 2017 16:55

Ja, de kattene... De vil jo gjerne gomle i seg alle fuglene om de kunne, men jeg prøver så godt jeg kan å holde han rakkeren vår unna. Han ligger på lur under hostabladene, og nå og da finner jeg en haug med fjær :x . Har satt ned to pinner med netting foran et av de stedene der han pleier å sitte. Foran hostaene har jeg stukket ned pinner tett i tett, i håp om at fuglene rekker å lette før han kommer seg forbi sperringene :mrgreen:
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Enot Tir Okt 10, 2017 18:57

Har alltid mata fugler, men i vår fekk me besøk av så mange rotter som også ville ha maten som var lagt ut til småfuglene, at eg måtte slutte.
Men vil prøve att, men har ikkje hengt opp noko enda. Men eg ser mange småfugler her, nøtteskrike, småspurver m.m.
Ja og ekornet er her og. Men me får sjå :)
Enot

Forrige

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester