Humlekasse!

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Humlekasse!

Innlegg LindaKanina Ons Feb 22, 2017 11:42

I år skal jeg ha humlekasse. :D Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg litt i gang?
Lest at de skal ha bl.a tørt gress i den. Funker det med fint høy? Jeg kjøper både grovt og fint høy til kaninene, og tenkte kanskje det fine høyet funker?
Og hva med kaninpels og slikt? Det isolerer jo godt, og jeg har mengder av det. :lol:
Og er det best å lage selv, eller kjøpe ferdig på nett? Og hvor kan man eventuelt få kjøpt?
LindaKanina
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Humlekasse!

Innlegg kirsitn Tor Feb 23, 2017 10:30

LindaKanina skrev:I år skal jeg ha humlekasse. :D Noen som har erfaring med dette og kan hjelpe meg litt i gang?
Lest at de skal ha bl.a tørt gress i den. Funker det med fint høy? Jeg kjøper både grovt og fint høy til kaninene, og tenkte kanskje det fine høyet funker?
Og hva med kaninpels og slikt? Det isolerer jo godt, og jeg har mengder av det. :lol:
Og er det best å lage selv, eller kjøpe ferdig på nett? Og hvor kan man eventuelt få kjøpt?

Natur og fritid selger humlekasser: http://www.naturogfritid.no/614001/Hobb ... Humlekasse

Du kan selvfølgelig også bygge det selv etter en lignende mal. Jeg prøvde meg på en egenkonstruert variant i fjor, men humlene valgte å slå seg til i garasjen i stedet for i kassa... Men det kan jo hende du har mer flaks med kaninpels som bolmateriale. Humlene liker jo gamle musereir (kan godt være det i garasjen for alt jeg vet), og kaninpels er sikkert ikke så ulik musepels.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mccoolhill Tor Feb 23, 2017 14:03

Hører fra flere at humlekassene som de enten har laget selv eller kjøpt ikke fungerer. De er nok kresne. Har mer tro på og heller lage til kvisthauger rundt om i hagen.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Innlegg krokupan Man Apr 23, 2018 20:02

Mccoolhill skrev:Hører fra flere at humlekassene som de enten har laget selv eller kjøpt ikke fungerer. De er nok kresne. Har mer tro på og heller lage til kvisthauger rundt om i hagen.

Kan skrive under på at dei er kresne. Masse humler i hagen, men interessa for humlekassa er fråverande. Sist sommar etablerte dei seg under kassa.
Bilde
krokupan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg calypso Man Apr 23, 2018 21:20

Min erfaring er at de foretrekker kasser som ikke er fylt med for mye rart.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Ons Jun 06, 2018 19:14

Her: Ingen humler vil bo i kasse eller annethjemmelagt ( omvendt blomsterpotte) tiltak. De fortrekker under loftstaket og i grunnmuren ..Noen flyttet inn i fuglekasse..
Tror de vil bestemme selv.
akr

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester