Moskusender i hagen

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Moskusender i hagen

Innlegg Rosmarin Søn Jan 28, 2018 13:31

Noen som har erfaring med moskusender i hagen? Hva slags "hus"/bur har dere til de? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å skaffe meg et par høner, men vi plages sånn med snegler her at jeg nå heller mer mot moskusender (som visstnok er effektive sneglespisere.. xx( )
Brukerens avatar
Rosmarin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Moskusender i hagen

Innlegg timanna Søn Jan 28, 2018 16:53

Velkommen til hagegal, Rosmarin!
Jeg har en venninne i Tyskland som hadde moskusender. De var morsomme dyr, og de gomlet i seg alt som var av snegler.
Du skriver ikke noe om hvor du bor - det er veldig lurt å legge til ihvertfall herdighetssone der hvor du legger inn navn og sånt.
Min venninne bor i Nord-Tyskland, og ganske høyt, så det er nok en sone 3 kanskje. Men vinteren er jo ikke så lang som hos oss, så det kan egentlig ikke sammenlignes. Hun hadde et lite hus til endene med gjerde rundt. Så slapp hun dem løs i hagen når hun kunne holde oppsyn med at de ikke gnafset i seg planter og blomster! :lol:
Men gjerdet var ikke særlig solid, og endene stakk av. :roll: Og etterhvert ble de tatt av reven som bodde i skogen bak hagen. xx(
Men litt ettersom hvor kaldt det er hos deg om vinteren, bør du gi dem et hus hvor de kan ha det varmt nok. Jeg tenker du får vite litt om det der hvor du kjøper dem.
Har du tid til å ta deg av dem, kan de være et nyttig og hyggelig innslag i hagen! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rosmarin Man Jan 29, 2018 8:13

timanna skrev:Velkommen til hagegal, Rosmarin!
Jeg har en venninne i Tyskland som hadde moskusender. De var morsomme dyr, og de gomlet i seg alt som var av snegler.
Du skriver ikke noe om hvor du bor - det er veldig lurt å legge til ihvertfall herdighetssone der hvor du legger inn navn og sånt.
Min venninne bor i Nord-Tyskland, og ganske høyt, så det er nok en sone 3 kanskje. Men vinteren er jo ikke så lang som hos oss, så det kan egentlig ikke sammenlignes. Hun hadde et lite hus til endene med gjerde rundt. Så slapp hun dem løs i hagen når hun kunne holde oppsyn med at de ikke gnafset i seg planter og blomster! :lol:
Men gjerdet var ikke særlig solid, og endene stakk av. :roll: Og etterhvert ble de tatt av reven som bodde i skogen bak hagen. xx(
Men litt ettersom hvor kaldt det er hos deg om vinteren, bør du gi dem et hus hvor de kan ha det varmt nok. Jeg tenker du får vite litt om det der hvor du kjøper dem.
Har du tid til å ta deg av dem, kan de være et nyttig og hyggelig innslag i hagen! :)

Takk for det! :) Lurt dette med herdighetssoner! Ifølge det ene kartet jeg fant ligger området her i sone 2, mens de andre (gamle?) kartene sier sone 4/5..? Jeg bor relativt kystnært sør i Østfold, og mesteparten av hagen min er sørvendt, så sammenlignet med resten av landet er det i hvert fall ikke kaldt her. :)
Brukerens avatar
Rosmarin

Innlegg timanna Man Jan 29, 2018 13:40

Sone 2 stemmer nok, ja!
Da har du massevis av muligheter til stauder som jeg bare kan drømme om ...
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest