Hva holder de på med?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva holder de på med?

Innlegg Nienna Tir Aug 21, 2018 13:37

Er det sneglesex, trekant sådan :shock: , eller legger de egg? Jeg har funnet disse brunsneglungene hele sesongen. Og i gang med det samme som dem på bildet.
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Hva holder de på med?

Innlegg Nienna Ons Aug 22, 2018 20:36

Jeg tror at disse sneglene gjør seg klar til parring, og at det hvite som stikker ut er kjønnsorganer. Hadde håpet på mer info :) Jeg finner lite annet på nettet, enn den samme gamle leksa om at de store sneglene parrer seg i august, og legger egg som klekkes før vinteren. Hvorpå yngelen overlever vinteren, mens de voksne dør. Jeg har funnet slike små og enda mindre, altså helt nyklekte brunsnegler hele sommeren. Til tross for tørke og påstått reduksjon av sneglebestanden. Noe som må være ren ønsketenkning siden brunsneglene opprinnelig kommer fra varmere land enn Norge, og trolig har utviklet en voldsom produktivitet når det gjelder formering, og særdeles tykt slimlag for å beskytte seg mot tørke.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tor Aug 23, 2018 11:56

Dette er nok ikke barn av brunsnegler, mer trolig at det er vanlig åkersnegl (Deroceras agreste)
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Tor Aug 23, 2018 13:15

Bilde
Dette mener jeg er åkersnegl. De to grå under tror jeg er brunsneglbarn. Det er store variasjoner av brunsnegl. Og jeg finner ikke bilder av brunsneglunger på nettet som ligner dem jeg først postet bilde av. Grunnen til at jeg tror det er brunsneglavkom, er at det er så uhorvelig mange av dem. Mens dem jeg mener er åkersnegl er det lite av sammenlignet med de tre første. Dem finner jeg spredt, mens de andre kan jeg finne minst 30 av på samme sted. Noe som kan tyde på at de fleste har blitt værende der de ble klekket. Som oftest er det i gressmatten, i sonen mellom plen og bed.

Håper noen med sikkerhet kan identifisere de tre første :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest