Rådyrbesøk

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rådyrbesøk

Innlegg orm Tir Mai 15, 2018 11:18

Trodde de fant mat i skogen nå, men det er vel noe mer velsmakende i hagene. De hadde besøkt en nabo i påsken. Hun har et sør- og solvendt bed. Da var det ikke kommet så langt hos oss. For noen dager siden fikk jeg se at knopper var tatt både her og der. Denne gangen har de også funnet tulipanrekka ved gjerdet der det er roser foran det meste av strekningen. Dette er tulipaner som har kommet igjen hver vår i flere år nå, så det er lettvinte planter. Den korte delen det ikke står roser foran er urørt. Ellers har de strekt seg rundt både Louiser, Thereser, Gynter og Hurdal. Nabo på andre siden av gjerdet har selvsagt også hatt besøk. Hun kunne fortelle at rådyr har hatt opphold hele vinteren i hager helt ned mot Ringveien. Det er mye lenger fra skogen enn vi bor.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rådyrbesøk

Innlegg kirsitn Tir Mai 15, 2018 11:46

orm skrev: Hun kunne fortelle at rådyr har hatt opphold hele vinteren i hager helt ned mot Ringveien. Det er mye lenger fra skogen enn vi bor.

Vi bor på Risløkka (ett t-banestopp videre østover fra Økern) og har jevnlig besøk av rådyr i hagen om vinteren.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cornelius Tir Mai 15, 2018 13:06

Vi har og stadig rådyr i hagen her, og i år har vi prøvd med å legge litt hundehår rundt omkring i tulipan/løkskuddene, og det sér ut til å ha holdt de borte i år. :) Jeg er da så heldig at jeg har en liten donor-hund, som må klippes minst 2 ggr. i året... ;)
Cornelius
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Tir Mai 15, 2018 15:45

Vi har dessverre ikke donorhund lenger. Må nok finne på noe annet om vi fortsatt skal ha tulipaner. Nå står vel kanskje rundt ¼ igjen, men noen steder er alt tatt. Ser ikke ut som disse vil ha annet enn tulipanknopper. Andre løkvekster er ikke rørt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Tir Mai 15, 2018 21:17

Rådyrene er relativt glupe skapninger. De bruker mye tid i grålysningen på å rusle rundt i hager for å bli kjent. Det er ikke primært sult som driver dem på denne tiden. De bare legger opp "spiseruter" og fluktruter til senere bruk. Og de lærer seg hvor det er trygt å bevege seg. De er ikke redd for en hund i bånd, de vurderer enkelt hvor langt den kan bevege seg.
Denne læringsprosessen kan de gjerne bruke flere år på, og vips så har du noen nye husdyr - og adskillig færre blomster.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Cornelius Ons Mai 16, 2018 6:15

Nei, jeg vet jo ikke om det er hundehåret som har gjort at vi har de fleste tulipanene i behold i år, siden jeg ikke har observert rådyr etter at vi la det ut - men jeg kan jo forestille meg at rådyr ikke liker å få hundehår i munnen... :lol:

Ellers så har jeg jo vurdert en sånn vann-skremmer, som denne, men vi har jo 3 katter óg, som vi ikke ønsker å skremme bort... :D
Cornelius

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest