Små snegler med hus ( og en veldig stor)

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Små snegler med hus ( og en veldig stor)

Innlegg akr Fre Jun 14, 2019 19:05

Heldigvis er det ikke så mange brunsnegler (hittil) i år, har bare tatt ca 20 til nå. Men det er mange av de søte små med eget hus og de ser ut til å spise ditto små, men mange, hull i alt. Jeg bare tar dem og hiver over gjerdet..
En var like stor som de franske man får med hvitløksmør og sneglegaffel på restaurant. Hullet i squashen var svært.. Den ble også utvist.
Hva gjør dere? Noen som spiser dem?
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Små snegler med hus ( og en veldig stor)

Innlegg Nienna Fre Jun 14, 2019 23:28

Jeg har ingen snegler som egner seg som menneskeføde. Brunsneglene har jeg systematisk plukket og avlivet i ca tre år nå, og nå finner jeg kanskje 15 på en runde i hele hagen. Men de kommer sigende fra områder utenfor hagen, så jeg har innsett at snegleplukking er en del av hagearbeidet.

Snegler med hus får leve, men blir fjernet fra sårbare planter. Det samme gjelder til en viss grad åkersnegler. Men de som spiser på grønnsakene mine må dø.I år har jeg sett pinnsvin i hagen :jump: Og det spiser nok både åkersnegl og de med hus. Boasneglen får leve, selv om den også er en fremmed art. Den gjør lite av seg, og jeg har kun sett den spise av døde planter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Man Jun 17, 2019 21:01

Takk for svar-
heldige deg som har pinnsvin! ( husk at de ikke tåler melk, det fikk de da jeg var barn og ugh: I alle år har jeg hatt dårlig samvittighet for det. Visste ikke bedre)
Jeg har lest at Boasnegl spiser egg av brunsnegl og har derfor både latt dem ifred og kommet med oppmuntrende tilrop.
Orker ikke drepe annet enn brunsnegl. Utvisning får holde, satser på at det er for langt å snegle seg tilbake.
akr

Innlegg Nienna Tir Jun 18, 2019 17:08

Nei, melk er gift for pinnsvin. Jeg mater det ikke. Men sørger alltid for friskt vann i drikkehøyde for pinnsvin og insekter. Jeg har noen bortskjemte fugler som får sine daglige never med villfuglblanding, og jeg tror pinnsvinet spiser av det også. Veldig koselig med pinnsvin i hagen. Håper på en hel familie :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Ons Jun 19, 2019 9:50

Nienna skrev:Jeg har ingen snegler som egner seg som menneskeføde. Brunsneglene har jeg systematisk plukket og avlivet i ca tre år nå, og nå finner jeg kanskje 15 på en runde i hele hagen. Men de kommer sigende fra områder utenfor hagen, så jeg har innsett at snegleplukking er en del av hagearbeidet.

Snegler med hus får leve, men blir fjernet fra sårbare planter. Det samme gjelder til en viss grad åkersnegler. Men de som spiser på grønnsakene mine må dø.I år har jeg sett pinnsvin i hagen :jump: Og det spiser nok både åkersnegl og de med hus. Boasneglen får leve, selv om den også er en fremmed art. Den gjør lite av seg, og jeg har kun sett den spise av døde planter.

Jeg har dessverre ikke pinnsvin i hagen, men har ellers samme taktikk som deg. Brunsnegler klippes hver gang jeg finner dem (ser dem stort sett bare når det regner og som oftest ikke mer enn fem på en dag, så de er ikke noe stort problem hos meg). Boasnegler lar jeg være med mindre det blir veldig mange av dem (har ikke skjedd hittil). Snegler med hus får være helt i fred (bor stort sett i hekken), mens øvrige snegler uten hus kastes ut på plenen for å bli mat for fugler og løpebiller hvis jeg finner dem på planter som jeg ikke vil at de skal spise på. I fjor var det nesten ikke snegler uten hus (antagelig pga. tørken). I år er det en del flere av dem, men ikke noe som jeg oppfatter som problematisk.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rosebuska Man Jul 01, 2019 13:47

Her i Hamar har jeg ikke sett noen brunsnegler enda, men flytter snart litt sørover, og der er de visstnok et lite problem. Kommer nok til å ta livet av dem om jeg ser dem.
Når det kommer til andre snegler så kommer jeg bare til å bortvise dem hvis de blir et problem.

Har faktisk ikke sett levende snegler på flere år når jeg tenker over det. Tenker at kanskje pinnsvinet tar dem.

Jeg har spist snegler med hus før som jeg har fanget selv når jeg var lita. Det er vanlig der faren min er fra. Om noen skulle finne på å vile prøve det med snegler de fanger selv, la de gå rundt i en egen boks for seg selv i noen dager. Ville snegler kan være fulle av både det ene og det andre. I verste fall har de masse parasitter. De som selges i butikken har blitt avlet opp i lukkede omgivelser uten sykdommer og parasitter og har tillgang til ren mat og vil uansett være det tryggeste, men det var litt artig å fange selv (synes jeg når jeg var ung da).
Rosebuska
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Søn Sep 01, 2019 23:39

Har en hærskare av de med hus og få av de andre. Ofte er de langt oppe i trærne. Alt for mange til at jeg kan hamle opp med dem, men plukker jevnlig og tråkker på dem. Søstera mi syntes jeg var rå, for de har jo så fint skall/hus. Her er bladhull, ja. Hostaene er de det synes best på.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester