Oldenborrelarver, hvor stort problem er de?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Oldenborrelarver, hvor stort problem er de?

Innlegg Knut Tistel Tir Apr 23, 2019 20:28

I en krukke med pampasgress som jeg overvintret inne i vinter så fant jeg masse oldenborrelarver da jeg plantet den ut i hagen i dag. Jeg lot de nå bare være der og tenker at de sikkert ikke er noe stort problem. Men når jeg googler dem så er det bare voldsomme beskrivelser av folks kamp mot disse larvene, særlig folk som får ødelagt plenen sin.

Men er de nå egentlig et problem i en hage, sånn totalt sett? Jeg har ikke plen, og prøver å gi insektene best mulige vilkår her, så jeg har ikke lyst til å ta livet av dem. Men er det uforsvarlig på noe vis? De har vel sin plass i økosystemet de også vil jeg tro. Og grevling har jeg i hagen, og den er jo glad i disse larvene leser jeg, så jeg kan jo overlate til den å begrense dem eventuelt.

Er det noen som har noen synspunkter og erfaring med disse, utover at de får litt huller og skader i plenen? Hvordan går det med røtter til trær og stauder, for eksempel?
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Oldenborrelarver, hvor stort problem er de?

Innlegg kirsitn Ons Apr 24, 2019 13:49

Hageoldenborre (den som er bare drøyt 1 cm lang, med metallisk grønt bryst) skal visstnok kunne opptre i så store mengder at den gjør vesentlig skade, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig. Hvis du ikke har sett dem sverme i enorme mengder året før, så har du neppe en problematisk mengde larver i hagen. Jeg har hatt besøk av vanlig oldenborre i hagen uten at jeg har merket noe som helst på plantene, og har også hatt besøk av ulike arter av rotetere (nattsommerfugler hvor larven lever av planterøtter) uten å merke det på plantene. Så etter min oppfatning er frykten for oldenborrer ganske overdrevet.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Ons Apr 24, 2019 15:29

Takk for svar; det var akkurat det jeg håpet å høre.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg haubi Man Jul 01, 2019 22:34

I mange år har det vært problemer med å få plengresset til å vokse og bli friskt og fint. Så oppdaget jeg oldenborrelarver, og nå har jeg spadd opp plenen ned til 30-35 cm dybde. Plenen var nå full av ugress, så jeg sprøytet to ganger med Keeper ugressdreper slik at det meste virket vissent og dødt. Så rutet jeg opp plenen og skar ut gressmatta, kjemmet hver tue og all jord på jakt etter larver.

Jeg fant en god del, kanskje 50-60 stk på 50 M2 plen. Men er det nok til å ødelegge plenen?

Har lest at det ikke nytter å så ny plen hvis det er larver. Løser jeg problemet hvis jeg venter til neste år med å så?

Og en ting til: når jeg legger grastuer med ugress på, som er sprøytet, med overflaten ned på 30 cm dyp i plenen, vil ikke det bli til jord? Eller er det fare at det kommer opp i plenen seinere?

Håper på svar!
Bilde
haubi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Knut Tistel Man Jul 01, 2019 22:54

Uff, ille at det var jeg som startet denne tråden. De oldenborrelarvene jeg fant var digre som reker, har senere kommet fram til at det må ha vært kastanjeoldenborrelarve; ble litt engstelig da jeg så dem fordi de var så svære, trodde de var kommet fra utlandet med pampasgresset jeg hadde kjøpt, som sikkert var produsert i Sentraleuropa, og at de var fremmede arter som kunne bli et problem her i landet. Men det var bare ubegrunnet panikk, så jeg har gitt dem de beste vilkår og håper de utvikler seg til fine kastanjeoldenborrer og blir lykkelige og mangfoldige framover. De vanlige oldenborrelarvene er jo bare smålarver i forhold, har sett dem i alle år når jeg har gravd i jorda, uten å skjønne hva det var for noe, men nå kjenner jeg dem. Og plen er noe herk, så jeg kultiverer mine oldenborrer, og er forsiktig med dem når jeg graver i jorda, flytter dem unna hvis de dukker opp.

Og sprøyting med gift er noe herk, jeg tror du overreagerer med din graving og sprøyting.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Tir Jul 02, 2019 0:01

Tror ikke ditt antall av oldenborrelarver er nok til å ødelegge plenen. Jeg finner alltid oldenborrelarver når jeg graver i jorden, garantert minst 10 pr kvm. Men plenen er fin. Og det samme er plantene. Tror det skal veldig veldig mange oldenborrelarver til for å spise opp en hel plen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jul 02, 2019 15:18

Det skal veldig mange larver til å ødelegge en plen, ja. Plengress tåler også veldig mye. Men når alle larvene klekkes til biller, på samme dagen, og både plenen og luften er fylt av disse vakre små brune billene, er det et imponerende, og for noen et skremmende, syn. Noe man husker. Men særlig vanlig er det ikke. Og ingen grunn til noen nasjonal krisealarm.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Tir Jul 02, 2019 15:54

andedammen

Innlegg haubi Tir Jul 02, 2019 19:14

Takk for svar og respons på mitt innlegg om oldenborrer i plenen. Siden fra Bioforsk var veldig in formativ.

Jeg har nok overreagert litt når jeg har spadd opp hele plenen, men det gir i alle fall anledning til å begynne helt forfra med å anlegge ny plen. Jeg kommer til å skifte ut en god del av den gamle jorda og fylle på ca 10 cm med kompostjord med sand. Hagejorda fås fra Grønn Vekst, som har flere utsalgsstedet på Sørlandet. Håper det blir bra! Men det kan godt hende jeg lar jorda ligge brakk til neste år.
haubi

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester