Grevlingbesøk

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Grevlingbesøk

Innlegg orm Tir Jul 03, 2018 16:29

Mye man får se når man ikke får sove. Det kom etter hvert 3 stk. som spiste nedfalte solsikkefrø og grov i jordbingen (potetene der sannsynligvis). Bildene ble dårlige. Er ingen fotograf, men nå fikk jeg visst forminska dette.
Bilde
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Grevlingbesøk

Innlegg Villrose Tir Jul 03, 2018 17:31

Der ble de tatt på fersken, gitt!
Vi bor inntil skog, og har et grevlinghi like nedenfor. Ser spor etter dem i plenen, men har ikke hørt eller sett dem.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Tir Jul 03, 2018 22:20

Spennende besøk. Jeg har aldri sett en grevling. Gjør de noe skade i hagen?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Ons Jul 04, 2018 8:25

Spennende med tre stykker. I sommer har vi grevlingbesøk hver kveld/natt, dukker frem ved ellevetiden og spiser solsikkefrø under fuglemateren. Ingen skader her.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Knut Tistel Ons Jul 04, 2018 10:36

Har også noen grevlinger rundt her, der er kjempeflotte. Bare hyggelig å vite at de er her. Ser noen spor etter dem når de leter etter mark eller hva det nå er og graver små hull her og der. Og så spiser de alle stikkelsbærene mine straks de er modne. Men det gir jeg dem gladelig. Spiser brunsnegler gjør de visstnok også, så det er jo bra for oss hageeiere.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Ons Jul 04, 2018 16:50

Var en lyd som gjorde at jeg kikket ut av vinduet. De har nok vært borti noen stiger som sto ved veggen, Virker som de beveger seg langs gjerder og husvegger for ikke å bli oppdaget og her er det jo ganske tett med grønt som skjuler dem. Jeg sto ganske lenge i vinduet og prøvde å ta bilde av dem. Det reagerte de lite på, men da gemalen skulle se på dem i forgårs kveld for den ene, som var der da mellom kjørvel, løpstikke og gjerdet. I går kveld så jeg ingen. Hørte en lyd som var som litt katt og litt gris. Kanskje så de seg ferdig med å rote i jorda etter solsikkefrø, men vi har også stikkelsbær da. Vet ikke om de gjør så mye skade om du da ikke har slike larver i plenen som også spiser opp gressrøtter og da må vel plenen uansett rehabiliteres.
Lurer på hvor de kommer fra. Vet at det har vært bol under et gmlt. uthus her oppe for mange år siden, noe nærmere skogen enn vi er, men alt gammelt er borte el. oppgradert nå og mye nytt er bygget nærmere skogen siden den gang. Vi bor dessuten stadig tettere her.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Ons Jul 04, 2018 18:10

Det er imponerende hvordan de klarer å finne seg plasser selv om vi mennesker invaderer mer og mer av leveområdene deres. Til og med i Oslo sentrum bor det grevlinger; vet blant annet at de holder til i og rundt Etterstad kolonihage, og sikkert mange andre plasser også.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest